مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,320
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

943
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای تاثیر روش های آموزش درک مطلب با راهبردهای نوین شناختی و روش سنتی، بر میزان درک مطلب دانش آموزان پایه چهارم و پنجم دبستان با مشکلات خواندن و بدون مشکلات خواندن

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 57

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش روش سنتی و راهبردهای نوین شناختی درک مطلب بر میزان درک مطلب دانش آموزان کلاس چهارم و پنجم دبستان با مشکلات خواندن و بدون مشکلات خواندن می باشد. مطالعه, در چارچوب یک طرح عاملی آزمایشی با پیش آزمون - پس آزمون (2´2´2), 160 نفر از دانش آموزان پایه چهارم و پنجم (دانش آموزان با مشکلات خواندن و بدون مشکلات خواندن) را در هشت گروه مورد بررسی قرار داد. تمامی دانش آموزان قبل از انجام طرح آزمایش به وسیله تست هوشی وکسلر آزمون و از طریق گماردن تصادفی در کلاس های چهارم و پنجم در کلاس های روش تدریس سنتی و روش نوین شناختی قرار گرفتند. برای اندازه گیری درک مطلب از پیش آزمون و پس آزمون درک مطلب, از آزمون محقق ساخته که پایایی و روایی آن محاسبه شده است, استفاده شد. کلاس های چهارم و پنجم با مشکلات خواندن و بدون مشکلات خواندن (4 کلاس به مدت 2 ماه طی 24 جلسه راهبردهای نوین شناختی آموزش داده شد و همزمان در چهار کلاس دیگر روش سنتی آموزش درک مطلب (سوال و جواب) اجرا شد. برای تحلیل داده ها از روش های تحلیل واریانس سه طرفه, تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس دوطرفه استفاده شده است. یافته ها نشان داد که اثر اصلی کلاس, معنادار نمی باشد, اما روش نوین شناختی دارای اثر اصلی معنا دار است (P<0.0001) و تعامل کلاس و نوع (دانش آموزان با مشکل خواندن) نیز معنادار نمی باشد. یافته ها هم چنین نشان داد که راهبردهای نوین شناختی موجب بهبود میزان درک مطلب در دانش آموزان عادی کلاس چهارم و پنجم و دانش آموزان با مشکل خواندن می شود (P<0.000) روش نوین شناختی برای کلاس پنجم دانش آموزان عادی بدون مشکل خواندن, موثرتر از کلاس پنجم با مشکل خواندن می باشد. تاثیر تعاملی کلاس و روش برای دانش آموزان با مشکل خواندن معنادار نیست. اما, تاثیر تعاملی نوع و روش معنادار است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جباری، سوسن، و خادمی، محسن. (1388). بررسی مقایسه ای تاثیر روش های آموزش درک مطلب با راهبردهای نوین شناختی و روش سنتی, بر میزان درک مطلب دانش آموزان پایه چهارم و پنجم دبستان با مشکلات خواندن و بدون مشکلات خواندن. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، 1(2 (پیاپی 2-57))، 19-57. SID. https://sid.ir/paper/486768/fa

    Vancouver: کپی

    جباری سوسن، خادمی محسن. بررسی مقایسه ای تاثیر روش های آموزش درک مطلب با راهبردهای نوین شناختی و روش سنتی, بر میزان درک مطلب دانش آموزان پایه چهارم و پنجم دبستان با مشکلات خواندن و بدون مشکلات خواندن. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)[Internet]. 1388؛1(2 (پیاپی 2-57)):19-57. Available from: https://sid.ir/paper/486768/fa

    IEEE: کپی

    سوسن جباری، و محسن خادمی، “بررسی مقایسه ای تاثیر روش های آموزش درک مطلب با راهبردهای نوین شناختی و روش سنتی, بر میزان درک مطلب دانش آموزان پایه چهارم و پنجم دبستان با مشکلات خواندن و بدون مشکلات خواندن،” مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، vol. 1، no. 2 (پیاپی 2-57)، pp. 19–57، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/486768/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button