نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

ذوالفقارخانی مسلم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    247-275
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    342
  • دانلود: 

    241
چکیده: 

بوم گرایی[1] در ادبیات بر روابط و پیوندهای میان ادبیات و جهان پیرامون و طبیعت اطراف تمرکز دارد. شاعران و نویسندگان همواره به طبیعت نگاهی متفاوت داشته اند و گاهی این نگاه در خلق آثار منظوم و منثور ایشان نقش مهمی را ایفا کرده است. در طول تاریخ، ادبیات به سان آیینه ای منعکس کننده طبیعت بوده و ازفرط نزدیکی به نظر می آید که این دو در هم ادغام شده اند؛ بدین معنا که ادبیات همواره رسانه ای بوم فرهنگی و انعکاس دهنده نیازهای بشری و طبیعی انسان در رویارویی با محیط وی بوده است. پژوهش حاضر بر آن است تا بوم گرایی و چگونگی برخورد با طبیعت را در آثار و اندیشه های دو شاعر/نویسنده آرمان خواه ایرانی و آمریکایی، نیما یوشیج (1276-1338 ش. برابر با 1897-1960 م. ) و رالف والدو امرسون[2] (1803-1882 م. برابر با 1182-1261 ش. ) مورد بررسی و کنکاش قرار دهد. برای این منظور از شعرها و نامه های نیما و نیز از رساله معروف امرسون با نام طبیعت[3] (1836) استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که آرمان خواهی نیما و امرسون رابطه تنگاتنگی با طبیعت دارد و این روابط بر دایره انسان-خدا-طبیعت-عدالت می چرخد و به نظر می رسد هر دو شاعر طبیعت را منبع اصلی آرمان های انسانی تصور می کنند. نکته مهم دیگر این است که آرمان گرایی نیما بر عدالت اجتماعی استوار است و آرمان خواهی امرسون بر خودسازی، اگرچه هر دو شاعر کم وبیش در بخش هایی از این محورها به هم نزدیک شده و کاملا شبیه به نظر می آیند. شیوه به کار گرفته شده در این تحقیق از نوع کتابخانه ای و به شکل تحلیلی-توصیفی و با تکیه بر مکتب آمریکایی در پژوهش های تطبیقی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 342

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 241 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    15-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    223
  • دانلود: 

    198
چکیده: 

جان بارت را می توان احیا گر فلسفه پیرونیسم در حیطه ادبیات پسامدرن آمریکا در قرن بیستم دانست. او با خلق شخصیت های پیرونیستی به انتقاد از نظام ارزشی در آمریکا پرداخته و اساسا زندگی بی مایه و پوچ انسان را در قرن بیستم دست مایه اثر خویش قرار می دهد. پایان راه نمونه ای است موفق از استحاله مفهوم قهرمان به ضد قهرمان که در آن شخصیت ها در جدال با واقعیات شکننده زندگی از نوعی اختلال روانی بنام «کازموپسیس» رنج می برند. دسیدوفوبیا یا ترس از تصمیم گیری که ناشی از تغییر جهانبینی این افراد است موجب شده آنها به نوعی جعل هویت تحت عنوان «اسطوره درمانی» پناه ببرند. از دیگر سو توصیف بارت از سرگشتگی چنین انسانی منطبق با تعریف عقلانیت در فلسفه پیرونیسم است. از اینرو، پرسش اصلی تحقیق اینگونه تبیین می شود که اندیشه بارت با وجود همسو بودن با پسامدرنیسم ادبی و گرایش های فلسفه جدید که از سوی دکارت و هیوم مطرح شد در حقیقت تجسمی است از شکاکیت پیرونیستی که در اعصار و قرون مختلف به صور گوناگون جلوه گر شده و شکلی تکاملی به خود گرفته است. نویسندگان ضمن بررسی ریشه های تاریخی تردیدگرایی و سیر تحول آن تا پیداش فلسفه پسامدرن بر آنند تا دغدغه های بارت را نیز در باب بحران هویت و اصالت معنی تشریح نمایند. این پژوهش با تمرکز بر رمان پایان راه در نهایت نشان می دهد که بارت بشر را بگونه ای تصویرسازی می کند که در تصمیمات خویش بیشتر از آنکه تابع دلایل عقلی باشد از عواطف و احساسات پیروی کرده و عقلانیت او نیز در عمل راه به جایی نمی برد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 223

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 198 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    39-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    410
  • دانلود: 

    104
چکیده: 

