Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    65
  • صفحات: 

    183-204
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    185
  • دانلود: 

    92
چکیده: 

چکیده فارسی: ریچارد داوکینز با تاکید بر علم گرایی حداکثری، تعارض میان علم و دین را مطرح می نماید. وی با تقریر برهان نامحتملی وجود خدا را در کمترین احتمال ممکن قرار داده و در نهایت، باور الحادی را استنتاج نموده است. در مقابل، آلیستر مگ گراث نگاه حداکثری داوکینز به مقوله علم را ناصواب دانسته و با استفاده از رئالیسم انتقادی و روان شناسی ادراک، نگاه الحادی وی را به چالش می کشد. مسأله تحقیق پیش رو آن است که این مواجهه را ارزیابی نموده و به سنجش گذارد. در این ارزیابی به لحاظ گردآوری از روش کتابخانه ای اسنادی و به لحاظ مقام داوری از روش تحلیلی سود جسته ایم. دستاورد تحقیق نشان می دهد که اگرچه تحلیلِ مگ گراث از نگاه خداباورانه به عالم هستی به مثابه یک چهاچوب تفسیری، تعارضِ ادعایی داوکینز میان علم و دین را مرتفع می نماید، اما در عین حال نمی تواند خود را از دام نسبیت گرایی معرفت شناسانه برهاند. ضمن اینکه برخی اشکالات وی به برهان نامحتملی خالی از ضعف نیست. چکیده عربی: ریتشارد دوکینز من خلال التأکید على أبعد مدیات النزعة العلمیة، یطرح قضیة التعارض بین العلم والدین. وهو عن طریق الاتیان ببرهان عدم احتمال وجود الله یجعله فی أدنى احتمال ممکن، لیستنتج فی نهایة الأمر القول بالالحاد. وفی المقابل یرى آلیستر ماک غراث عدم صواب مقولة داوکینز فی الحد الاقصى من العلم، وبیستعین بالواقعیة الناقدة وعلم نفس الإدراک، لیضع نظرته الالحادیة أمام معترک التحدی. المسألة التی یتناولها هذا التحقیق هی تقییم هذه المواجهة ووضعها على المحک لمعرفة مدى اعتبارها. فی هذا التقییم جُمعت المعلومات باسلوب مکتبی وتوثیقی، وأما من حیث التقییم فقد اعتُمد المنهج التحلیلی. یُستدل من معطیات التحقیق على أنه على الرغم من أن تحلیل ماک غراث من حیث النظرة التوحیدیة الى عالم الوجود بمثابة اطار تفسیری، فهی تزیل التعارض الذی یدعیه دوکینز بین العلم والدین، غیر أنه فی الوقت ذاته لا یمکنه التخلص من فخ النسبیة المعرفیة. کما أن بعض اشکالاته على برهان عدم الاحتمالیة لا یخلو من ضعف.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 185

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 92 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    65
  • صفحات: 

    7-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    221
  • دانلود: 

    463
چکیده: 

