Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    375
  • دانلود: 

    647
چکیده: 

مقدمه: بیماری کووید 19 یک بیماری همه گیر در جهان است که از مارس 2020 مورد توجه جهانی قرار گرفته و با توجه به شیوع بالای این بیماری و گسترش سریع آن، شناسایی تظاهرات مختلف ازجمله تظاهرات تنفسی و سیستمیک اهمیت فراوانی دارد. روش کار: این مطالعه تحلیلی به صورت مورد شاهدی و گذشته نگر میباشد. حجم نمونه 180 کودک است که بواسطه دو مطب منتخب از پزشکان اطفال و ریه در شهر قم نمونه گیری شدند. متغیرهای مطالعه در دو گروه با نرم افزار SPSS و آزمونهای توصیفی و آزمون کای دو تجزیه و تحلیل گردید یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد سرفه خشک (9/88 %) و آبریزش بینی (7/36 %) شایعترین شکایت را بترتیب در کودکان گروه مورد و شاهد تشکیل می دهد؛ این در حالی است که خلط خونی کمترین شیوع را در هر دو گروه شامل می شد. آزمون آماری کای-دو مشخص کرد که افزایش معناداری در گروه مورد نسبت به گروه شاهد در متغیرهای سرفه خلطی، گلودرد، اسهال، بدن درد، خس خس سینه، لرز، آبریزش بینی، تنگی نفس، ضعف و سرفه خشک وجود دارد. (P<0/05) نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که نوع و فراوانی علایم بالینی در کودکانی که حداقل یک والد مبتلا به کرونا دارند متفاوت از کودکانی است که والدین سالم داشته اند. پیشنهاد می شود والدین مبتلا به کرونا در ایزوله سازی خود از سایرین تاخیر نکنند. مقدمه: بیماری کووید 19 یک بیماری همه گیر در جهان است که از مارس 2020 مورد توجه جهانی قرار گرفته و با توجه به شیوع بالای این بیماری و گسترش سریع آن، شناسایی تظاهرات مختلف ازجمله تظاهرات تنفسی و سیستمیک اهمیت فراوانی دارد. روش کار: این مطالعه تحلیلی به صورت مورد شاهدی و گذشته نگر میباشد. حجم نمونه 180 کودک است که بواسطه دو مطب منتخب از پزشکان اطفال و ریه در شهر قم نمونه گیری شدند. متغیرهای مطالعه در دو گروه با نرم افزار SPSS و آزمونهای توصیفی و آزمون کای دو تجزیه و تحلیل گردید یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد سرفه خشک (9/88 %) و آبریزش بینی (7/36 %) شایعترین شکایت را بترتیب در کودکان گروه مورد و شاهد تشکیل می دهد؛ این در حالی است که خلط خونی کمترین شیوع را در هر دو گروه شامل می شد. آزمون آماری کای-دو مشخص کرد که افزایش معناداری در گروه مورد نسبت به گروه شاهد در متغیرهای سرفه خلطی، گلودرد، اسهال، بدن درد، خس خس سینه، لرز، آبریزش بینی، تنگی نفس، ضعف و سرفه خشک وجود دارد. (P<0/05) نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که نوع و فراوانی علایم بالینی در کودکانی که حداقل یک والد مبتلا به کرونا دارند متفاوت از کودکانی است که والدین سالم داشته اند. پیشنهاد می شود والدین مبتلا به کرونا در ایزوله سازی خود از سایرین تاخیر نکنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 375

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 647 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    9-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    352
  • دانلود: 

    770
چکیده: 

