محققان ادعا کرده اند که احساس عدم اطمینان از نشانه های غیرکلامی طرف مقابل در طی یک مکالمه، می تواند یک مهار کننده برای برقراری ارتباط خوب باشد و بر این اساس اضطراب ایجاد می کند. از آنجا که برای اثبات تجربی چنین مفروضات کار زیادی انجام نشده است، این مطالعه به بررسی تأثیر آموزش ارتباط غیر کلامی بر درک زبان آموزان ایرانی از درک ارتباطات و شایستگی ارتباطی می پردازد. به منظور انجام این مطالعه نیمه تجربی، فراگیران سطح متوسط ایرانی EFL از دو کلاس که در یک موسسه زبان تحصیل می کنند از طریق نمونه گیری آسان انتخاب شدند. این شرکت کنندگان در مطالعه به ترتیب به گروه کنترل (27 نفر) و گروه آزمایش (32 نفر) تقسیم شدند. هر دو گروه مطابق روش منظم مورد استفاده در محل مطالعه، در مدت ده جلسه در مهارت های گفتاری آموزش دیدند. تنها تفاوت در این بود که گروه تجربی در ارتباط غیر کلامی آموزش دیدند که در کلاس های سخنرانی منظم خود به عنوان یک برنامه مداخله گنجانده شدند. از پرسشنامه های SPCC و PRCA-24 برای خودآگاهی و جمع آوری درک فراگیران از شایستگی ارتباطی و درک ارتباطات قبل و بعد از برنامه مداخله استفاده شد. فرضیه های صفر این مطالعه با استفاده از دو مجموعه تجزیه و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که از نظر تجربی افزایش قابل توجهی در توانایی ارتباطی درک شده از خود و کاهش همزمان گزارش شخصی نمرات دلهره ارتباطی از زبان آموزان ایرانی EFL در گروه آزمایشی که در برنامه مداخله شرکت کرده اند، وجود دارد. از سوی دیگر، دانشجویان گروه کنترل، که آموزش ارتباط غیر کلامی به آنها ارائه نشده است، هیچ تغییری قابل توجهی در صلاحیت ارتباطی و نه در درک ارتباطات خود مشاهده نکردند. این شواهد تجربی نشان می دهد که آشنایی با نشانه های غیرکلامی زبان مقصد می تواند بر درک زبان آموزان از توانایی گفتاری و اضطراب پایین گفتاری تأثیر مثبت بگذارد. بنابراین، این مطالعه نه تنها شواهدی در مورد اثربخشی استفاده از آموزش ارتباط غیر کلامی در کلاس های گفتاری در کاهش دلهره و افزایش مهارت های ارتباطی ارائه می دهد بلکه همچنین شواهدی را ارائه می دهد که این آموزش می تواند در یک کلاس منظم یادگیری زبان ادغام شود. این یافته ها به تحقیقات EFL در مورد اهمیت ارتباط غیرکلامی در آموزش و یادگیری مهارت گفتاری کمک می کند و شرایط را برای تجزیه و تحلیل بیشتر در این زمینه فراهم می کند.
متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.