Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1 (پیاپی 13)
  • صفحات: 

    1-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    478
  • دانلود: 

    593
چکیده: 

هدف: مطالعه تطبیقی مدل پیش بینی استناد از طریق سنجه های جایگزین وبی (رویت، ذخیره و دانلود، خوانندگان) در حوزه های علوم بهداشت و درمان، علوم زیستی، علوم فیزیکی، علوم انسانی و علوم اجتماعی هدف پژوهش حاضر است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع علم سنجی است که با روش تحلیل استنادی و تحلیل داده های وبی انجام شده است. نمونه گیری به روش تصادفی و طبقه ای انجام شده است. نمونه مورد بررسی 2000 مقاله از 4 حوزه موضوعی بوده است که شاخص های آنها از نظام های مندلی، فیگ شر، پلاس و اسکوپوس استخراج شده است و به روش رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته ها: نشان می دهد که به طور کلی در هر چهار حوزه موضوعی، سنجه های جایگزین قدرت پیش بینی شاخص استناد را دارند؛ منتهی قدرت پیش بینی این سنجه ها برحسب حوزه موضوعی و نوع سنجه های مورد بررسی متفاوت است و طیف وسیعی از همبستگی منفی تا مثبت را شامل می شود. نتیجه گیری: تفاوت بین مدل رگرسیون پیش بینی استناد از طریق سنجه های جایگزین در حوزه های موضوعی مختلف بیانگر تفاوت های میان رشته ای و الگوهای متفاوت حاکم بر رشته های مختلف در سنجه های جایگزین است که عدم مقایسه بین رشته ای در ارزیابی ها نیازمند توجه می باشد. همچنین در حوزه هایی که الگوی پیش بینی قوی مشاهده می شود، سنجه های جایگزین می توانند به طور مستقل و به عنوان پیش بین زودهنگام استناد مورد استفاده قرار گیرند و در حوزه هایی که الگوی پیش بینی قوی در خصوص آنها وجود ندارد، این گونه به نظر می رسد که هر دسته از شاخص ها ابعاد متفاوتی از ارزیابی را اندازه گیری می کنند که لزوم به کارگیری سنجه های وبی و استنادی را در کنار هم خاطرنشان می سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 478

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 593 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1 (پیاپی 13)
  • صفحات: 

    1-2
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    261
  • دانلود: 

    508
کلیدواژه: 
چکیده: 

رتبه بندی و سطح بندی دانشگاه ها در سطوح ملی و بین المللی، یکی از مهم ترین مباحثی است که در سال های اخیر اذهان مدیران، برنامه ریزان و سیاست گذاران آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها را به خود مشغول داشته و برنامه های آنها را تحت تاثیر قرار داده است. امروزه نه تنها مدیران بخش های دانشگاهی، بلکه کارفرمایان بخش های جامعه و صنعت که بدنبال جذب دانش آموختگان شایسته تر هستند، همواره رتبه دانشگاه ها را در نظام های رتبه بندی بین المللی رصد می کنند. از همین رو، داوطلبان و مشتاقان تحصیل نیز از رتبه دانشگاه ها به عنوان یکی از تعیین کننده ترین شاخص ها برای انتخاب دانشگاه مورد نظر خود یاد می کنند. بنابراین، امروزه این واقعیتی انکارناپذیر است که حضور یک دانشگاه در رتبه های برتر، اعتبار و جایگاه علمی آن دانشگاه را تعیین می کند و فرصت های بیشتری را برای نقش آفرینی، تاثیرگذاری و کسب موقعیت های بهتر در سطح ملی و بین المللی در اختیار آن قرار می دهد. لذا این انتظار دور از ذهن نیست که دانشگاه ها با اتخاذ تدابیری مناسب، برای کسب رتبه های عالی تر تلاش کنند. با وجود این، موشکافی در نتایج ارایه شده توسط نظام های رتبه بندی و سطح بندی موجود، این مسایل مهم را مطرح که «آیا به راستی دانشگاهی که رتبه نخست را در رتبه بندی ها و سطح بندی های کلان موجود کسب می کند، در تمامی رشته ها و زمینه های علمی و فناوری، برترین است»؟....