مقدمه: فرسودگی شغلی، خستگی فیزیکی، هیجانی و روانی به دنبال قرار گرفتن طولانی مدت در موقعیت کار سخت می باشد و این نشانگان حالتی است که در آن قدرت و توانایی افراد کم می شود و رغبت و تمایل آن ها برای انجام کار و فعالیت کاهش پیدا می کند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ویژگی های فردی بر فرسودگی شغلی با آزمون نقش میانجی استرس شغلی و سرمایه[fa1] اجتماعی در میان پرستاران در سال 1398 انجام گرفت. روش کار: این پژوهش از نظر هدف، جز پژوهش های کاربردی و از حیث روش، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان امام رضا (ع) ارومیه تشکیل داد. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 162 نفر برآورد گردید و برای انتخاب آن از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ، استرس شغلی اورلی-گیردانو و سرمایه اجتماعی ناهاپیت گوشال بود. برای تعیین روایی پرسشنامه ها از روش اعتبار محتوا و روایی سازه استفاده شد. همچنین پایایی درونی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 89/0، 81/0 و 94/0 محاسبه شد. برای تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از شاخص میانگین، انحراف استاندارد استفاده شد. در بخش آمار استنباطی برای بررسی همبستگی از ضریب همبستگی پیرسون و برای آزمون فرضیه ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین ویژگی فردی سن با استرس شغلی (69/0-=r) و سرمایه اجتماعی (79/0 =r) رابطه معنی دار وجود[fa2] دارد. وجود رابطه بین سابقه خدمت با سرمایه اجتماعی (76/0 =r) تائید شد ولی با استرس شغلی رابطه معنی داری مشاهده نشد. همچنین بین استرس شغلی و سرمایه اجتماعی با فرسودگی شغلی (72/0-=r و 16/0 =r) رابطه معنادار وجود داشت. بر اساس یافته های پژوهش مبنی بر تعیین نقش میانجی گری، استرس شغلی کمتر در سنین بالا بر کاهش فرسودگی شغلی (30/0 =B) تاثیر داشت ولی نقش میانجی گری در رابطه بین سابقه خدمت و فرسودگی شغلی تائید نشد. در نهایت سرمایه اجتماعی رابطه بین ویژگی های فردی (سن و سابقه خدمت) با فرسودگی شغلی (42/0 =B و 06/0 =B) را تحت تاثیر قرار می دهد. نتیجه گیری: با توجه به یافته­ ها می توان نتیجه گرفت که توجه به ویژگی های فردی و توسعه سرمایه اجتماعی و کاهش استرس شغلی از طریق برگزاری کلاس­ های آموزشی در بیمارستان­ ها می­ تواند در کاهش فرسودگی شغلی در بین پرستاران از اهمیت قابل توجهی برخوردار باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 352

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 770 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    23-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    580
  • دانلود: 

    516
چکیده: 

مقدمه: فضای اخلاقی حاکم بر بیمارستان ها از عوامل رشد اخلاقی و تأثیرگذار بر کیفیت ارائه ی مراقبت است. منابع انسانی در دنیای امروز بهترین مزیت رقابتی هر سازمان تلقی می شود و انسان بیش از هر زمان دیگر، در نظریه سازمان اهمیت یافته است. نیروی انسانی به همان اندازه که می تواند سازمانها را در رقابت یاری دهد، ممکن است مانعی جدی بر سر راه سازمان باشد. هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر فضای اخلاقی بیمارستان به عنوان یک سازمان مهم در جامعه بر تعلق خاطر شغلی پرستاران است. روش: این پژوهش، یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که به صورت مقطعی انجام گردید. جامعه مورد مطالعه شامل 450 نفر از پرستاران بیمارستان های دولتی شهرستان خرم آباد بود که با استفاده از نمونه گیری در دسترس متناسب با حجم و براساس جدول مورگان تعداد 210 نفر از آنان انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه جو اخلاقی ویکتور و کالن (1987) و پرسشنامه تعلق خاطر شاوفلی و همکاران (2003) با مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود. در این تحقیق برای بررسی فرضیه ها و آزمون مدل، از نرم افزار 3PLS استفاده شد. همچنین برای برازش مدل­ از پایایی ترکیبی، روایی همگرا، الفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که فضای اخلاقی بیمارستان (ابزاری، توجه، استقلال، قوانین و مقررات سازمانی، قوانین و ضوابط اخلاقی حرفه ای) در سطح اطمینان 95% با ضریب رگرسیونی 921/0 بر تعلق خاطر شغلی پرستاران تأثیر گذار است(P < 0/001). همچنین نتایج پژوهش حاکی از این بود که در سطح اطمینان 95% ابعاد فضای اخلاقی بیمارستان که شامل فضای اخلاقی ابزاری، توجه، استقلال، قوانین و مقررات سازمانی، قوانین و ضوابط اخلاقی حرفه ای می باشد، بر تعلق خاطر شغلی پرستاران تاثیر مثبت و معنی دار دارد (P < 0/001). نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان دریافت که از طریق تقویت و بهبود فضای اخلاقی بیمارستان ها می توان بصورت اساسی بر تعلق خاطر شغلی پرستاران تاثیر مثبت گذاشت و از طریق این قشر از کارکنان بیمارستان بر بهبود عملکرد این سازمان تاثیر مثبت گذاشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 580

