تجارت به عنوان مهمترین شکل مبادلات اجتماعی از اصلی ترین فعالیت های بشر است. فعالیتی که منجر به احداث فضاها و مکانهای خاص موسوم به "بازار" به اشکال مختلف شده است و همچنین شهرهای اسلامی توسط بازار از همه شهرهای دوره های مختلف تاریخی شناخته می شوند. بنابراین، هدف این مقاله تحلیل عنصر بازار در یزد به عنوان نمونه ای از شهرهای ایرانی-اسلامی است. روش مورد استفاده در تحقیق فوق توصیفی و پیمایشی است. در ابتدا آرمانشهرهای مختلف متفکران غربی و همچنین ده شهر اسلامی، به طور تصادفی در داخل و خارج ایران (به جای آرمانشهرهای شرقی) بر اساس سن و شهرت انتخاب شدند. آنها مورد بررسی قرار گرفتند و شاخص های آنها در بازار استخراج شد. سرانجام، با توجه به شاخص های استخراج شده از بازارهای شهرهای غربی و اسلامی، میزان مطابقت بازار خان یزد با بازار های اندیشمندان غربی و اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. تحقیقات نشان می دهد که عنصر بازار، در برخی از شهرها مانند یزد، همچنان به عنوان ویژگی اصلی شهر نقش دارد و از اعتبار کالبدی و اجتماعی مناسبی برخوردار است. علاوه بر این، پس از بررسی خصوصیات بازارهای مختلف، مشخص شد که بازار خان یزد از نظر فیزیک و الگوی ساختاری بیشترین شباهت را به بازارهای شهرهای اسلامی دارد.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.