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 261

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 508 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1 (پیاپی 13)
  • صفحات: 

    25-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    416
  • دانلود: 

    748
چکیده: 

هدف: تحلیل شبکه های اجتماعی حوزه نوآوری باز به منظور ترسیم ساختار فکری و مفهومی این حوزه. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی علم سنجی بوده و از طریق تحلیل شبکه های اجتماعی دانشگاهی انجام شده است. در این پژوهش 2099 سند حوزه نوآوری باز که در سال های 2003 تا 2018 در پایگاه وب آو ساینس منتشر شده اند مورد تحلیل قرار گرفته اند. به منظور تحلیل داده ها از دو نرم افزار CitNetExplorer و VOSviewer استفاده شده است. یافته ها: از سال 2014 تعداد پژوهش های مرتبط با نوآوری باز افزایش چشمگیری داشته است. همچنین مفاهیم و موضوعات مرتبط با حوزه نوآوری باز تغییر چندانی نکرده است. 10 نشریه برتر این حوزه حدود 20 درصد استنادات و 10 مقاله 14 درصد کل استنادات را به خود اختصاص داده اند. پیشینه نظری مشترک این حوزه در 4 خوشه و جریان های پژوهشی معاصر آن در 5 خوشه اصلی دسته بندی شده اند. ایالات متحده بیشترین تعداد اسناد مرتبط با نوآوری باز را منتشر کرده و ایران با 5 سند در رتبه 46 قرار دارد. نتیجه گیری: نوآوری باز از موضوعاتی است که در حوزه های مختلفی کاربرد دارد. با توجه به نقش آن در بهزیستی افراد، رشد اقتصادی و بهبود محیط زیست لازم است توجه بیشتری به این حوزه و همکاری های بین المللی با دیگر کشورها شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 416

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 748 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1 (پیاپی 13)
  • صفحات: 

    53-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    258
  • دانلود: 

    539
چکیده: 

هدف: مجلات علمی برای حفظ کیفیت و اثرگذاری علمی بیشتر خود نیاز به ارزیابی مداوم دارند. تحلیل کتاب سنجی مجلات یکی از روش های مهم ارزیابی عملکرد علمی آنهاست. هدف این تحقیق تحلیل عملکرد علمی و ترسیم نقشه های علمی فصلنامه تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی در بازه زمانی ده ساله (1396-1387) است. روش شناسی: کلیه 298 عنوان مقاله مربوط به این فصلنامه برای دهه 1396-1387 در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام جستجو و استخراج شد و داده های لازم پس از اصلاحات ضروری طبق پروتکلی ازپیش تعیین شده، در انواع نرم افزارهای تحلیل و نگاشت علمی وارد و خروجی های حاصل تحلیل شد. یافته ها: توزیع جغرافیایی موسسات تولیدکننده و وضعیت نویسندگان پرکار و اثرگذار در فصلنامه مناسب است. تحلیل هم رخدادی کلیدواژگان پربسامد نشان دهنده توجه به مباحث جدید حوزه و مسایل کتابخانه های عمومی بود. خوشه های موضوعی ترسیم شده هم نشان از برجسته بودن خدمات اطلاع رسانی به کاربران و مسایل مرتبط با مدیریت کتابخانه های عمومی در مقالات فصلنامه بود. نتیجه گیری: هرچند فصلنامه در سال های اخیر توانسته است، به ویژه در حوزه کتابخانه های عمومی کشور اثرگذار باشد، اما لازم است فصلنامه با دسترس پذیرشدن بیشتر و تمهیداتی دیگر نسبت استناد به مقاله را افزایش دهد و نقش کارکنان نهاد کتابخانه های عمومی کشور در تدوین مقالات آن برجسته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 258

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 539 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1 (پیاپی 13)
  • صفحات: 

    77-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    287
  • دانلود: 

    506
چکیده: 