پژوهش حاضر به بررسی سازوکارهای ایدیولوژی فرهنگی حکومت لویی آلتوسر در رمان چشم چرانی می پردازد و سعی دارد نشان دهد آیا رمان در خدمت پیشبرد ایدیولوژی است یا قصد مقابله با آن را دارد. با توجه به این واقعیت که آلتوسر ادبیات را سازوکاری ایدیولوژیک می داند و فرانتس فانون نیز از آن به عنوان نیرویی رهایی بخش در راستای تغییر و تحول نام می برد، این مقاله چشم چرانی را نبردگاهی برای بحث در مورد این دو دیدگاه متضاد در نظر می گیرد. چون رمان رید با جایگاه فرهنگ و ادبیات در جامعه آمریکا سروکار دارد، اهمیت این تحقیق در آن نهفته است که رمان به عنوان مولفه ای فرهنگی چگونه می تواند سازوکارهای غالب تولید فرهنگ را افشا کند و آن ها را به چالش بکشاند. در این مقاله سعی بر آن است به جنبه های پرداخته شود که رید به افشاسازی گفتمان غالب فرهنگی و ایدیولوژی جامعه آمریکا می پردازد و آن ها را به چالش می کشاند. یافته های این مقاله نشان می دهد که رمان چشم چرانی نه تنها ایدیولوژی جهان شمول آلتوسر را به چالش می کشد بلکه تا حد زیادی با باورهای فرانتس فانون همخوانی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 410

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 104 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    63-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    464
  • دانلود: 

    476
چکیده: 

پژوهش حاضر با استفاده از اصل داربست نظریه جامعه شناختی فرهنگی (Wood, Bruner & Ross, 1976) به بررسی چهار تکنیک داربست، یعنی سخت، نرم (Saye & Brush, 2002)، متقابل (Holton & Clarke, 2006)، و مجازی (Yelland & Masters, 2007) بر بهبود مهارت خواندن زبان آموزان ایرانی طراحی شده است. برای انجام این تحقیق، از بین 100 شرکت کننده، 80 زبان آموز همگن دختر و پسر براساس عملکردشان در آزمون مقدماتی انگلیسی (PET)، با محدوده سنی 19 تا 25 سال از یکی از موسسات زبان انگلیسی بندرعباس انتخاب شدند. شرکت کنندگان در این تحقیق به طور تصادفی به 4 گروه تقسیم شدند، یعنی گروه داربست نرم (SSG)، گروه داربست سخت (HSG)، گروه داربست متقابل (RSG)، و گروه داربست مجازی (VSG). زبان آموزان در همه گروه ها از استراتژی های خواندن (شوری و مختاری، 2002)، مداخلات مربوطه و نظرسنجی استراتژی های خواندن به عنوان پس آزمون استفاده کردند. به همین ترتیب، در بخش کیفی تحقیق، ازگزارشهای زبان آموزان و همچنین مشاهدات معلم برای جمع آوری داده ها استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 25 و با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه و چند متغیره ANOVA (MANOVA) مورد مقایسه قرار گرفت تا میانگین نمرات چهار گروه آزمایش در استراتژی های خواندن پس آزمون مقایسه شوند. داده های کیفی مربوط به گزارش های فراگسران و مشاهدات کلاس دروس معلمان با استفاده از روش های کدگذاری باز و محوری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از نتایج نشان داد که نه تنها آموزش های روش داربستی سنتی و مجازی تاثیرات متفاوتی در توسعه استراتژی های خولندن جهانی، حل مسیله و حمایتی در بین زبان آموزان ایرانی داشتند، همچنین گروه داربست سخت (به عنوان یک گروه داربست سنتی) و به دنبال آن گروه داربست مجازی بیشترین استفاده از استراتژی های خواندن را داشته است. با این وجود، گروه های داربست متقابل و نرم (به دنبال سایر فرم های سنتی داربست) به طور مشابه از استراتژی های خواندن کمتر استفاده کردند. یافته های این مطالعه درک قبلی از روش داربست در محیط EFL را گسترش داده و از نظر جنبه های آموزشی می تواند به پیشرفت دروس آینده کمک کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 464

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 476 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اکرمی روشنک

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    101-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    489
  • دانلود: 

    456
چکیده: 