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 516 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    35-49
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    396
  • دانلود: 

    506
چکیده: 

مقدمه: پدیده ای به نام گردشگری پزشکی امروزه از رو به رشدترین بخش های صنعت گردشگری در جهان است و به صورت یکی از صنایع جذاب در زمینه های اقتصادی، اشتغال زایی، معرفی فرهنگها و حتی ایجاد منافع سیاسی برای کشورها مطرح می باشد. ایران با دارا بودن ظرفیت های بالقوه و بالفعل در زمینه گردشگری و نیز پزشکی و درمانی، می تواند با استفاده مطلوب از این ظرفیت ها به یکی از قطب های گردشگری آسیا تبدیل شود اما تا کنون این حوزه کسب و کار در ایران به صورت منسجم و نظام یافته شکل نگرفته است. روش کار: با 13 نفر از مدیران بیمارستان های مذکور مصاحبه ای صورت گرفت که بر اساس تحلیل تِم، محتوای مصاحبه ها تجزیه و تحلیل شد و مدل پیشنهادی ارائه گردید. براساس مدلی که به دست آمده، 7 عامل به عنوان عوامل موثر شناسایی شدند. کیفیت رفتاری کادر درمان، کیفیت تخصصی کادر درمان، هزینه های درمان، کیفیت مراکز درمانی، تصویر ادراک شده از برند پزشکی ایران، کیفیت فرآیند درمان و مولفه های مقصد درمان. سپس باتوجه به مدل به دست آمده، اقدام به طراحی پرسشنامه و توزیع آن در بین گردشگران درمانی بیمارستان های علوم پزشکی تهران شد. برای اعتبار سنجی پرسشنامه از دو مفهوم روایی و پایایی استفاده شد بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که تمامی عوامل شناسایی شده از مصاحبه ها، تایید شدند و مدل از اعتبار کافی برخوردار بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 396

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 506 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    50-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    295
  • دانلود: 

    463
چکیده: 

مقدمه: شیوع ویروس کرونا علاوه بر مشکلات درمانی، منجر به بروز مشکلات اقتصادی شده و در بسیاری از کشورهای درحال توسعه دوگانگی معیشت و سلامت ایجاد کرده است که ضرورت مدلهایی برای حل این دوگانگی را مطرح می کند. روش کار: ابتدا عوامل موثر بر شیوع کرونا در اجتماع، با بررسی مقالات مرتبط با نحوه سرایت وشیوع بیماری، شناسایی می شود. این عوامل، شدت تاثیر متفاوتی دارند که در مقالات به صورت کمی به آن پرداخته نشده است. اما افراد خبره که با این ویروس و روش سرایت آن آشنایی دارند می توانند در مقایسه دو به دوی این عوامل به صورت کلامی میزان ترجیح تاثیر این عوامل را بیان کنند. روش تحلیل سلسله مراتبی می تواند به کمک نرم افزار EXPERTCHOICE این اطلاعات را دریافت و سپس وزن و اهمیت هر عامل را محاسبه نماید. پزشکان متخصص در بیمارستان قائم مشهد در سال 99 به عنوان خبرگان انتخاب و مصاحبه با آنها انجام شد. بدین ترتیب برای عوامل مطرح شده، وزن تاثیر محاسبه گردید. تعدادی از مشاغل در مشهد انتخاب و نوع کار بررسی و مطالعه گردید. عوامل شیوع در هر شغل مورد مطالعه قرار گرفت و بر اساس طیف لیکرت ارزیابی شد. برای محاسبه خطرپذیر بودن هر شغل، مجموع عوامل با احتساب ضرایب محاسبه شد. اما مشاغل ضرورت و اهمیت متفاوتی برای بازگشایی دارند. اهمیت بازگشایی بر اساس وابستگی مردم به آن شغل با طیف لیکرت تبیین شد. مشاغلی که خطر کم و اهمیت زیاد داشته باشند، در اولویت بازگشایی قرار می گیرند. لذا با تقسیم میزان خطرپذیری به اهمیت شغل، شاخصی به دست می آید که اولویت بازگشایی شغل را تبیین می کند. هر چه میزان این شاخص کمتر باشد، این شغل برای بازگشایی اولی تر است. یافته ها: سه عامل فاصله اجتماعی، مدت مواجهه با افراد و تراکم جمعیت بر اساس روش تحلیل سلسله مراتبی وزن دهی شد. سپس 13 شغل انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. برای هر شغل بر اساس طیف لیکرت، اهمیت و مقادیر سه عامل یاد شده تعیین گردید. و این مشاغل اولویت بندی شدند. اولویت مشاغل مورد مطالعه در این پژوهش به ترتیب اولویت عبارتند از: نانوایی، ، سوپرمارکت، پزشکی، کارمند بانک، پرستار، راننده تاکسی، کارگر کارخانه، افراد ارائه دهنده حمل و نقل عمومی، آموزش، مهد کودک، آرایشگری، باشگاه ورزشی، سینما. نتیجه گیری: برای تدوین پروتکل بهداشتی به منظور حفظ سلامت و همچنین عدم تعارض با معیشت، نیاز به استفاده از الگویی منطقی می باشد. بر اساس این الگو می توان بازگشایی گام به گام را اجرا نمود که از تعارض دوگانه معیشت و سلامت با کمترین آسیب گذر کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 295