هدف: تولیدات علمی که ره آورد تفکر و تلاش پژوهشگران است آنگاه که در پایگاه های استنادی معتبر نمایه شوند اعتبار بیشتری کسب می کنند. انتشار تولیدات علمی در این پایگاه ها رویت پذیری و فرصت افزایش استناد به آنها را افزایش می دهد. پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین چهار متغیر (چندنویسندگی، تعداد کلیدواژه، تعداد منابع و همکاری بین موسسه ای) در 906 مقاله نشریات علمی پژوهشی فارسی حوزه علوم کشاورزی که در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ضریب تاثیر دریافت نمودند پرداخته است. روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی است که با استفاده از روش کتابخانه ای انجام شده است. ابزار پژوهش، پایگاه جستجوی پیشرفته نمایه استنادی علوم ایران و سامانه نشریات علمی جهان اسلام در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است. ابزار تحلیل داده ها، نرم افزارهای اکسل و SPSS می باشد. یافته ها: پژوهش نشان داد که در مقالات حوزه علوم کشاورزی، متغیرهای تعداد نویسندگان، همکاری بین موسسه ای و نیز تعداد منابع با استنادهای دریافتی رابطه مثبت و معناداری دارند. درحالی که بین متغیر تعداد کلیدواژه مقالات و میزان استناد به آنها رابطه معناداری یافت نشد. نتیجه گیری: با درنظرگرفتن شاخص های موثر در استنادگیری مقالات، علاوه بر سنجش کیفیت مقالات، می توان میزان استناد به آنها را در آینده پیش بینی کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 287

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 506 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1 (پیاپی 13)
  • صفحات: 

    91-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    451
  • دانلود: 

    549
چکیده: 

هدف: هدف از پژوهش، ترسیم و تحلیل شبکه هم رخدادی واژگان، و خوشه های موضوعی در حوزه داده های پیوندی در بازه زمانی 2018-1986 است. روش شناسی: پژوهش از نظر هدف، نوعی مطالعه کاربردی است که با روش تحلیل هم رخدادی واژگانی با رویکرد توصیفی انجام شده است. خوشه بندی با استفاده از سه شیوه تعیین شده اند. تحلیل و ترسیم شبکه ها با استفاده از نرم افزارهای«وی. او. اس. ویویر»، «اس. پی. اس. اس. » و «یو. سی. آی. نت. » انجام شد. یافته ها: از نظر هم رخدادی واژگان، «داده های پیوندی» و «وب معنایی» بیشترین فراوانی را داشته اند. خوشه بندی هم واژگانی منجر به تشکیل 5 خوشه و خوشه بندی سلسله مراتبی منجر به تشکیل 2 خوشه شد. کشور «آمریکا» و حوزه های مختلف «علوم کامپیوتر» بیشترین فراوانی در دسته بندی موضوعی وب علوم در این حوزه را دارند. عمدتا، مطالعات منتشرشده در دو بافت «سلامت» و «میراث فرهنگی» بودند. خوشه «مفاهیم هسته در داده های پیوندی» بالغ ترین و مرکزی ترین خوشه و خوشه «کاربرد داده های پیوندی در بافت میراث فرهنگی » خوشه توسعه یافته اما مجزا می باشد. نتیجه گیری: نتایج حاصل می تواند با پررنگ کردن شکاف های موضوعی و جلوگیری از پژوهش های تکراری، روندهای اساسی، و موضوعات هسته و محبوب را شناسایی کند. سیاست گذاران، محققان، و طراحان فناوری های معنایی با آگاهی از این نتایج، می توانند برنامه ریزی پیش بینی کننده ای به منظور توسعه متوازن موضوعات و افزایش کمی و کیفی تولیدات علمی داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 451

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 549 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1 (پیاپی 13)
  • صفحات: 

    117-138
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    186
  • دانلود: 

    532
چکیده: 