این مقاله به بررسی ایده «دگردیسی» رالف والدو امرسون و ارتباط آن با اشعار حافظ که او از زبان آلمانی ترجمه کرده است می پردازد. این مقاله نشان می دهد که مفهوم «شراب بیداری» که در تعدادی از اشعار امرسون دیده می شود و ابعاد تازه ای به ایده امرسون در مورد «دگردیسی» داده است، بنوعی ریشه در «ساقی نامه» حافظ دارد. به این منظور این مقاله نظر امرسون در مورد دگردیسی و تناسخ که به تازگی توسط محققانی همچون مایکل کوریگان و مایکل کووان ترسیم شده است را مطرح کرده و سپس نشان می دهد چگونه تعدادی از اشعار امرسون همچون «باکوس»، «پروتیوس»، و «شاعرالشعرا» که به دگردیسی می پردازند و بصیرت شاعر را محصول دگردیسی می دانند در واقع برگرفته از مفاهیمی از دیوان حافظ هستند که مورد خوانش متفاوتی قرار گرفته و در بستر جدیدی استفاده شده اند. به این شکل، این مقاله از سویی با مطالعات پیرامون مفهوم دگردیسی در آثار امرسون در گفتگوست و از سویی دیگر بعد جدیدی به مطالعاتی که تاثیر شعرای ایرانی بر شعر و تفکر امرسون و نقش اشتغال او به ترجمه را بررسی می کنند می افزاید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 489

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 456 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    121-144
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2660
  • دانلود: 

    836
چکیده: 

در دنیای امروز که ضرورت دانستن زبان انگلیسی برای انجام تعاملات بین فرهنگی امری غیرقابل انکار است، آموزش و یادگیری زبان انگلیسی باید همراه با درنظر گرفتن ارزش های فرهنگ خودی باشد که در سایه توجه بیشتر به هویت ملی و فرهنگی زبان آموزان امکان پذیر است. از آنجایی که در فرآیند یادگیری زبان انگلیسی، بخش عظیمی از مفاهیم و الگوهای فرهنگی نیز به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه به زبان آموزان منتقل می شوند، نباید از توجه به تاثیر انتقال اطلاعات میان فرهنگی بر نگرش و هویت فراگیران غافل شد. با توجه به جایگاه کنونی زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی، انتظار می رود که منابع درسی تدوین شده نیز بتوانند چندفرهنگی بودن و تهی بودن این زبان از ارزش های فرهنگی کشورهای انگلیسی زبان را منعکس کنند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی میزان به کارگیری فرهنگ های غیر بومی در کتاب های آموزشی زبان انگلیسی در رابطه با جایگاه زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی است. بدین منظور، مدل فرهنگی یوان (2011) که شامل چهار مولفه محصولات، اعمال، نگرش ها و اشخاص است مورد استفاده قرار گرفت و میزان وقوع هر یک از این مولفه های فرهنگی در کتاب دستورزبان Communicate What You Mean: A Concise Advanced Grammar، که کاربرد گسترده بین المللی در حوزه آموزش زبان انگلیسی به غیر انگلیسی زبانان در مقطع دانشگاهی دارد، مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها به وضوح نشان دادند که این کتاب به ارزش های فرهنگی بومی کشورهای انگلیسی زبان ارجحیت داده و از توجه به ارزش های فرهنگی سایر ملل غافل مانده است. این امر حاکی از وجود گرایش ها و تعصب های یک سویعه ای است که ریشه در فرهنگ غرب دارند و نشان می دهند که زبان انگلیسی، علی رغم جایگاه کنونی خود به عنوان یک زبان بین المللی، هم چنان در حال ترویج یک جانبه نگرش ها و عقیده های غربی به زبان آموزان سراسر جهان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2660

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 836 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    145-170
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    284
  • دانلود: 

    112
چکیده: 

برنامه ی آموزشی مانند نقشه ای، مسیر حرکت دانشجو را در طول دوره ی آموزش نشان می دهد و کیفیت علمی هر رشته و موفقیت دانشجو در دوره ی تحصیل وابسته به نحوه ی تدوین و محتوای آن می باشد. اگر برنامه ی آموزشی تدوین شده مبتنی بر شرایط و امکانات موجود بوده و آخرین پیشرفت ها و دستاوردهای علمی در آن لحاظ نشود، باعث افت نظام آموزشی می شود. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی و ارزیابی دوره کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان آلمانی می باشد که با وجود گذشت حدود بیست سال از تشکیل آن، هنوز هیچ نوع ارزیابی و یا بازنگری درباره این رشته انجام نشده است. در این پژوهش به تجزیه و تحلیل و نقد و بررسی برنامه ی درسی رشته ی آموزش زبان آلمانی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران پرداخته شده و نقاط ضعف و قوت آن مطرح می شود. در انتها نیز یافته ها و نتایج حاصل از این تحقیق در قالب پیشنهادات و راهکارهایی برای بهبود و ارتقای سطح کیفی وکمی این رشته ارایه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 284

