مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای مقالات داخلی و خارجی انجام شده در زمینه منتورینگ اعضای هییت علمی جهت ارایه الگویی برای ارتقاء سرمایه انسانی اعضای هییت علمی در دانشگاه های علوم پزشکی می باشد. روش بررسی: این پژوهش با استفاده از مرور سنتزپژوهی (راهبرد فراترکیب) تدوین شده است. بنابراین پس از طراحی پرسش های پژوهش (مولفه های اصلی الگو منتورینگ اعضای هییت علمی چیست؟؛ عوامل موثر بر الگوی منتورینگ اعضای هییت علمی کدام اند؟؛ ویژگی های اصلی اعضای هییت علمی منتور و منتی چیست؟؛ چالش های منتورینگ اعضای هییت علمی کدام اند؟ ) با استفاده از راهبرد مرور نظام مند جستجوی مقالات در بازه زمانی (1399-1390) (2020-2000) به زبان فارسی و انگلیسی در پایگاه های اطلاعاتی Magiran SID, Ensani, Noormags, sciencedirect, Eric, Sage, با کلیدواژه های منتورینگ اعضای هییت علمی (Mentoring faculty members) و منتورینگ در آموزش عالی (Mentoring in higher education) انجام شد. در نهایت از میان 73 پژوهش پس بررسی 38 پژوهش به تحلیل نهایی راه یافتند. نتایج: یافته ها در پاسخ به پرسش اول، با 5 مقوله فرعی (برنامه ریزی منظم قبلی، آماده سازی، اجرای صحیح، پس خوراند نظام مند و مدیریت نتایج) در پاسخ به پرسش دوم، در 3 مقوله فرعی (توسعه ظرفیت های تشویقی، همکنشی موثر، علایق و انتظارات مشترک منتور و منتی) در پاسخ به پرسش سوم، با 3 مقوله فرعی ثانویه (ویژگی های شخصیتی منتی، ویژگی های تخصصی منتی و ویژگی های شناختی منتی) و ویژگی های اعضای هییت علمی منتور شامل 5 ویژگی (ویژگی های شخصیتی منتور، ویژگی های تخصصی منتور، خدمات مشاوره ای، توانمندسازی پژوهشی و توانمندسازی آموزشی) طبقه بندی شدند. در پاسخ به پرسش چهارم، با 6 مقوله فرعی (تعاملات نامناسب، ضعف عملکرد منتی، ضعف عملکرد منتور، ناآشنایی با هنجارهای دانشگاهی، مدیریت ناکارآمد، فقدان برنامه ریزی) طبقه سازی شدند. نتیجه گیری: باتوجه به اهمیت برنامه های منتورینگ در توسعه سرمایه انسانی اعضای هییت علمی دانشگاه های علوم پزشکی بایسته است مولفه های شناسایی شده مورد توجه مدیران نظام آموزش عالی سلامت برای بهبود عملکرد اعضای هییت علمی مورد توجه قرار گیرد.