هدف: هدف مطالعه حاضر، بررسی محتوای مقاله های منتشرشده درخصوص استفاده از مکمل های گیاهی در پژوهش های ورزشی به منظور تعیین نقش نویسندگان، دانشگاه ها و نهادهای علمی کشور در تولیدات علوم ورزشی بود. روش شناسی: این پژوهش به لحاظ گردآوری داده ها توصیفی و از نوع مطالعات علم سنجی است که مبتنی بر رویکرد کمی و با روش کتابخانه ای صورت پذیرفته است. جامعه آماری پژوهش، کلیه مجلات علمی-پژوهشی در حوزه علوم ورزشی و غیرورزشی بودند که مقاله های مرتبط با مکمل های گیاهی در پژوهش های ورزشی را منتشر نمودند. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و نرم افزار اکسل تحلیل شد. یافته ها: بررسی چهارده ساله نشان داد بیش از نیمی از مجموع مقاله های منتشرشده، بین سال های 1397-1395 به چاپ رسیده است. حدود 64 درصد از مقاله ها به زبان فارسی و نزدیک به 80 درصد از مجموع مقاله ها در مجلات داخلی (فارسی و انگلیسی) به چاپ رسیده است. دانشکده های علوم ورزشی دانشگاه های دولتی با 1. 30 درصد بیشترین سهم انتشار مقاله را در بین نهادهای علمی داشتند. نتیجه گیری: با توجه به رشد تولیدات پژوهشی در زمینه استفاده از مکمل های گیاهی در علوم میان رشته ای، در کنار نتایج مثبت استفاده از این مکمل ها در حفظ و بهبود عملکردهای ورزشی پیشنهاد می شود سیاست گذاری های هدفمندی از سوی مراکز مربوطه برای کاربردی ترنمودن نتایج تدوین گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 186

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 532 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1 (پیاپی 13)
  • صفحات: 

    139-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    265
  • دانلود: 

    485
چکیده: 

هدف: هدف این پژوهش تحلیل رویکرد موضوعی کتاب ها و پایان نامه های حوزه های سنجش تولیدات علمی در ایران است. روش شناسی: این پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی کتاب سنجی است که از طریق تحلیل محتوا به انجام رسیده است. جامعه پژوهش شامل 115 عنوان کتاب فارسی و 362 عنوان پایان نامه نوشته شده در دانشگاه های دولتی ایران از سال 1380 تا سال 1395 است. گردآوری اطلاعات با چک لیست و تحلیل داده ها با نرم افزار اکسل انجام شده است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان دادند که کتاب های تالیفی حوزه های سنجش تولیدات علمی در ایران بیشتر از کتاب های اقتباسی، ترجمه ای، نقد و بررسی، گردآوری، مجموعه مقالات و راهنماهاست و کتاب ها و پایان نامه ها روند نشر صعودی دارند و بیشترین رویکرد موضوعی آنها تحلیل استنادی و علم سنجی بوده و رویکردهای اطلاع سنجی، اختراع سنجی و مصورسازی اطلاعات کمتر مورد بررسی قرار گرفته اند. همچنین بیشترین پژوهش های حوزه های سنجش تولیدات علمی در رشته های علوم کامپیوتر، پزشکی، آموزش عالی، مدیریت، فناوری اطلاعات و کتابداری و علم اطلاعات و کمترین آنها در رشته های اخلاق، تاریخ، فلسفه، حقوق و مطالعات زنان انجام شده است. علاوه براین رویکرد موضوعی کتاب ها و پایان نامه ها از موضوعات کتابشناسی ها و تحلیل استنادی به علم سنجی و مصورسازی اطلاعات تغییر یافته و مهم ترین شکاف های موضوعی آنها عدم سنجش کیفی و آسیب شناسی این حوزه هاست. نتیجه گیری: نتایج نشان دادند که کتاب ها و پایان نامه های حوزه های سنجش تولیدات علمی در ایران هم پوشانی موضوعی بیشتری داشته و نیاز به آسیب شناسی برای شناسایی شکاف ها و چالش های موجود در این زمینه دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 265

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 485 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1 (پیاپی 13)
  • صفحات: 

    159-182
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    249
  • دانلود: 

    601
چکیده: 