چکیده فارسی: یکی از مهمترین نظریاتی که در عصر اخیر درباره الگوواره سیر تحولات علوم مطرح شده، نظریه توماس کوهن در کتاب «ساختار انقلاب های علمی» است. نگارنده با مطالعه ای که در تاریخ حدیث شیعه داشته، سیر تحول مکاتب (پارادایم های) حدیثی شیعه را بسیار هماهنگ با مدلی که از جانب کوهن ارائه شده، دیده است. در اثر پیش رو، به شیوه کتابخانه ای، منابع فقهی و حدیثی شیعه مطالعه و اطلاعات لازم گردآوری شده است و سپس با روش تحلیلی-توصیفی این اطلاعات مورد بررسی قرار گرفته اند و نشان داده شده که در هر دوره ای از ادوار حدیثی شیعه، مکتبی سلطه ای بلامنازع دارد (مرحله پارادایمی/ علم عادی)؛ اما با گذشت زمان هر یک از این مکاتب با نوعی بحران روبرو می شوند (مرحله بحران علمی) و در خلال این دوره، ایده های جدید درباره الگوی پذیرش روایات مورد توجه قرار می گیرند (مرحله انقلاب علمی)، که از میان آنها یکی مقبولیتی عام پیدا می کند و در نتیجه، مکتبی متفاوت جایگزین مکتب حدیثی پیشین می شود (مرحله تغییر پارادایم). چکیده عربی: من أهم النظریات التی طُرحت فی العصر الأخیر حول نمطیة سیر تحولات العلوم، هی نظریة توماس کوهن التی طرحها فی کتابه «بنیة الثورات العلمیة». أجرى المؤلف دراسة لتاریخ الحدیث عند الشیعة، ووجد أن مسار تحول المدارس (نماذج) الحدیثیة الشیعیة متناسقة الى حدّ بعید مع النمط الذی طرحه کوهن. فی هذا البحث الذی بین أیدیکم، اتبع المنهج المکتبی لجمع المصادر الفقهیة والحدیثیة الشیعیة وجمع المعلومات اللازمة منها، ثم اعتمد بعد ذلک الاسلوب التحلیلی والوصفی لتسلیط الضوء على هذه المعلومات وبیّن من خلال ذلک أنه کان هناک فی دورة من الأدوار الحدیثیة الشیعیة، مدرسة غالبة بلا منازع (مرحلة النموذج/ العلم العادی)؛ ولکن بمرور الزمان واجهت کل واحدة من هذه المدارس أزمة من نوع ما (مرحلة الأزمة العلمیة) وخلال هذه الدورة، أُخذت بنظر الاعتبار أفکار جدیدة حول نمط قبول الروایات (مرحلة الثورة العلمیة)، بحیث تحظى واحدة منها بمقبولیة عامة وهو ما یعنی بالنتیجة أن تحل مدرسة مختلفة بدلاً من المدرسة الحدیثیة السابقة (مرحلة تغییر النموذج).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 221

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 463 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کریمی مصطفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    65
  • صفحات: 

    35-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    161
  • دانلود: 

    453
چکیده: 

چکیده فارسی: مسئله تحقیق: علوم انسانی مجموعه دانش هایی است که به شناخت انسان و توصیف، تبیین و تفسیر پدیده های فردی و اجتماعی، جهت بخشی به افعال و انفعالات انسانی می پردازند. علوم انسانی موجود که براساس مبانی غیرالاهی شکل گرفته است و در رساندن انسان به سعادت، به ویژه در جوامع اسلامی کم توفیق بوده است؛ ازاین رو تولید علوم انسانی اسلامی به ویژه علوم انسانی قرآن بنیان ضروری است. یکی از مسائل جدی در این باره ظرفیت زبانی قرآن برای این کار است؛ که این مسأله را به روش توصیفی-تحلیلی بررسی می کنیم. یافته های تحقیق نشان می دهد، اولاً، قرآن وحی خداوند بوده و هرآنچه بیان می کند، مطابق واقع است، یعنی گزاره های اخباری آن صادق است و گزاره های هنجاری آن مرتبط با سعادت انسانی است. ثانیاً، نظریه حاصل از آن همگانی است. بنابر این قرآن این ظرفیت زبانی را دارد تا بتوان بر اساس آموزه های آن علوم انسانی تولید کرد. چکیده عربی: المسألة التی یتناولها هذا التحقیق: العلوم الإنسانیة وهی مجموعة العلوم التی تتناول معرفة الإنسان ووصف، وتبیین وتفسیر الظواهر الفردیة والاجتماعیة، واضفاء اتجاه على الأفعال والانفعالات الإنسانیة. العلوم الإنسانیة الموجودة حالیاً بُنیت على أسس غیر الهیة ولم یحالفها کثیر من الحظ فی ایصال الإنسان الى السعادة وخاصة فی المجتمعات الإسلامیة؛ ومن هنا تبرز ضروة تولید علوم إنسانیة وخاصةأن تکون علوماً إنسانیة مبنیة على اسس قرآنیة. ومن القضایا المهمة فی هذا المجال مدى ما یتصف به القرآن من قابلیة لغویة لهذه الغایة؛ ونحن هنا نبحث هذه المسألة باسلوب وصفی وتحلیلی. تدل معطیات التحقیق على ما یلی: أولاً القرآن وحی منزل من الله وکل ما جاء بِه مطابق للواقع؛ بمعنى أن کل أخباره صادقة وطروحاته لتنظیم شؤون الحیاة غایتها سعادة بنی الإنسان. ثانیاً، النظریة التی تستخلص منه ذات طابع عام. وعلى هذا الأساس یتصف القرآن بقدرة لغویة یمکن وفقاً لتعالیمها تولید علوم إنسانیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 161

