زمینه و هدف: یکی از مهم ترین عواملی که می تواند پرستار را جهت انجام عمل اخلاقی ترغیب نماید و از وقوع عمل غیراخلاقی پیشگیری نماید برخوردار بودن از شهامت اخلاقی است. با توجه به اهمیت موضوع و ضروری بودن آن در رفتار دانشجویان پرستاری این مطالعه با هدف تعیین شهامت اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام گرفت. روش بررسی: مطالعه حاضر، توصیفی مقطعی می باشد که در سال 1398 طی نیمسال دوم بر روی 242 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد پرستاری به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای در دانشکده های پرستاری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه شهامت اخلاقی Sekerka که در سال 2009 با 15 گویه طراحی شده است، استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. داده ها با شاخص های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، درصد) و آمار تحلیلی (ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه) توصیف وتحلیل شدند. یافته ها: در این مطالعه 242 دانشجو با رده سنی (44-18) چهار سال و با میانگین سنی (45/3 ± 90/21) سال شرکت داشتند. میانگین نمره شهامت اخلاقی(84/7 ± 72/55) بود. میانگین نمره شهامت اخلاقی در دانشجویان پرستاری میبد (06/7 ± 98/56) و دانشجویان پرستاری یزد (62/8 ± 46/54) بود که از نظر آماری تفاوت معنی داری نداشتند (38/0T-Test, P=). بیشترین میانگین نمره در ابعاد شهامت اخلاقی کل دانشجویان، در بعد عامل اخلاقی (21/2 ± 88/11) و کم ترین میانگین نمره در بعد تحمل تهدید (90/1 ± 25/10) گزارش شد. نتیجه گیری کلی: براساس یافته ها، میانگین نمره شهامت اخلاقی دانشجویان در سطح متوسط بود. به نظر می رسد دانشجویان دارای حس مسئولیت پذیری در هنگام مواجه با مسائل اخلاقی هستند اما برای رسیدن به بهینه ترین حالت نیاز به بکارگیری مداخلات مناسب می باشد. به نظر ضروری می رسد که دانشکده های پرستاری در طول دوران تحصیل عملکردهای اخلاقی را در دانشجویان تقویت و تربیت نمایند. انتظار می رود مربیان با توجه به نقش الگو بودن خود، تقویت شهامت اخلاقی در میان دانشجویان را تشویق نمایند.