هدف: هدف اصلی این پژوهش، مطالعه اصطلاحات تخصصی در ادبیات حوزه مدیریت پروژه در طول زمان و بر اساس تحلیل واژگانی است. روش شناسی: این پژوهش بر اساس تحلیل واژگانی صورت گرفته و در آن با رویکرد توصیفی-اکتشافی، 2170 مقاله منتشرشده در مجله بین المللی مدیریت پروژه (IJPM) مورد بررسی و متن کاوی قرار گرفته اند. این نشریه بالاترین شاخص SJR را در میان مجلات تخصصی این رشته داراست و جامعه آماری این مطالعه، کلیه مقالات منتشرشده در این مجله از اولین شماره در سال 1983 تا پایان سال 2016 را شامل می شود. یافته ها: بر اساس اصطلاحات تخصصی پرکاربرد 10 گروه اصلی در حوزه مدیریت پروژه قابل شناسایی است. مدیریت ریسک، مدیریت طرح، مدیریت پورتفولیو و سازمان پروژه، یادگیری سازمانی و فرهنگ سازمانی از مهم ترین اصطلاحات ترکیبی مرتبط با موضوعات مدیریت و سازمان هستند. موضوعاتی چون تحلیل شبکه های اجتماعی، پروژه های هوافضا، پروژه های زیرساخت حمل و نقل و مدیریت ریسک اجتماعی از جدیدترین موضوعات سال های 2015 و 2016 هستند. همچنین مشخص شد که 4 دوره (فاز) در توسعه اصطلاحی در ادبیات حوزه مدیریت پروژه قابل شناسایی است و شکل گیری و ایجاد موضوعات جدید در تولیدات علمی این حوزه از سال 2004 با افول روبه رو شده است. اصطلاح سازمان پرکاربردترین اصطلاح تخصصی ادبیات حوزه مدیریت پروژه است که میزان اهمیت کاربردی آن در طول زمان افزایش یافته، به طوری که فراوانی این اصطلاح از 21. 3 درصد در سال های 1983 تا 1995 به 30. 7 درصد در بازه زمانی 2005-1996 و درنهایت 35. 1 درصد در سال های 2006 تا 2016 رسیده است. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که علی رغم دستیابی دانش مدیریت پروژه به سطوحی از بلوغ، این رشته به لحاظ محتوایی از کمبود اصول علمی و بنیان های نظریه ای رنج می برد. در این میان به کمک دانش واسطه ای علم سنجی، برخی موضوعات جدید، موضوعات کمتر پرداخته شده و موضوعات اشباع شده شناسایی شده اند که می تواند به انتخاب هدفمند موضوعات در پژوهش های آتی و در نتیجه مرتفع کردن خلاها و نقص های موجود کمک شایانی نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 249

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 601 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1 (پیاپی 13)
  • صفحات: 

    183-202
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    207
  • دانلود: 

    606
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی الگوهای هم نویسندگی و روندهای موضوعی مدارک علمی تولیدشده توسط پژوهشگران علم روانشناسی دانشگاه های دولتی شهر تهران در پایگاه اطلاعاتی وب آوساینس طی سال های 1970 تا 2019 است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع علم سنجی است که با روش های تحلیل هم رخدادی واژگان و تحلیل شبکه انجام شده است. داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار اکسل تجزیه و تحلیل شدند. همچنین برای تحلیل شبکه اجتماعی دانشگاه ها در تولیدات علمی حوزه روانشناسی از نرم افزار تحلیل شبکه UCINet استفاده شد و نقشه های موضوعی به کمک نرم افزار VOSviewer ترسیم شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که درمجموع 1007 مدرک به ترتیب توسط پژوهشگران روانشناسی دانشگاه تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، الزهرا و تربیت مدرس در پایگاه وب آوساینس نمایه شده است. بیشترین همکاری در تولید این پژوهش ها با دانشگاه های آزاد اسلامی، علوم پزشکی تهران و دانشگاه تنسی و کشورهای آمریکا، استرالیا و انگلستان انجام شده است. بشارت، قربانی و غباری بناب به ترتیب بیشترین تولیدات علمی را به خود اختصاص داده اند. نتیجه گیری: نتایج تحلیل شبکه اجتماعی مفاهیم واژگان نشان می دهد بیشترین شاخص مرکزیت مطالعات پنج دانشگاه شهر تهران در ارتباط با رضایت از زندگی زناشویی، روانشناسی سلامت، یادگیری و حافظه، اختلالات روان پزشکی و کودک آزاری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 207

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 606 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1 (پیاپی 13)
  • صفحات: 

    203-216
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    939
  • دانلود: 

    691
چکیده: 