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 453 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کیانی محمدحسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    65
  • صفحات: 

    59-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    444
  • دانلود: 

    209
چکیده: 

چکیده فارسی: ماسارو ایموتو با استناد به آزمایش های تجربی مدعی است درک آدمی از خویشتن متوقف بر فهم تغییرات آب موجود در بدن است و بر این اساس، مسئله تحقیق بررسی اعتبار این ایده و تحلیل راهکارهای ایموتو جهت کسب بهبودی و معنویت است که به روش تحلیلی-انتقادی و با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام شده است. بدین سان، یافته های تحقیق نشان می دهد که دیدگاه ایموتو از انسجام کافی برخوردار نیست؛ چرا که نخست، ماده به مثابه امر ناپایدار نمی تواند آگاه باشد و خردمندی نیز جز در حصول صورت معقول نزد مجرد حاصل نمی شود؛ دوم، ایموتو در تبیین خودشناسی و بهبودی بر اساس آب موجود در بدن انسان و با استناد به آزمایش های تجربی مرتکب تسری حکم و سفسطه شده است. سوم، وی در تشریح این نظریه مرتکب تشبه امر – خلط مبحث – شده است؛ زیرا به این نکته توجه ندارد که پدیده های مادی علل بی شماری دارند، اینکه انحصار پدیده ای در علت جسمانی می تواند مستلزم تناقض باشد و اینکه علامت غیر از علت است. چکیده عربی: یدعی ماسارو ایموتو من خلال الاستناد الى الاختبارات أن ادراک الانسان لنفسه یعتمد على فهمه للتغییرات التی تطرأ على الماء فی جسمه. وعلى هذا الأساس تترکز مسألة تهذا التحقیق على معرفة مدى اعتبار هذه الفکرة وتحلیل السبل التی طرحها ایموتو للحصول على التحسن والروح المعنویة وذلک باسلوب تحلیلی ونقدی، وبالتعویل على مصادر مکتبیة. وهکذا فقد کشفت معطیات التحقیق أن اطروحة ایموتو غیر متماسکة تماماً وغیر دقیقة؛ وذلک لعدة أسباب أوّلها أن المادة بمثابة أمر لا یتسم بالثبات ولا یمکن ان تکون ذات وعی، ثم أن التعقل لا یکون سوى بحصول صورة المعقول لدى المجرد؛ والسبب الثانی هو أن ایموتو فی تبیین المعرفة الذاتیة والتحسن على أساس الماء الموجود فی بدن الإنسان وبالاستناد الى اختبارات تجریبیة وقع فی خطأ تعمیم الحکم والسفسطة. والسبب الثالث انه فی شرحه لهذه النظریة اشتبه علیه الأمر وخلط المبحث؛ وذلک لأنه لم یلتفت الى أن للظواهر المادیة أسباب لا تعدّ ولا تحصى ، وحصر الظاهرة فی سبب جسمانی قد یستلزم یستلزم التناقض وان تکون العلامة غیر العلة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 444

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 209 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    65
  • صفحات: 

    75-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    213
  • دانلود: 

    479
چکیده: 

