Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-5
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    291
  • دانلود: 

    543
چکیده: 

اهداف: سبک زندگی اسلامی با تمام ابعاد زندگی افراد مرتبط است و تاثیر عمده ای بر شکل گیری شخصیت و سلامت روانی افراد دارد. این پژوهش با هدف بررسی همبستگی بین سبک زندگی با شادکامی در بین ورزشکاران استان اصفهان انجام شد. ابزار و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل 200 ورزشکار بود که به طور فعال در سال 1397 در باشگاه های ورزشی استان اصفهان فعالیت داشتند. از میان ورزشکارانی که هر هفته حداقل 3 روز به طور مرتب ورزش می کردند، 20 ورزشکار زن و مرد در رشته های والیبال، بسکتبال، فوتسال و شنا به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش نامه سبک زندگی اسلامی کاویانی و پرسش نامه شادکامی آکسفورد بود. داده ها توسط نرم افزار آماری SPSS 22 و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بین میانگین نمرات سبک زندگی اسلامی و میزان شادکامی ورزشکاران مورد مطالعه، همبستگی مثبت و معنی داری وجود داشت (0/63=r؛ 0/001=p). زندگی عبادی توانست در گام اول 17%، در گام دوم به همراه متغیر گنهکاری 22% و در گام سوم به همراه ویژگی های درونی 24% واریانس شادکامی را به طور معنی دار تبیین کنند (0/001=p). نتیجه گیری: داشتن سبک زندگی اسلامی در شادکامی و سلامت روان ورزشکاران تاثیر مثبت دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 291

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 543 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    7-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    296
  • دانلود: 

    511
چکیده: 

اهداف: کیفیت زندگی به عنوان یک سازه پراهمیت، از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی عوامل موثر بر این سازه همواره مورد علاقه پژوهشگران بوده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی همبستگی بین باورهای مذهبی و کیفیت زندگی و از سوی دیگر بررسی نقش میانجی گر سبک زندگی اسلامی در این همبستگی بود. ابزار و روش ها: این پژوهش توصیفی-همبستگی و کاربردی در سال 1397 در بین کلیه مراجعه کنندگان به نمایشگاه بین المللی قرآن کریم (بیست وششمین نمایشگاه) انجام شد. نمونه آماری پژوهش شامل 103 نفر از بازدیدکنندگان بود که به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، پرسش نامه های باورهای مذهبی جورج، سبک زندگی اسلامی کاویانی و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی بودند. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزارهای SPSS 22 و Amos 22 و با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی، T مستقل و روش تحلیل مسیر صورت گرفت. یافته ها: هر سه متغیر اصلی پژوهش از همبستگی مثبت و معنی داری با یکدیگر برخوردار بودند (0/01>p). همچنین متغیرهای باور مذهبی و کیفیت زندگی اسلامی، توانایی پیش بینی متغیر کیفیت زندگی را داشتند و توانستند به ترتیب 28% و 33% واریانس متغیر کیفیت زندگی را تبیین کنند (001/0=p). ارتباط مستقیم دو متغیر باورهای مذهبی و کیفیت زندگی معنی دار بود. همچنین مسیرهای میانجی نیز همچون مسیر اصلی معنی دار بودند. بنابراین می توان گفت سبک زندگی اسلامی در رابطه بین باورهای مذهبی و کیفیت زندگی، نقش میانجی را ایفا می کند (001/0=p). نتیجه گیری: سبک زندگی اسلامی عامل میانجی مهمی در رابطه بین باورهای مذهبی و کیفیت زندگی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 296

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 511 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    13-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    342
  • دانلود: 

    553
چکیده: 

اهداف: شناخت عوامل موثر بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اهمیت فراوانی دارد. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر سبک زندگی اسلامی و مهارت های فراشناختی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر کرمان بود. ابزار و روش ها: در این پژوهش توصیفی-همبستگی، تعداد 332 دانش آموز ناحیه یک شهر کرمان در سال تحصیلی 97-1396 به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های انگیزش پیشرفت هرمنس، سبک زندگی اسلامی کاویانی و مهارت های فراشناختی استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام در نرم افزار SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: همبستگی بین سبک زندگی اسلامی و تمام مولفه های مهارت های فراشناختی با انگیزش پیشرفت مثبت و معنی دار بود (0/01=p). سبک زندگی اسلامی در گام اول 27%، در گام دوم با افزوده شدن خودبازبینی 32% و در گام سوم با افزوده شدن برنامه ریزی 34% واریانس انگیزش پیشرفت تحصیلی را تبیین نمود (0/001=p). نتیجه گیری: سبک زندگی اسلامی و مهارت های فراشناختی از عوامل مهم تاثیرگذار بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 342

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 553 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    21-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    211
  • دانلود: 

    572
چکیده: 

اهداف: پیچیدگی های زندگی نوین باعث بروز مشکلات مختلفی در افراد شده که افسردگی یکی از آنهاست. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بهزیستی معنوی با افسردگی با نقش تعدیل گری عمل به باورهای دینی در بین دانشجویان بود. ابزار و روش ها: در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی در سال 1397، تعداد 205 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شهیدچمران اهواز به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسش نامه های بهزیستی معنوی، معبد (عمل به باورهای دینی) و افسردگی بک (فرم کوتاه) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار آماری SPSS 21 و با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی صورت گرفت. یافته ها: بین عمل به باورهای دینی و خرده مولفه های آن و بهزیستی معنوی با افسردگی، همبستگی منفی و معنی دار مشاهده شد 0/01

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 211

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 572 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محمدی پریوش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    29-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    262
  • دانلود: 

    528
چکیده: 