هدف: هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی تطبیقی تاثیر کنترل مستندات بر جایگاه بهره وری علمی پژوهشگران در پایگاه های گوگل اسکالر و ریسرچ گیت است. روش شناسی: این پژوهش به عنوان یک پژوهش کاربردی و اکتشافی، با استفاده از روش های کتابخانه ای، تجربی و تطبیقی به مقایسه کنترل مستندات در دو پایگاه گوگل اسکالر و ریسرچ گیت می پردازد و تاثیر آن بر جایگاه بهره وری علمی پژوهشگران را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. جامعه این پژوهش عبارت از تعداد 2652 نفر پژوهشگران خارجی و داخلی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی است که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 100 نفر از آنها که در بین سال های 2010 تا 2018 دست کم دارای یک مقاله نمایه شده در پایگاه های وب آو ساینس و اسکوپوس و همچنین اچ-ایندکس یک یا بیشتر بودند، به عنوان نمونه این پژوهش در نظر گرفته شد. یافته ها: مطالعات نشان می دهد در پایگاه های گوگل اسکالر و ریسرچ گیت به جز چند مورد اصلی مانند نام کوچک، نام بزرگ، وابستگی سازمانی، ایمیل پژوهشگر، ابزار خاصی که بتواند برای احراز هویت صحیح پژوهشگر راهگشا باشد یافت نشد. نتیجه گیری: پایگاه های گوگل اسکالر و ریسرچ گیت، آسیب ها و خطاهای بسیاری در زمینه کنترل مستندات اسامی متحمل می شوند و در زمینه کنترل مستندات، پایگاه های معتبری مانند وب آو ساینس و اسکوپوس نسبت به پایگاه های گوگل اسکالر و ریسرچ گیت از روش ها و ابزارهای کنترل گسترده تری استفاده می کنند. آسیب ها و خطاهای قابل توجه احراز هویت پژوهشگران، در دو پایگاه گوگل اسکالر و ریسرچ گیت نشان دهنده عدم به کارگیری ابزار مستندسازی و سازمان دهی برای حل چالش ها و مسایل است که باعث آسیب های جدی و خطاهای پیش بینی نشده متعددی در زمینه کنترل مستندات نویسندگان می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 939

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 691 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1 (پیاپی 13)
  • صفحات: 

    217-234
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    251
  • دانلود: 

    596
چکیده: 

هدف: با توجه به هدف انستیتوکانسر به عنوان مرجع ملی و بین المللی تحقیقات سرطان در ایران و اهمیت خاص تصمیم گیری های مدیریتی در راستای بهبود اجرای سیاست های پژوهشی این مرکز، بررسی جایگاه مقالات علمی تولیدشده انستیتوکانسر در مقایسه با میانگین مقالات موضوعی مشابه ضروری به نظر می رسد. هدف از این پژوهش تعیین جایگاه وزنی مقالات علمی تولیدشده انستیتوکانسر دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از نرمال سازی مقالات بر اساس معیار سنجش استناد است. روش شناسی: مطالعه حاضر از نوع پژوهش های کاربردی و توصیفی علم سنجی است که با استفاده از روش های کتابخانه ای، تحلیل شبکه و تحلیل استنادی به انجام رسیده است. جامعه پژوهش شامل کلیه مقالات علمی نمایه شده انستیتوکانسر دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایگاه های پاب مد، اسکوپوس و وب آو ساینس از سال 1965 تا 2018 است. روش گردآوری داده ها مشاهده است که از طریق جستجوی وابستگی سازمانی در پایگاه های اطلاعاتی منتخب گردآوری شده است. یافته ها: یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد انتشار مقالات انستیتوکانسر روند رو به رشدی در بازه زمانی 1965 تا 2018 به همراه داشته است. بیشترین میزان امتیاز FWCI در سال 2017 برابر با 251. 68 و کمترین میزان در سال 2015 برابر با 0. 04 اختصاص داده شده است. بیشترین میزان امتیاز CNCI مربوط به سال 2017 برابر با 65. 88 و کمترین امتیاز مربوط به سال 2006 برابر با 0. 04 بوده است. همچنین بیشترین و کمترین میزان امتیاز RCR به ترتیب برابر با 147 در سال 2017 و 0. 04 مربوط به سال های 2008 و 2011 است. مقالات موجود در پایگاه اسکوپوس از میزان اثربخشی بهتری نسبت به دو پایگاه دیگر برخوردار است. بیشترین میزان همکاری نویسندگان، در میان پژوهشگران انستیتوکانسر تشکیل شده است. بیشترین پژوهش ها در حوزه های موضوعاتی سرطان پستان، مری، معده، جراحی سرطان و رادیوتراپی منتشر شده است. نتیجه گیری: معیارسنجش استناد، رتبه درصدی و تحلیل استنادی به ارزیابی کیفیت مقالات همراه با کمیت می پردازد. ارزیابی کیفیت و کمیت مقالات علمی در راستای هم می تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مدیران و سیاست گذاران پژوهشی انستیتوکانسر جهت برنامه ریزی های آینده قرار دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 251