چکیده فارسی: خودشناسی بهترین روش جهت رسیدن به معرفت الله و نائل شدن به کمال و سعادت است. مسئله این پژوهش تبیین و تحلیل چیستی معرفت نفس و چگونگی طی مراحل معرفت نفس از خود تا رسیدن به مقام توحید افعالی و صفاتی و ذاتی است. این پژوهش که با روش کتابخانه ای وگردآوری اطلاعات و با رویکردی توصیفی، تحلیلی است و به هدف استخراج و تحلیل چیستی معرفت نفس و نقش آن در وصول به مقام توحید از دیدگاه علامه طباطبایی انجام شده است. انسان در اثر شناخت و شهود نفس پی می برد که هیچ فعل و صفتی جز برای خداوند وجود ندارد. این همان وصول به مقام توحید افعالی و صفاتی و ذاتی است. نزدیک شدن هر رهروی به اصل حقیقت به اندازه سعه وجودی او و حقیقتی است که در او ظهور پیداکرده است و خداوند، حقیقت نهایی هر کمالی است. شناساندن معرفت نفس به مخاطبین به خصوص نسل جوان بهترین و نزدیک ترین راه کسب معارف الهی و رسیدن به کنه حقایق عالم هستی و نیل به کمالات است. چکیده عربی: معرفة الذات أفضل وسیلة للوصول الى معرفة الله ونیل الکمال والسعادة. المسألة التی یهتم بها هذا البحث هی تبیین وتحلیل ماهیة معرفة النفس وکیفیة طی مراحل معرفة النفس من الذات الى بلوغ مقام التوحید الافعالی والصفاتی والذاتی. أجری هذا البحث باسلوب مکتبی وجمع المعلومات وبمنهج وصفی وتحلیلی وبهدف استخراج وتحلیل ماهیة معرفة النفس وتأثیرها فی الوصول الى مقام التوحید من منظار العلامة الطباطبائی. یفهم الإنسان على اثر معرفة وشهود النفس أنه ما من فعل ولا صفة إلا لله. وهذا هو ما یعنیه الوصول الى مقام التوحید الافعالی والصفاتی والذاتی. إن تقری أی سالک الى أصل الحقیقة على سعته الوجودیة والحقیقة التی ظهرت فیه والله هو الحقیقة النهائیة لأی کمال. أن تعریف المتلقین بمعرفة النفس وخاصة الجیل الجدید أفضل وأقرب سبیل لکسب المعارف الإلهیة والتوصل الى کنه حقائق عالم الوجود ونیل الکمالات.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 213

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 479 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    65
  • صفحات: 

    95-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    224
  • دانلود: 

    489
چکیده: 

چکیده فارسی: گرایش به مبدأ هستی و میل به جاودانگی، دغدغه ی هماره ی انسان ها بوده است. ادیان آسمانی، ایمان را یگانه راه پاسخ به دو نیادگاه مذکور می دانند. بدون تردید، نگرش متفاوت مذاهب بر مفهوم ایمان موجب پدید آمدن تفسیرهای متفاوت شده است. بدین روی، نه تنها بیان مؤلفه های ادیان یهود، مسیحیت و اسلام از هم متمایز است، بلکه تفسیر فرق مختلف اسلامی از ایمان نیز متفاوت است. بدین سبب، تلاش متخصصان در راستای مفهوم سازی درست از این حقیقت، زمینه ساز بروز دیدگاه های متفاوت شده است. مسئله پژوهش حاضر مقایسه مراحل تحول ایمان از دیدگاه اسلام و فولر است. روش پژوهش توصیفی و کتابخانه ای بوده است. یافته های تحقیق نشان داد که ادیان ابراهیمی به خصوص دین اسلام در آیات قرآن کریم ایمان را از سنخ رابطه ی محکم قلبی تلقی می کند و روان شناسان آن را نوعی گرایش درونی به مبدأ هستی می دانند که رشد ذهنی و تکامل در فهم بشری می تواند در تحول آن نقش داشته باشد. چکیده عربی: النزعة الى مبدأ الوجود والمیل الى الخلود، من الهواجس التی تراود الإنسان على الدوام. الأدیان السماویة تعتبر الایمان السبیل الوحید لتلبیة هاتین النزعتین. لا شک فی أن النظرة المتفاوتة التی تطرحها الأدیان ازاء مفهوم الایمان تفضی الى ظهور تفسیرات مختلفة عن بعضها الآخر. ومن هنا تجد المکونات التی تقول بها الأدیان: الیهودیة، والمسیحیة، والإسلام متمایزة عن بعضها الآخر، ولیس هذا فحسب، بل حتى تفسیر الفرق الإسلامیة المختلفة للایمان مختلف هو الآخر. ولهذا السبب أدت جهود المتخصصین فی سیاق ایجاد مفهوم صحیح من هذه الحقیقة الى توفیر أرضیة لظهور آراء متباینة فی هذا المجال. المسألة التی یتناولها هذا البحث هی هی المقارنة بین مراحل تحول الایمان من وجهة نظر الاسلام وفولر. الاسلوب الذی سار علیه البحث وصفی ومکتبی. وقد أظهرت معطیات التحقیق أن الأدیان الابراهیمیة وخاصة الدین الاسلامی، تصف آیات القرآن الکریم الایمان على انه من سنخ العلاقة القلبیة الوطیدة ویعتبره علماء النفس نوعاً من المیل الذاتی الى مبدأ الوجود وهو مما یمکن أن یؤدی النمو الفکری وتکامل الفهم البشری الى التأثیر فی تطویره والارتقاء به.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 224