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 463 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    60-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    496
  • دانلود: 

    558
چکیده: 

مقدمه: آموزش های ارائه شده در دوره کارشناسی باید بتواند سطح پایه صلاحیت بالینی جهت مراقبت و حفظ ایمنی بیمار را در پرستاران تازه کار ایجاد نماید. بررسی صلاحیتهای بالینی پرستاران تازه کار از دیدگاه مدیران پرستاری می تواند ابعادی از صلاحیت پرستاران تازه کار را که نیاز به ارتقاء دارد شناسایی نماید. روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی است که با هدف بررسی صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار از دیدگاه سرپرستاران آنها در بیمارستانهای منتخب آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 98 انجام شد. 100 نفر از پرستاران تازه کار شاغل در سه بیمارستان آموزشی بزرگ شهر مشهد در این مطالعه شرکت کردند. داده ها با استفاده از پرسشنامه صلاحیت بالینی و فرم اطلاعات دموگرافیک جمع آوری گردید. پرسشنامه صلاحیت بالینی (Creighton Competency Evaluation) توسط سرپرستاران تکمیل شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Stata نسخه 1/14 و شاخص های توصیفی و رگرسیون استوار استفاده شد. یافته ها: . یافته ها نشان داد که میانگین سنی شرکت کنندگان 72/1± 23/24 و میانگین صلاحیت بالینی آنها از دیدگاه سرپرستاران 26/16± 55/59 برابر 65 درصد از نمره کل بود. با استفاده از رگرسیون استوار ارتباط صلاحیت با متغیرهای مورد مطالعه بررسی شد و ارتباط معناداری با هیچکدام از متغیرها نداشت. (P value>0/05) نتیجه گیری: ارتقا صلاحیت پرستاران برای افزایش کیفیت مراقبت از بیمار به عنوان یکی از برنامه های اصلی مدیران پرستاری حائز اهمیت است. صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار در ابعاد ارزیابی بیمار و قضاوت بالینی از دیدگاه سرپرستاران پایین ترین امتیاز را به خود اختصاص داد که باید در جهت ارتقاء آن برنامه ریزی شود. با توجه به اینکه بین متغیرهای زمینه ای و متغیرهایی مانند علاقه به حرفه، مدت زمان شروع طرح با صلاحیت بالینی ارتباط معناداری مشاهده نشد، لازم است روایی سنجش صلاحیت از دیدگاه سرپرستاران مورد مطالعه بیشتر قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 496

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 558 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    68-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    340
  • دانلود: 

    472
چکیده: 