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 112 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    171-187
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    295
  • دانلود: 

    114
چکیده: 

ژیوپویتیک، نظریه ی نوظهور نقد ادبی و هنری ست که به اهمیت و نقش مکان در آثار ادبی و هنری می پردازد. ژیوپویتیک رویکردی باز و بینارشته ای ست. این رویکرد علاوه بر تلفیق ادب و جغرافیا با علوم و رشته های دیگر نظیر فلسفه، با کوچگرایی (نومادیسم) در ارتباط است. اگرجه این رویکرد نوظهور است اما پشتوانه فلسفی و تاریخی عمیقی دارد و نشان می دهد که پایه گذارانش مطالعاتی عمیق بر علوم شرق و غرب داشته اند. ژیوپویتیک دیدگاهی ست که می تواند نشان دهد چرا مکان در داستانی اهمیت ویژه ای دارد و کارکرد آن چیست. در این پژوهش سعی بر آن داریم که علاوه بر معرفی ژیوپویتیک، خوانشی ژیوپویتیکی از داستان گل های زوال، اثر پاتریک مودیانو ارایه دهیم و به این سوال پاسخ دهیم که نام های پیوسته ی مکان در داستان پاتریک مودیانو چه نقشی در داستان ایفا می کنند؟ و چگونه مکان ها به شخصیت داستان کمک می کند تا او به شناخت بیشتری از خود و دیگری دست یابد؟

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 295

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 114 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    189-219
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    353
  • دانلود: 

    468
چکیده: 

ادبیات و سینما، دو شاخه هنری محسوب می شوند که همواره دارای تعاملات و روابط تنگاتنگی با یکدیگر بوده اند. تاثیرپذیری این دو، سبب خلق آثاری درخور، چه درزمینه ادبیات و چه درزمینه سینما شده است. فیلم نامه «شب های روشن» در اوایل دهه هشتاد خورشیدی توسط «سعید عقیقی» تحت تاثیر داستان بلند «فیودور داستایوفسکی» با همین نام نوشته شد. زن و احساسات عاشقانه او، محور اساسی این دو اثر محسوب می شوند. در این تحقیق با توجه به تفاوت های زمانی، مکانی و فرهنگی میان دو اثر موردنظر و ارتباطات، اشتراکات و افتراقات تاریخی و فرهنگی دو کشور ایران و روسیه، از منظر مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی، به بررسی شباهت ها و تفاوت های عناصر فمینیسم و حقوق و شخصیت زن در جامعه مربوطه، پرداخته می شود. تحلیل و تفسیرها، مزاحمت جنسی، عدم اعتماد به جنس مخالف، وابستگی شخصیتی و عدم مشارکت در فعالیت های اجتماعی را وجوه مشترک وضعیت اجتماعی و روانی زن روسی و ایرانی معرفی می کند و در مواردی چون تابوشکنی، غرور بی جا و آگاهی هنری و ادبی، تفاوت هایی را نشان می دهد. شباهت ها و تفاوت های یادشده در فیلم نامه مذکور، به سبب مقبولیت و انطباق مضامین با شرایط زمانی و مکانی جامعه موردبحث اتفاق افتاده و نویسنده به خوبی وجوه شخصیتی زن معاصر ایرانی را با زن قرن نوزدهمی روسی، مقایسه کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 353

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 468 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    221-246
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    333
  • دانلود: 

    453
چکیده: 