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 489 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

پورامینی محمدباقر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    65
  • صفحات: 

    117-138
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    224
  • دانلود: 

    451
چکیده: 

چکیده فارسی: سلفی گری به مثابه یک مکتب اعتقادی و کلامی ریشه در جهت گیری اصحاب حدیث و دعوت احمد بن حنبل دارد و در دو سده اخیر نیز به صورت خاص بر باورهای ابن تیمیه تکیه داشته، ارائه افکار او به عنوان محور اصلی اندیشه سلفی، اقبال و ادبار متعددی را در پی داشته است. مساله تحقیق پیش رو آن است که با نگاه بیرونی و درجه دو به «کلام سلفی» می توان به مثابه یک منتقد، از هویت معرفتی کلام سلفی یاد کرده، و بر محور یک ساختار منطقی، مبانی و مسائل این مکتب فکری را نقد کرد. روش تحقیق و گردآوری مطالب، کتابخانه ای و اسنادی است و بررسی مبانی معرفتی، نقد هرمنوتیکی، تبیین کاستی ها در مطالعات علوم انسانی و علم دینی در مکتب سلفی، تضاد سلفی گری با اصول سلف و لزوم درونی سازی نقد کلام سلفی از اهم یافته های تحقیق است. چکیده عربی: السلفیة بمثابة مدرسة اعتقادیة وکلامیة تمتد جذورها الى اصحاب الحدیث ودعوة احمد بن حنبل، وستندت فی القرنین الأخیرین بشکل خاص على معتقدات ابن تیمیة الذی جعل افکاره على نحو المحور الأساسی للفکر السلفی الذی عاش حالات متعددة من المدّ والجزر. المسألة التی یتناولها هذا التحقیق انه یلقی نظرة خارجیة ومن الدرجة الثانیة على «الکلام السلفی» وبرؤیة نقدیة للهویة المعرفیة للکلام السلفی، ووفقاً لمحور بناء منطقی، ولمبانی ومسائل هذه المدرسة الفکریة. منهج التحقیق وطریقة مع المعلومات مکتبیة وتوثیقیة مع تسلیط الضوء على المبانی المعرفیة، ونقد هرمنوطیقی، وتبیین نواقصها فی اطار دراسات العلوم الإنسانیة والعلم الدینی فی المدرسة السلفیة، وتضاد السلفیة مع اصول السلف وضرورة التوجیه الداخلی لنقد الکلام السلفی من اهم معطیات هذا التحقیق.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 224

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 451 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    65
  • صفحات: 

    139-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    225
  • دانلود: 

    464
چکیده: 