مقدمه: هدف اصلی از پژوهش حاضر شناسایی و تعیین شاخص های فضیلت اخلاقی در مراکز بالینی و بررسی تأثیر آن در کیفیت و مراقبت درمانی و همچنین رتبه بندی شاخص های فضیلت اخلاقی شناسایی شده می باشد. روش کار: روش پژوهش ﮐ ﺎ رﺑ ﺮ دی، توصیفی تحلیلی ﻣ ﯽ ﺑ ﺎ ﺷ ﺪ . جامعه آماری 200 نفر از کارشناسان و متخصصان درمانی می باشد حجم نمونه 131 نفر تعیین گردید. ابعاد فضیلت اخلاقی از روش دلفی و با استفاده از تجربیات کارشناسان و خبرگان تعیین شد. با استفاده از دو نرم افزار SPSS و LISREL از دو نوع آمار توصیفی و استنباطی برای تحلیل داده ها استفاده شد. برای بررسی تاثیر ابعاد فضیلیت اخلاقی بر عملکرد مراکز درمانی از روش تحلیل مسیر و همچنین برای تعیین ضرایب اهمیت هریک از شاخص ها و ابعاد فضیلت اخلاقی از فرآیند تحلیل شبکه ای ANP و از نرم افزار Super Decision استفاده شد. یافته ها: معیارها از ادبیات تحقیق و مطالعات پیشین و مصاحبه با خبرگان، شناسایی شدند. بمنظور بهینه سازی فرآیند تجزیه و تحلیل داده ها و انتخاب مهمترین معیارها جهت ورود به فرآیند تحلیل، عوامل در هر دسته مورد بازنگری واقع شدند و مرتبط ترین عوامل در نظر گرفته شد. با توجه به اینکه آماره t بین متغیر کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی و تمامی شاخص های فضیلت های اخلاقی کارکنان بزرگتر از مقدار (96/1) است، ارتباط میان متغیر کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی و تمامی شاخص های فضیلت های اخلاقی کارکنان در سطح اطمینان (99%) معنی دارشد. نتایج نشان داد که فضیلت های اخلاقی کارکنان مراکز درمانی بر کیفیت خدمات تأثیر دارد. مطابق تحلیل ها معیارهای گروه تکریم بیمار (C3) بیشترین نقش را دارا هستند و به لحاظ اهمیت مهمترین دسته معیار ها در شاخص های فضیلت اخلاقی در مراکز بالینی می باشند. نتیجه گیری: رفتار معنوی و توام با مسئولیت پرستاران با بیماران، نقش موثری در بهبود و بازگشت سلامتی آنان دارد، لذا حرفه پرستاری بر پایه اخلاق استوار است. بنابراین رعایت فضیلت های اخلاقی در عملکردهای پرستاری از سایر موارد مراقبت حساس تر و مهمتر می باشد که می تواند بر کیفیت خدمات درمانی نیز موثر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 340

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 472 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    80-93
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    820
  • دانلود: 

    751
چکیده: 

مقدمه: شیوع کووید-19 موجب نگرانی و اضطراب در جامعه شده است. به دلیل تماس مستقیم با بیماران، پرستاران نقش مهمی در جلوگیری از شیوع کووید-19دارند و همین امر موجب مشکلات روان شناختی در آنان می شود. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی قصد ترک شغل در پرستاران در دوره کووید-19: نقش خستگی از دلسوزی، رضایت از دلسوزی و فرسودگی بود. روش کار: روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. در این پژوهش 312 پرستار در بیمارستان های دولتی ملایر در پژوهش به روش سرشماری شرکت کردند. برای گردآوری داده ها از مقیاس قصد ترک شغل (کامان و همکاران، 1979) و کیفیت زندگی شغلی (استام، 2005) استفاده شد. روایی و پایایی ابزارهای اندازه گیری مورد تأیید قرار گرفته است. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا)، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری با روش همزمان استفاده شد. یافته ها: میزان قصد ترک شغل، رضایت از دلسوزی، فرسودگی و خستگی از دلسوزی در پرستاران در دوره کووید-19 به ترتیب 41/56، 81/29 درصد، 54/86 درصد و 89/85 درصد بود. پرستاران مرد در مقایسه با پرستاران زن فرسودگی و خستگی از دلسوزی بیشتری داشتند، پرستاران متأهل نسبت به مجرد قصد ترک شغل، فرسودگی و خستگی از دلسوزی بیشتری داشتند و پرستاران دارای مدرک کارشناسی نسبت به پرستاران دارای مدرک کارشناسی ارشد رضایت از دلسوزی پایین و فرسودگی بیشتری داشتند (05/>0p). پرستاران ICU و CCU در دوره کووید-19 سطوح بالای قصد ترک شغل، رضایت از دلسوزی پایین، فرسودگی و خستگی از دلسوزی را نسبت به پرستاران سایر بخش ها داشتند (05/>0p). بین رضایت از دلسوزی (34/0-=r)، فرسودگی (36/0=r) و خستگی از دلسوزی (19/0=r) با قصد ترک شغل در پرستاران در دوره کووید-19 رابطه معنادار وجود داشت. براساس نتایج رگرسیون چندمتغیری رضایت از دلسوزی، فرسودگی و خستگی از دلسوزی 20/0 قصد ترک شغل را تبیین نموده اند (٠ ٠ ١ /٠ =p؛ 01/25=f). براساس مقدار بتا نیز به ترتیب رضایت از دلسوزی و خستگی از دلسوزی و فرسودگی در تبیین قصد ترک شغل سهم معنادار داشتند (05/>0p). نتیجه گیری: . براساس یافته ها، برنامه ریزی های روان شناختی مبتنی بر مؤلفه های کیفیت زندگی شغلی از جمله رضایت از دلسوزی، فرسودگی و خستگی از دلسوزی در دوره کووید-19 می تواند در کاهش قصد ترک شغل پرستاران مؤثر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 820

