در این پژوهش، اثربخشی مشاوره گروهی به شیوه عقلانی - عاطفی - رفتاری الیس بر اضطراب امتحان و عزت نفس دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع راهنمایی شهر بهبهان، مورد بررسی قرار گرفت. جامعه، آماری این پژوهش را کلیه، دانش آموزان دختر سال سوم مقطع راهنمایی شهر بهبهان در سال تحصیلی 87-1386 و نمونه آن را 48 نفر از این دانش آموزان که به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده و در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند، تشکیل می دهند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش عبارت است از: پرسشنامه اضطراب امتحان اسدی مقدم و پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت. طرح پژوهش، از نوع طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است. پس از انتخاب تصادفی گروه های آزمایش و گواه، ابتدا بر روی هر دو گروه «پیش آزمون» اجرا گردید. سپس، مداخله آزمایشی (مشاوره گروهی به شیوه عقلانی - عاطفی - رفتاری الیس) بر روی گروه آزمایشی در12 جلسه اعمال گردید و پس از اتمام آن، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. نتایج چند متغیری داده ها نشان داد که مشاوره گروهی به شیوه عقلانی - عاطفی - رفتاری الیس، باعث کاهش اضطراب امتحان و افزایش عزت نفس دانش آموزان گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه گردید.