چکیده فارسی: پلنتینگا و آیت الله مصباح(ره) به عنوان دو حکیم خداباور مسیحی و مسلمان با دو رویکرد متفاوت اما عقلی، به تحقیق درباره مسئله شرور پرداخته و شبهه ناسازگاری وجود شرور طبیعی و اخلاقی را پاسخ داده اند. این مسئله بر اساس روش توصیفی-تحلیلی به شیوه گردآوری کتابخانه ای، بررسی شده است. پلنتینگا مطابق نظریه اختیار، ادعای وجود تناقض منطقی بین مسئله شر و وجود خدا را نمی پذیرد. آیت الله مصباح ضمن پذیرش راه حل های فلاسفه مسلمان، از جمله عدمی بودن شرور، نسبیت شرور، مجعول بالعرض بودن شرور، غلبه خیرات بر شرور، بر راهکار غایت انگاری یا همان کمال و سعادت محور بودن همه افعال انسان، تاکید خاصی کرده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که اگر چه این دو متفکر، در اصل اعتقاد به خدای کامل مطلق(عالم، قادر و خیر محض) اشتراک نظر دارند، اما در روش و نوع مواجهه با نظریه عدل و حکمت الهی اختلاف نظر دارند. در عین حال دیدگاه سعادت انگارانه آیت الله مصباح پاسخ همه شرور طبیعی و اخلاقی را می دهد اما نظریه اختیارانگارانه پلنتینگا صرفاً شرور اخلاقی را پاسخگوست. چکیده عربی: بلانتینجا وآیة الله مصباح (رحمه الله) بصفةهما حکیمین موحّدین أحدهما مسیحی والآخر مسلم تناولا بمنهجین عقلیین متفاوتین، التحقیق فی مسألة الشرور وأجابا عن شبهة عدم انسجام وجود الشرور الطبیعیة والأخلاقیة. جرى بحث هذه المسألة على أساس منهج وصفی وتحلیلی وبطریقة جمع المعلومات مکتبیاً. ینطلق بلانتینجا من نظریة الاختیار لیرفض وجود تناقض منطقی بین مسألة الشر ووجود الله. أما بالنسبة الى آیة الله مصباح فهو یأخذ بالحلول التی یقول بها الفلاسفة المسلمون ومن ذلک عدمیة الشرور، ونسبیتها، وکونها مجعولة بالعرض، وغلبة جوانب الخیر على الشر، مؤکداً بشکل خاص على منهج الغائیة وهو أن جمیع أفعال الإنسان تدور حول محور الکمال والسعادة. تکشف معطیات التحقیق أنه على الرغم من اشتراک هذین المفکرین فی اصل الاعتقاد بالله الکامل المطلق (العالم، والقادر والخیر المحض)، إلا انهما یختلفان فی وجهة النظر فی ما یخص طریقة ونوع التعاطی مع نظریة العدل والحکمة الالهیة. وفی الوقت ذاته فإن ما یذهب الیه آیة الله مصباح من قول بنظریة السعادة، فیه اجابة عن جمیع الشرور الطبیعیة والأخلاقیة، فی حین أن نظریة النزعة الاختیاریة التی یقول بها بلانتینجا فهی تجیب عن الشرور الأخلاقیة فقط.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 225

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 464 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    65
  • صفحات: 

    159-182
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    175
  • دانلود: 

    440
چکیده: 

چکیده فارسی: از بن مایه های اصلی تفکر عصر مدرن مفهوم آزادی است. اگرچه رویکرد یکسانی میان اندیشمندان مدرن در این زمینه وجود ندارد، اما جملگی در تأثیرپذیری از لیبرالیسم کلاسیک به خصوص با نگاه جان استوارت میل وحدت، نظر دارند. میل از متفکران بنیان گذار لیبرالیسم مدرن است که بر مبنای فایده گرایی، قائل به آزادی مطلق فرد است. اندیشه او از مبانی عصر جدید مانند: سوبجکتیویسم، پلورالیسم، سکولاریسم، اومانیسم تغذیه می کند. این مبانی با رویکرد الهیاتی عصر مدرن به پیامدهایی همچون سنت ستیزی، انسان محوری و. . . می انجامد. براساس مبانی دین اسلام اندیشه میل و مبانی فکری او با چالشهای جدی مواجه است. میل، خود آزادی را هدف می داند که این نوع نگاه ضد قوانین حیات و تنزل دهنده اخلاق والای انسانی است و باعث نوعی فساد و پوچی در جامعه و فرد است. در این تحقیق با روش توصیفی-تحلیلی ابتدا به طرح اندیشه میل و در ادامه به روش تحلیلی انتقادی به نقد نظریه او براساس منظومه فکری استاد محمدتقی جعفری می پردازیم. چکیده عربی: من المرتکزات الأساسیة لتفکیر العصر الحدیث مفهوم الحریة. وعلى الرغم من عدم وجود منهج متماثل بین مفکری العصر فی هذا المجال، غیر أنهم یتفقون عموماً فی ما یخص التأثر باللیبرالیة الکلاسیکیة وخاصة رؤیة جون استیوارت میل. جون ستیوارت میل من المفکرین المؤسسین للیبرالیة الحدیثة التی تقول بالحریة المطلقة للفرد على مبدأ نزعة المنفعة. تستمد فکرته من مبانی العصر الجدید مثل: الوضعیة، والتعددیة، والعلمانیة، والنزعة الإنسانیة. وهذه المبانی تنتهی الى منهج الهی للعصر الحدیث برسائل مثل محاربة التقالید الموروثة، واتخاذ الإنسان محوراً، وما الى ذلک. فی ضوء مبادئ الدین الاسلامی، هنا تواجه فکرة میل ومتبنیاته الفکریة تحدّیات حقیقیة. میل یعتبر الحریة ذاتها هدفاً؛ وهذا النوع من الرؤیة یتعارض مع قوانین الحیاة ویهبط بالأخلاق الإنسانیة السامیة ویؤدی الى نوع من الفساد والخواء فی المجتمع والفرد. فی هذا التحقیق الذی اجری باسلوب وصفی وتحلیلی طُرحت ابتداءً أفکار میل ثم جرى تحلیلها باسلوب ناقد فی ضوء المنظومة الفکریة للاستاذ محمد تقی الجعفری.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 175

