مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

700
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

577
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شهامت اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی یزد

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 44

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از مهم ترین عواملی که می تواند پرستار را جهت انجام عمل اخلاقی ترغیب نماید و از وقوع عمل غیراخلاقی پیشگیری نماید برخوردار بودن از شهامت اخلاقی است. با توجه به اهمیت موضوع و ضروری بودن آن در رفتار دانشجویان پرستاری این مطالعه با هدف تعیین شهامت اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام گرفت. روش بررسی: مطالعه حاضر, توصیفی مقطعی می باشد که در سال 1398 طی نیمسال دوم بر روی 242 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد پرستاری به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای در دانشکده های پرستاری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه شهامت اخلاقی Sekerka که در سال 2009 با 15 گویه طراحی شده است, استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. داده ها با شاخص های آمار توصیفی (میانگین, انحراف معیار, درصد) و آمار تحلیلی (ضریب همبستگی پیرسون, تی مستقل, آنالیز واریانس یک طرفه) توصیف وتحلیل شدند. یافته ها: در این مطالعه 242 دانشجو با رده سنی (44-18) چهار سال و با میانگین سنی (45/3 ± 90/21) سال شرکت داشتند. میانگین نمره شهامت اخلاقی(84/7 ± 72/55) بود. میانگین نمره شهامت اخلاقی در دانشجویان پرستاری میبد (06/7 ± 98/56) و دانشجویان پرستاری یزد (62/8 ± 46/54) بود که از نظر آماری تفاوت معنی داری نداشتند (38/0T-Test, P=). بیشترین میانگین نمره در ابعاد شهامت اخلاقی کل دانشجویان, در بعد عامل اخلاقی (21/2 ± 88/11) و کم ترین میانگین نمره در بعد تحمل تهدید (90/1 ± 25/10) گزارش شد. نتیجه گیری کلی: براساس یافته ها, میانگین نمره شهامت اخلاقی دانشجویان در سطح متوسط بود. به نظر می رسد دانشجویان دارای حس مسئولیت پذیری در هنگام مواجه با مسائل اخلاقی هستند اما برای رسیدن به بهینه ترین حالت نیاز به بکارگیری مداخلات مناسب می باشد. به نظر ضروری می رسد که دانشکده های پرستاری در طول دوران تحصیل عملکردهای اخلاقی را در دانشجویان تقویت و تربیت نمایند. انتظار می رود مربیان با توجه به نقش الگو بودن خود, تقویت شهامت اخلاقی در میان دانشجویان را تشویق نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حسن زاده نائینی، محمد، نصیریانی، خدیجه، و فضل جو، سیده الهام. (1399). شهامت اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی یزد. نشریه پرستاری ایران، 33(127 )، 35-44. SID. https://sid.ir/paper/373646/fa

    Vancouver: کپی

    حسن زاده نائینی محمد، نصیریانی خدیجه، فضل جو سیده الهام. شهامت اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی یزد. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1399؛33(127 ):35-44. Available from: https://sid.ir/paper/373646/fa

    IEEE: کپی

    محمد حسن زاده نائینی، خدیجه نصیریانی، و سیده الهام فضل جو، “شهامت اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی یزد،” نشریه پرستاری ایران، vol. 33، no. 127 ، pp. 35–44، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/373646/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button