مقدمه: شکایات پزشکی مشکلات زیادی برای بیماران و پزشکان به وجود آورده است و می تواند اعتماد مردم را نسبت به پزشک کاهش دهد و همچنین استرس فراوانی برای پزشک فراهم آورد. هدف از این تحقیق، بررسی پرونده های شکایات علیه پزشکان در هر رشته تخصصی و شناسایی رشته های در معرض خطر و همچنین بررسی برخی ویژگی های بیماران شاکی و پزشکان متشاکی و پیامد آن در رای نهایی صادره از کمیسیون بود.روش ها: این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی و گذشته نگر بود. جامعه آماری آن را کلیه پرونده های شکایات مطرح شده از قصورات پزشکان در رشته های تخصصی مختلف که طی سال های 1388 و 1389 در اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان تشکیل شده و به نتیجه رسیده بود، تشکیل می دادند. مشخصات دموگرافیک بیماران و پزشکان و محل فعالیت پزشک و همچنین نوع قصور پزشکی رخ داده و پیامد شکایت، میزان محکومیت و ارتباط بین آن ها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.یافته ها: در 123 پرونده ارجاعی، میانگین سنی بیماران 37.8±18.77 سال بود و 64.5 درصد مرد بودند. 53 درصد بیماران دارای دیپلم و بالاتر از آن بودند. متشاکیان 173 نفر با میانگین سنی 43.29±9.64 سال بودند که 81 درصد آن ها مرد و 45.9 درصد آن ها از پزشکان قدیمی بودند. 65.3 درصد پزشکان متشاکی متخصص بودند که به ترتیب گروه های جراحی، ارتوپدی، زنان و بیهوشی را شامل می شدند. بیشترین شکایات از مراکز دولتی غیر دانشگاهی بود. 50.8 درصد پزشکان با میانگین 3.52±34.1درصد خطا مقصر شناخته شدند. بیشترین خطا از نوع بی مبالاتی بود. نتیجه حکم صادره با جنس و تحصیلات بیمار مرتبط بود. درصد خطای صورت گرفته با جنس و تحصیلات بیمار و آسیب نهایی و وضعیت بیماری مرتبط بود.نتیجه گیری: با افزایش اگاهی و توقعات بیماران احتمال شکایت از پزشکان افزایش می یابد که در این میان پزشکان متخصص از جمله گروه های جراحی، بیشتر در معرض خطر هستند. همچنین با وجود وفور شکایات در آسیب های شدید از جمله فوت بیمار، درصد قصور تعیین شده در ضایعات جزیی و خسارات مالی بالاتر صادر گردیده است. بنابراین با توجه به بالا بودن میزان خطای تعیین شده در این کمیسیون ها نیاز به آموزش ببیشتر و ایجاد مراکز مشاوره می باشد.