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 440 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Qolizadeh Amrollah | Daneshvar Yousef

نشریه: 

ANDISHE-E-NOVIN-E-DINI

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    65
  • صفحات: 

    182-204
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    74
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Richard Dawkins, emphasizing maximum scientism, argues for the conflict between science and religion. By proposing the improbable argument, he has viewed the existence of God as being of the least possiblity, and finally, inferred atheistic belief. In contrast, Alister McGrath dismissed Dawkins's maximum view of scientism as incorrect and, using critical realism and the psychology of perception, challenged his atheistic view. The point of leading research is to evaluate and measure this encounter. In this study, we have used analytical and library-based method and technique. The research shows that although the analysis of McGrath from a theistic point of view of the universe as an interpretive framework solves Dawkins' alleged conflict between science and religion, it still cannot be away from epistemological relativism. At the same time, some of his critiques on the proof of improbability are not without weakness.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 74

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    65
  • صفحات: 

    205-224
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    244
  • دانلود: 

    423
چکیده: 

چکیده فارسی: مقاله پیش رو پس از تبیین اراده انسان و بیان حقیقت وجودی آن، میان اراده انسان با اراده خداوند تفاوت ماهوی قائل است. مقاله حاضر می کوشد با بررسی آیات قرآنی و با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی و به شیوه کتابخانه ای، به تبیین و بررسی چگونگی فرایند تأثیرگذاری اراده انسانی بر عملکرد انسان و جامعه تمدنی بپردازد. یافته های تحقیق نشان می دهد که اراده خداوندی منشأ تمامی افعال انسانی بوده و اراده آدمی در طول اراده خداوند است. بنابر آموزه های اسلامی، اراده خداوند در عملکرد تمدنی انسان و نیز در کارآمدسازی دیگر عوامل انسانی و بهره مندی از عوامل طبیعی، نقش بسیاری دارد و عمده تأثیرگذاری آن مبتنی بر امور ذیل است: «حاکمیت اراده الهی»، « ولایت پذیری خدا»، «تقویت خودسازی، دیگرسازی و توانمندسازی»، «تغییر سرنوشت فردی و جمعی انسان ها» و «شناخت عناصر دخیل در تمدن». چکیده عربی: تهتم المقالة التی بین أیدیکم من بعد تبیین ارادة الإنسان وبیان حقیقتها الوجودیة، بالکشف عن طبیعة التفاوت الماهوی بین ارادة الإنسان وارادة الله. وتحاول أیضاً من خلال بحث الآیات القرآنیة والاستعانة بالمنهج الوصفی والتحلیلی وبالاسلوب المکتبی، بتبیین کیفیة عملیة تأثیر الارادة الإنسانیة على عمل الإنسان والمجتمع المتحضر. تُظهر معطیات التحقیق أن الارادة اللهیة هی مصدر جمیع الافعال الإنسانیة وأن ارادة الانسان تقع فی طول ارادة الله. ووفقاً لمفاد التعالیم الاسلامیة ان لارادة الله تأثیر کبیر فی الفعل الحضاری للإنسان وکذلک الارتقاء وتحسین أداء العوامل الإنسانیة الاخرى والاستفادة من العوامل الطبیعیة، وأهم عوامل التأثیر تحصل فی الامور التالیة: سیادة الارادة الالهیة، والخضوع لولایة الله، وتعزیز بناء الذات، وبناء الآخر والتأهیل، وتغییر المصیر الفردی والجمعی لبنی الإنسان، ومعرفة العناصر ذات المدخیلیة فی الحضارة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 244

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 423 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button