مقاله ی حاضر در نظر دارد تا در نمایشنامه های ایدیولوژیکی لیروی جونز یا امیری باراکا (2014-1934) با عناوین بهترین جذابیت زندگی (1969) و کشتی بردگان (1967) به بررسی مفاهیم میان فرهنگی، ایدیولوژی، و موضوع دو هویتی بپردازد. برای نیل به این منظور، از رویکردهای فرانتس فانون در حیطه ی مفاهیم میان فرهنگی و تحلیل هویت سیاهپوستان، و از نظرات اسلاوی ژیژک در تحلیل رویکردهای ایدیولوژیکی-روانشناختی استفاده شده است. یکی از مدلهای ارتباطات میان فرهنگی در حیطه ی عملکرد قوانین استعماری در ایجاد مستعمرات با عنوان حمایت از کشور آفریقایی یا منطقه ی سیاهپوست نشین و یا جذب سیاهپوستان مهاجر به کشورهای سفیدپوست اروپایی-آمریکایی صورت می گیرد. تاثیرات فرهنگ های مختلف در مستعمرات، حاصل آمیزش بین نژادها و فرهنگ ها، باعث ایجاد تضادها، ترسها، نفرت ها، خشونت ها، و جنایات هر روزه خواهند بود. نمایشنامه های باراکا مانند سلاحی سیاسی و انقلابی، به ساختارهای ایدیولوژی حاکم، فرهنگ و نهادهای قراردادی-اجتماعی سفیدپوستان حمله می کند، و آزادی سیاهپوستان، نابودی انواع برده داری، و رهایی از تبعیض نژادی از درون مایه های نمایشنامه های باراکا می باشند. نمایشنامه های ایدیولوژیکی باراکا باعث ترویج فرهنگ مقاومت در سیاهپوستان و افزایش خودآگاهی نژادی و اعتماد به نفس در میان آنان گردیده است، او سیاهپوستان را صاحب فرهنگ و زبان مستقل می شمارد و اذعان می دارد که آنان باید برای کسب استقلال و آزادی خویش به پا خیزند. این مقاله بر آن است تا با تمرکز بر نمایشنامه های ایدیولوژیکی باراکا، پیامدهای تقابل فرهنگ ها را با توجه به عملکردهای ایدیولوژیکی حاکم از طرف استعمارگران سفیدپوست بر سیاهپوستان تفسیر نماید، و براین اساس، به بررسی عوامل قدرت از طریق توصیف ابزارهای مختلف برده داری از جمله خشونت و سرکوب جهت ایجاد دوسویگی، تردید، و دوهویتی در سیاهپوستان بپردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 333

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 453 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ZOLFAGHARKHANI MOSLEM

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    248-257
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    238
  • دانلود: 

    349
چکیده: 

Introduction Ecocriticism in literature concentrates on literature and the environment or the Nature; it means it focuses on literature and the physical environment. Such study calls for collaboration between natural scientists, writers, literary critics, anthropologists, historians, and other disciplines. Poets and authors have always been under the influences of the world around and the environment so that nature changed to be a source of inspiration to them. Background Studies Ecocriticism and Environmental literary studies were first introduced to the world of literature in 1970 in world’ s most important assembly “ The Western Literature Association” (WLA). After the Industrial revolution, human being transformed his connection with nature and started to experience a new season in his life. The earlier connection was based on a mutual relationship, but the new one was entirely shifted to something far from a mutual link. In other words, after the Industrial revolution, human being occupied an upper position and nature suffered from a banal one. Incidentally, the ecocritics enjoy various methods of analysis in their studies; some believe that nature is not more than a humanized structure which some poets like William Wordsworth started to form in their works. Many of these critics put nature as a counterpart of culture, or identify nature as instinct. Instinct is the main inner motive which transfers its effects to other creatures. It is identified with nature or the animal’ s desire to do profitable deeds. Materials and Methods The present study attempts to reveal ecocritical works and thoughts of two most significant Persian and American poets/authors, Nimā Yushij (1897-1960) and Ralph Waldo Emerson (1803-1882). To do this, the poetry and the letters of Nimā together with Emerson’ s book titled Nature (1836) have been selected. It is indicated how Nimā and Emerson’ s idealism is closely related to nature, and how it is based on Human-God-Nature-Justice circle. It is shown that nature is the major source of this circle. Hence, the present study, by the use of American School of Comparative studies, while applying a library-analytical approach, tries to compare and contrast the major thoughts of Nimā Yushij and Ralph Waldo Emerson due to their literary environmental writings. Furthermore, it is emphasized that these two poets belong to different languages and literatures; however, as far as the American School is based on Eclecticism in comparative studies, it is hoped that the major nature-oriented themes and ideas of these poets might be revealed in this essay. It should be also considered that the American School of comparative studies does not concentrate only on the effects or influences in literary studies; to such school, literary movements, genres and literary types, and the topics and themes of world literature are the fundamental spots of studies. Results and Discussions The study discloses how Emerson’ s outlook to nature is more philosophical than Nimā ’ s. When he talks about nature his idealistic motives start to appear. Both poets insist on the unity of human being and nature by unifying human history and natural history. The beauty of nature is another major theme of their poetry; both look at nature as the source of beauty and its pleasures. Emerson believes that the ultimate end of the cosmos is a desire to the beauty. Why human being is so much interested in the beauty is beyond the thoughts and logics of man. Furthermore, Nimā ’ s ecocritical tendencies are closely related to coexistence of man and nature, and the poet’ s thoughts are not separated from the beauties of nature and its inspiration. Nature, environment, and the world around are at the core of both Nimā and Emerson’ s thoughts and writings. To live naturally and to get involved with nature are their ideal way of life. To them, solitude and primitivism are man’ s solution to release him/her from the chains of society. Both of them complain about human being’ s distance from nature; they believe that solitude is mankind’ s opportunity to conform his/her soul to nature.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 238

