مقدمه: اضطراب امتحان یک پدیده جهانی است. این پدیده یک مشکل آموزشی مهم است که سالیانه میلیون ها دانش آموز در سراسر جهان آن را تجربه می نمایند. نتایج پژوهش ها نشان داد که میزان همه گیری شناسی اضطراب امتحان در دانش آموزان حدود 30 درصد است و پیشرفت تحصیلی مبتلایان به مراتب پایین تر از سابر دانش آموزان می باشد.روش ها: مطالعه آزمایشی حاضر در بین 180 دانش آموز مقطع راهنمایی انجام شد که به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش (90 نفر) و شاهد (90 نفر) قرار گرفتند. برای اجرای این پژوهش، طرح آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با استفاده از آزمون اضطراب امتحان اجرا شد و گروه آزمایش تحت ده جلسه درمانی (هر هفته دو جلسه 45 دقیقه ای) بود. نتایج با روش تحلیل واریانس آنالیز شد.یافته ها: بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنی داری از لحاظ آماری وجود داشت (p<0.029, f=4.824). به عبارت دیگر با مقایسه میانگین گروه های آزمایش و شاهد مشاهده شد که اضطراب امتحان دانش آموزان دختری که در برنامه درمانی شرکت داشتند، کاهش یافت.نتیجه گیری: درمان های شناختی، عاطفی و هیجانی در درمان اضطراب امتحان دانش آموزان دختر تاثیر دارد.