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 751 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    94-105
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    434
  • دانلود: 

    517
چکیده: 

مقدمه: گردشگری پزشکی یکی از زیر شاخه های مهم صنعت گردشگری است. یکی از عوامل تأثیرگذار بر انتخاب بیمارستان توسط گردشگر، نحوه ی ارائه ی خدمات هتلینگ بیمارستان ها است. روش: پژوهش به روش توصیفی، از نوع همبستگی، در سال 1398 در بیمارستان های خصوصی منتخب شهر تهران انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات مربوط به مؤلفه های هتلینگ از پرسشنامه ی محقق ساخته و برای بررسی رعایت مؤلفه های تأثیرگذار بر جذب گردشگر سلامت، از پرسشنامه ی شهرودی استفاده شد. نمونه ها شامل 78 نفر از کارکنان بخش بین الملل دو بیمارستان خصوصی شهر تهران بود. برای سنجش نرمالیتی از آزمون‫ های کولموگروف اسمیرنوف و از رگرسیون چند متغیره و ضریب همبستگی پیرسون جهت سنجش و تعیین رابطه بین متغیرها، توسط نرم افزار SPSS نسخه 21 استفاده شد. یافته ها: طبق این پژوهش ارتباط معنی داری میان شش محور هتلینگ بیمارستان ها با جذب گردشگر درمانی وجود دارد. محورهای «ساختمان و تأسیسات» (05/0p<) و (231/0=r)، «تجهیزات و امکانات» (05/0p<) و (263/0=r)، «خدمات رفاهی» (05/0p<) و (357/0=r)، «خدمات نظافت و بهداشت» (05/0p<) و (234/0=r)، «تغذیه» (01/0p<) و (393/0=r) و «امور اداری و گردش کار» (01/0p<) و (332/0=r)، همبستگی مستقیم با جذب گردشگر درمانی دارند، اما محور «منابع انسانی» با جذب گردشگر درمانی، همبستگی ندارد. نتیجه گیری: برای جذب بیشتر گردشگر درمانی، توجه بیشتر مدیران بیمارستان ها و سیاست گذاران بخش سلامت به محورهای هتلینگ، مخصوصاً «تغذیه» و «امور اداری و گردش کار» که بیشترین رابطه را با جذب گردشگر درمانی داشته اند، ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 434

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 517 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    106-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    368
  • دانلود: 

    525
چکیده: 