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 349 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

طاهری زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    277-305
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    274
  • دانلود: 

    232
چکیده: 

مقاله حاضر به بررسی ظهور پدیده «کمپ» و بازپیدایش شخصیت «هومو ساکر» در عصر حاضر می پردازد. نویسنده با استفاده از رویکرد مطالعات فرهنگی چپ نوگرا و بهره گیری از نظریات منتقدانی نظیر جورجیو آگامبن و تمرکز بر موضوعاتی نظیر «زیست-سیاست» و «قلمرو نامریی» در پی پاسخ به این پرسش بنیادی است که چگونه گفتمان نیولیبرالیسمی قدرت در غرب پسا-استعمار توانسته با سوء استفاده از مفهوم «وضعیت استثنایی» نوع متفاوتی از «نژادپرستی» را به نمایش بگذارد؟ بدین منظور کتاب در آشپزخانه (2009) اثر برجسته مونیکا علی، نویسنده معاصر بنگلادشی-انگلیسی بررسی می شود تا با تمرکز بر تاثیر «وضعیت استثنایی» بر مقوله های «حیات طبیعی» و «حیات مدنی» به چگونگی بازظهور مفهوم «حیات برهنه» در عصر حاضر بپردازد. چنین استدلال می شود که با «سیاسی شدن» مقوله حیات طبیعی در دو دهه اخیر، نه تنها جامعه غربی به «کمپی» تقلیل داده شده که در آن قراردادهای سنتی«شمول/حذف» امری «سیال» به شمار می روند، بلکه سوژه مدرنیته نیز با اسارت در برزخ دوانگاره های «شهروند/ اجنبی»، «خود/ دیگری» و «انسان/ حیوان» هرلحظه پتانسیل تبدیل شدن به هومو ساکر و در نتیجه «دشمن ملی» را دارا است

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 274

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 232 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    307-326
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    639
  • دانلود: 

    685
چکیده: 

شماری از به یادماندنی ترین شخصیت های نمایشی در آثار ویلیام شکسپیر دچار آشفتگی روانی هستند. با بررسی و تحلیل معضلات روحی این شخصیت ها بر اساس دیدگاه های نوین علم روان شناسی می توان دریافت که بسیاری از تشویش های ذهنی آن ها از مسایل مربوط به بدن سرچشمه می گیرد. فرآیند شکل گیری فردیت اساسا در گروی اطمینان سوژه از داشتن بدنی مستقل، پاکیزه و منحصر به خویشتن است. چنین کالبدی دارای مرزبندی ها و قلمروی مشخص است و هویت جنسی معینی نیز دارد. تلاش سوژه برای ساختن چنین تصویری از بدن خود صرفا امری فردی و خصوصی نیست بلکه از معیارها و هنجارهای اجتماعی، فرهنگی و ایدیولوژیک درباره ی این مقوله ها نیز تاثیر می پذیرد زیرا سوژه همواره می کوشد این تصویر را با آن معیارها هماهنگ کند. بدین ترتیب بدن دیگر امری صرفا جسمانی و مادی نیست بلکه به مقوله ای فرهنگی و اجتماعی تبدیل می شود. جستار حاضر می کوشد با بررسی دغدغه های ذهنی هملت – به عنوان یکی از شاخص ترین این گونه شخصیت ها در آثار شکسپیر – درهم تیندگی تنش های روانی و مسایل مربوط به بدن را در روان سوژه ی مذکر تحلیل نماید. بدین منظور با ارجاع به نظریات جولیا کریستوا درباره ی آلوده انگاری، رویارویی با امر آلوده و نقش این فرآیندها در تکوین فردیت، برخی از کشمکش های درونی هملت مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد تا شناخت بهتری از علل پنهان آسیب های روانی و آشفتگی ذهنی او به دست آید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 639

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 685 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0