اهداف: تربیت نیروی انسانی در سطوح عالی که بتواند پاسخگوی نیازمندی های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه باشد، یکی از وظایف مهم دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی به شمار می آید. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش آموزه های دینی-روان شناختی بر کیفیت و سبک زندگی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه بود. ابزار و روش ها: پژوهش کاربردی حاضر از نوع همبستگی بین کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه اجرا شد. با روشنمونه گیری تصادفی طبقه ای 384 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسش نامه محقق ساخته حاوی 57 سئوال بود که در آن متغیرهای کیفیت زندگی با 29 سئوال، سبک زندگی با 13 سئوال و آموزش آموزه های دینی-روان شناختی با 15 سئوال تنظیم شده بود. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS 25 از طریق شاخص KMO، آزمون کای دو و آزمون بارتلت و تحلیل عاملی مرتبه اول و از نرم افزار LISREL 8. 2 برای طراحی مدل معادلات ساختاری از طریق تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها: همه متغیرهای تحقیق با یکدیگر همبستگی معنی داری داشتند. بیشترین اثر معنی داری مربوط به اثر مستقیم آموزش آموزه های دینی-روان شناختی بر کیفیت زندگی (39/0) بود (05/0>p). آموزش آموزه های دینی-روان شناختی به اندازه 25/0 بر سبک زندگی و به اندازه 33/0 بر کیفیت زندگی تاثیر داشت. نتیجه گیری: آموزش مبتنی بر آموزه های دینی-روان شناختی نقش زیادی در افزایش کیفیت زندگی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 262

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 528 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    35-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3893
  • دانلود: 

    759
چکیده: 

مقدمه: در آیات و روایات اسلامی مصادیق متعددی برای سبک زندگی شمرده شده که تقریباً همه جنبه های زندگی انسان را در بر می گیرد. با توجه به این که از اهداف بالادستی جامعه اسلامی تلاش برای رسیدن به تمدن اسلامی است و لازمه شکل گیری تمدن اسلامی رواج سبک زندگی اسلامی است، لذا این پژوهش با هدف بررسی تاثیرات سبک زندگی اسلامی بر بهداشت روانی خانواده از منظر آیات و روایات اسلامی انجام شد. این تحقیق توصیفی-تحلیلی با شیوه کتابخانه ای و اسنادی با مطالعه قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) صورت گرفت. آیات و روایات در خصوص سبک زندگی در حیطه های مربوط به بهداشت روانی در زمینه های فردی و اجتماعی استخراج و دسته بندی شد و در نهایت با دستورات علمی در حوزه سلامت و بهداشت روانی مورد تطبیق قرار گرفت. نتیجه گیری: سبک زندگی براساس دین می تواند به عنوان یکی از عوامل اصلی در پیش بینی و ارتقای سلامت روان به شمار آید. دین با مکانیزم های گوناگون مانند وجود امید، انگیزه و مثبت نگری در زندگی، ایجاد شبکه حمایتی عاطفی و اجتماعی، دادن پاسخ روشن و قاطع به مفهوم خلقت، جهان و زندگی، تبیین و تعریف لذت بخش و معقول از رنج، درد و محرومیت، همچنین با دادن معنی و مفهوم به زندگی انسان و نجات او از پوچی و از سوی دیگر، با تغییر شناخت انسان از مرگ و ارضای صحیح انگیزه بقا و نیز با ارایه مفهوم پاداش و جبران سختی ها می تواند در بهزیستی روانی فرد و جامعه نقش موثری داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3893

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 759 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    45-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    646
  • دانلود: 

    594
چکیده: 

مقدمه: از آنجا که حفظ قرآن مورد توصیه پیامبر و امامان بوده، انتظار این است که تاثیرات مشهودی در حافظ قرآن و سبک زندگی او مشاهده شود. بنابراین هدف این پژوهش، بیان مراتب حفظ قرآن و تبیین تاثیر هر مرتبه بر سبک زندگی انسان براساس آموزه های قرآن بود. این تحقیق به روش کتابخانه ای و با استفاده از رویکرد تحلیل محتوایی با بررسی آیات قرآن و استفاده از تفاسیر معتبر و همچنین روایات مرتبط در کتب روایی معتبر انجام شد. نتیجه گیری: حفظ قرآن که در آیات و روایات مورد توجه و تاکید است دارای مراتبی شامل حفظ الفاظ قرآن، حفظ مفاهیم قرآن، حفظ حدود قرآن و حفظ قلبی قرآن است. هر مرتبه می تواند مقدمه ای برای مرتبه بالاتر باشد. تاثیر هر مرتبه از حفظ قرآن بر سبک زندگی متفاوت و منطبق با آن مرتبه است. حفظ الفاظ قرآن به تنهایی تامین کننده همه مزایای ذکرشده برای حفظ قرآن نیست و تنها بعضی از مولفه های رفتاری فرد را تغییر می دهد. در مرتبه ای بالاتر حفظ مفاهیم قرآن، در حیطه دانشی فرد تاثیرگذار است و زمینه دستیابی به تغییر رفتار و انطباق آن بر سبک زندگی براساس آموزه های قرآن را فراهم می آورد. حفظ حدود قرآن که همان عمل به دستورات قرآن است، انطباق رفتار انسان بر آموزه های قرآنی و در واقع تبلور عینی سبک زندگی قرآنی است. حفظ قلبی قرآن به عنوان بالاترین مرتبه حفظ قرآن، باعث می شود علاوه بر تطبیق علایق، نظرات و گرایش های انسان با مبانی قرآنی، اعمال و رفتار وی نیز بر این اساس شکل گرفته و سعادت دنیا و عقبی نصیب او شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 646

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 594 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button