مقدمه: نگهداشت پزشکان متخصص در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته دارای اهمیت فراوانی است به گونه ای که اگر به نگهداشت آنان توجه نشود باعث ایجاد مشکلاتی در سطح سلامت جامعه می گردد. روش: مطالعه حاضر از نوع مطالعات کیفی بود. شرکت کنندگان در مطالعه شامل 20 نفر از خبرگان، پزشکان متخصص و مدیران حوزه بهداشت و درمان در استان­ های کمتر توسعه یافته و مناطق محروم بود که به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند و از آن ها جهت مصاحبه دعوت به عمل آمد. برای تحلیل داده ها از روش گراندد تئوری استفاده شد و تمامی داده ها ازجمله نتایج حاصل از مبانی نظری، اسناد بالادستی و مصاحبه های انجام شده کدگذاری و طبقه بندی شدند. یافته ها: مدل نهایی شامل سه عامل سازمانی، محیطی و فردی نگهداشت پزشکان متخصص در مناطق محروم و کمتر توسعه بود. پس از تحلیل اسناد بالادستی، مصاحبه ها و انجام کدگذاری باز و کدگذاری انتخابی در بخش اسناد بالادستی 2 طبقه اصلی شامل رفاه پزشکان و حمایت اجتماعی و روانی از پزشکان و در بخش مصاحبه 8 طبقه اصلی شامل؛ امکانات موردنیاز پزشکان متخصص در مناطق محروم (10 مفهوم)، مشکلات نگهداشت پزشکان متخصص در مناطق محروم (18 مفهوم)، نتایج مثبت نگهداشت پزشکان متخصص در مناطق محروم (11 مفهوم)، نتایج منفی فقدان نگهداشت پزشکان متخصص در مناطق محروم (12 مفهوم)، شرایط انگیزشی نگهداشت پزشکان متخصص در مناطق محروم (13 مفهوم)، راهکارهای نگهداشت پزشکان متخصص در مناطق محروم (12 مفهوم)، عوامل عدم رغبت پزشکان متخصص در مناطق محروم (15 مفهوم) و شرایط کنونی پزشکان متخصص در مناطق محروم (9 مفهوم) استخراج و در مدل قرار گرفتند. نتیجه گیری: سه عامل اصلی سازمانی، محیطی و فردی در نگهداشت پزشکان متخصص در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته مؤثر هستند. بر این اساس، مدیران تصمیم گیر می توانند با توجه به عوامل شناسایی شده برنامه ریزی مدونی، به منظور بهبود شرایط نگهداشت و تأمین نیروی انسانی موردنیاز در مناطق محروم به عمل آورند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 368

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 525 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    119-129
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    545
  • دانلود: 

    552
چکیده: 

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی جنبه های مختلف اجرای طرح تحول نظام سلامت پس از گذشت هفت سال از اجرایی شدن آن در ایران انجام گرفت. روش کار: پژوهش حاضر در دو فاز و در سال 2021 انجام گرفت. در فاز اول، مطالعه تطبیقی اصلاحات و تحولات نظام های سلامت در کشورهای منتخب ترکیه، مالزی، کره جنوبی، مکزیک و برزیل بررسی شد. در فاز دوم در پژوهش با استفاده از روش مرور روایتی، مطالعات منتشر شده در مورد تاثیر طرح تحول نظام سلامت ایران جستجو و تلخیص شد و اطلاعات مربوط به پژوهشگران، استان محل انجام مطالعه و مهمترین یافته های آن ها استخراج گردید. تجریه و تحلیل داده ها به صورت مرور جامع مقالات، جمع بندی کیفی و نتیجه گیری نهایی انجام شد. یافته ها: تاثیر طرح تحول سلامت بر کارکرد ارائه خدمات در ابعاد زایمان طبیعی و سزارین، رضایت مندی ذی نفعان، ارزیابی عملکرد ارائه دهندگان و حجم و میزان خدمات استفاده شده و تاثیر طرح تحول سلامت بر کارکرد تامین مالی در ابعاد مشارکت مالی خانوار، پرداخت از جیب، عملکرد مالی بخش ها و واحدها، مخارج سلامت و بیمه ها و پرداخت های غیر رسمی شناسایی و بررسی شد. نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که طرح تحول نظام سلامت در ایران پس از گذشت هفت سال و با اجرای گام ها و بسته های متنوع، در حوزه های کاهش پرداخت از جیب بیماران، نرخ سزارین بدون اندیکاسیون، پرداخت های غیر رسمی و بهره مندی از خدمات سلامت تا حدودی توانسته است به اهداف از پیش تعیین شده دست یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 545

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 552 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 20
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button