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 596 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1 (پیاپی 13)
  • صفحات: 

    235-256
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    567
  • دانلود: 

    709
چکیده: 

هدف: نوآوری یکی از مولفه های اصلی و مهم برای پیشرفت هر کشوری است و ازآنجایی که نوآوربودن دانشگاه ها می تواند باعث اصلی پیشرفت و توسعه شود بسیار ضروی است تا بتوان دانشگاه های نوآور را با استفاده از شاخص های مناسب شناسایی کرد؛ بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر پژوهش اعتبارسنجی شاخص های نوآوری در دانشگاه های ایران بر اساس شاخص های نوآوری دانشگاه های جهان می باشد. روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است که با رویکرد علم سنجی انجام شده است. روش این پژوهش اسنادی و پیمایشی است که با بهره گیری از تکنیک دلفی و تشکیل پنل خبرگان انجام شده است؛ پنل خبرگان شامل 10 نفر از اعضای هییت علمی دانشگاه های دولتی و متخصصان علم سنجی بودند که بر اساس تمایل و در دسترس بودن به منظور استفاده از اطلاعات آنها به صورت هدفمند انتخاب شدند. باید اشاره کرد پرسشنامه بخش دلفی در دو دور به منظور تعیین اعتبار شاخص های ارزیابی نوآوری دانشگاه های ایران از دیدگاه متخصصان انجام شد. در بخش روش اسنادی، جامعه آماری را متون و منابع چاپی و الکترونیکی مربوط به شاخص های ارزیابی نوآوری دانشگاه ها در پایگاه های سنجش علم داخل و خارج از کشور تشکیل داد. به منظور گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش از چک لیست و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمارهای توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار اکسل نسخه 16 و اس پی اس اس نسخه 25 استفاده شده است. یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش حاضر نشان داد برای ارزیابی دانشگاه های نوآور در ایران شاخص مشخص و مدونی وجود ندارد. همچنین مشخص شد که در سطح جهان 63 شاخص برای ارزیابی دانشگاه های نوآور وجود دارد. از بین 63 شاخص شناسایی شده، بر اساس دیدگاه متخصصان 18 شاخص به منظور شاخص های ارزیابی دانشگاه های نوآور در ایران شناسایی و پیشنهاد شد. بر اساس شاخص های پراکندگی متغیر اعتبار شاخص های دانشگاه های نوآور به طور متوسط با انحراف معیار 52/0 درصد از میانگین جامعه فاصله داشت. میزان مطابقت شاخص های ارزیابی دانشگاه های ایران با شاخص های ارزیابی دانشگاه های نوآور در سطح جهان 0. 56 درصد بود. نتیجه گیری: بسیار لازم و ضروری است که در ایران نیز شاخص های مشخص و مدون برای ارزیابی و سنجش دانشگاه های نوآور در سطح کشور تدوین شود تا بتوان روی نقاط قوت دانشگاه ها از بعد نوآوری تاکید کرد. شاخص های ارزیابی دانشگاه های ایران که میزان مطابقت آن با شاخص های ارزیابی دانشگاه های نوآور جهان 0. 56 درصد بود نشان دهنده این است که این میزان مطابقت بسیار ضعیف است و باید روی شاخص های نوآوری دانشگاه ها بیش از پیش تمرکز کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 567

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 709 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button