مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

221
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

463
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: ظرفیت زبان شناختی قرآن برای تولید علوم انسانی (عنوان عربی: مسیرة تطوّر المدارس الحدیثیة للإمامیة (على أساس نظریة بنیة الثورات العلمیة لتوماس صاموئیل کوهن))

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 34

چکیده

 چکیده فارسی: یکی از مهمترین نظریاتی که در عصر اخیر درباره الگوواره سیر تحولات علوم مطرح شده, نظریه توماس کوهن در کتاب «ساختار انقلاب های علمی» است. نگارنده با مطالعه ای که در تاریخ حدیث شیعه داشته, سیر تحول مکاتب (پارادایم های) حدیثی شیعه را بسیار هماهنگ با مدلی که از جانب کوهن ارائه شده, دیده است. در اثر پیش رو, به شیوه کتابخانه ای, منابع فقهی و حدیثی شیعه مطالعه و اطلاعات لازم گردآوری شده است و سپس با روش تحلیلی-توصیفی این اطلاعات مورد بررسی قرار گرفته اند و نشان داده شده که در هر دوره ای از ادوار حدیثی شیعه, مکتبی سلطه ای بلامنازع دارد (مرحله پارادایمی/ علم عادی)؛ اما با گذشت زمان هر یک از این مکاتب با نوعی بحران روبرو می شوند (مرحله بحران علمی) و در خلال این دوره, ایده های جدید درباره الگوی پذیرش روایات مورد توجه قرار می گیرند (مرحله انقلاب علمی), که از میان آنها یکی مقبولیتی عام پیدا می کند و در نتیجه, مکتبی متفاوت جایگزین مکتب حدیثی پیشین می شود (مرحله تغییر پارادایم). چکیده عربی: من أهم النظریات التی طُرحت فی العصر الأخیر حول نمطیة سیر تحولات العلوم, هی نظریة توماس کوهن التی طرحها فی کتابه «بنیة الثورات العلمیة». أجرى المؤلف دراسة لتاریخ الحدیث عند الشیعة, ووجد أن مسار تحول المدارس (نماذج) الحدیثیة الشیعیة متناسقة الى حدّ بعید مع النمط الذی طرحه کوهن. فی هذا البحث الذی بین أیدیکم, اتبع المنهج المکتبی لجمع المصادر الفقهیة والحدیثیة الشیعیة وجمع المعلومات اللازمة منها, ثم اعتمد بعد ذلک الاسلوب التحلیلی والوصفی لتسلیط الضوء على هذه المعلومات وبیّن من خلال ذلک أنه کان هناک فی دورة من الأدوار الحدیثیة الشیعیة, مدرسة غالبة بلا منازع (مرحلة النموذج/ العلم العادی)؛ ولکن بمرور الزمان واجهت کل واحدة من هذه المدارس أزمة من نوع ما (مرحلة الأزمة العلمیة) وخلال هذه الدورة, أُخذت بنظر الاعتبار أفکار جدیدة حول نمط قبول الروایات (مرحلة الثورة العلمیة), بحیث تحظى واحدة منها بمقبولیة عامة وهو ما یعنی بالنتیجة أن تحل مدرسة مختلفة بدلاً من المدرسة الحدیثیة السابقة (مرحلة تغییر النموذج).

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مصطفوی فرد، حامد، و طباطبایی پور، سیدکاظم. (1400). عنوان فارسی: ظرفیت زبان شناختی قرآن برای تولید علوم انسانی (عنوان عربی: مسیرة تطوّر المدارس الحدیثیة للإمامیة (على أساس نظریة بنیة الثورات العلمیة لتوماس صاموئیل کوهن)). اندیشه نوین دینی، 17(65 )، 7-34. SID. https://sid.ir/paper/413499/fa

    Vancouver: کپی

    مصطفوی فرد حامد، طباطبایی پور سیدکاظم. عنوان فارسی: ظرفیت زبان شناختی قرآن برای تولید علوم انسانی (عنوان عربی: مسیرة تطوّر المدارس الحدیثیة للإمامیة (على أساس نظریة بنیة الثورات العلمیة لتوماس صاموئیل کوهن)). اندیشه نوین دینی[Internet]. 1400؛17(65 ):7-34. Available from: https://sid.ir/paper/413499/fa

    IEEE: کپی

    حامد مصطفوی فرد، و سیدکاظم طباطبایی پور، “عنوان فارسی: ظرفیت زبان شناختی قرآن برای تولید علوم انسانی (عنوان عربی: مسیرة تطوّر المدارس الحدیثیة للإمامیة (على أساس نظریة بنیة الثورات العلمیة لتوماس صاموئیل کوهن))،” اندیشه نوین دینی، vol. 17، no. 65 ، pp. 7–34، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/413499/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button