مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,415
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

614
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی محتوای درسی کتاب ها، راهنمای تدریس و اهداف آموزشی درس علوم دوره راهنمایی تحصیلی، از لحاظ میزان توجه به مولفه های فراشناخت و آگاهی های فراشناختی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 76 | صفحه پایان 100

چکیده

 توانمند کردن فراگیران به مهارت های فرا شناختی, از جمله مواردی است که مورد حمایت پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت قرار دارد. برای رسیدن به این توانمندی, گنجاندن آگاهی های فراشناختی در محتوای برنامه درسی, ضروری به نظر می رسد. هدف این پژوهش, ارزیابی برنامه درسی علوم دوره راهنمایی از منظر میزان تاکید بر آگاهی های فراشناختی است. پژوهش, به روش توصیفی - تحلیلی انجام شد. جامعه آماری شامل: 1- دانش آموزان دوره راهنمایی شهر شیراز بودند که تعداد 551 نفر به روش تصادفی خوشه ای, انتخاب شدند. 2- اسناد مورد بررسی شامل: کتاب های درسی و راهنمای تدریس و اهداف آموزشی پایه های اول, دوم و سوم درس علوم دوره راهنمایی بودند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل: پرسشنامه بررسی آگاهی های فراشناختی و فهرست تحلیل محتوا بود. یافته ها نشان داد که میانگین آگاهی های فراشناختی دانش آموزان 3.78 با انحراف معیار 0.65 بود. میانگین نمرات دانش آموزان در دانش فراشناختی (3.82), بیشتر از کنترل فراشناختی (3.74) بود. با توجه به دامنه میانگین که بین 1 تا 5 بود, این یافته ها در حد متوسط بالا قرار می گیرد. میانگین ضریب درگیری دانش آموزان با متن در ارتباط با مولفه های فراشناختی به دست آمده در تحلیل محتوای اسناد مورد بررسی, برای اهداف آموزشی معادل 0.26, برای راهنمای تدریس 0.19 و برای کتاب درسی 0.21 بر آورد شد که پایین تر از حد انتظار برآورد می شود. به عبارت دیگر, اهداف آموزشی به میزان 13 درصد, راهنمای تدریس 9.5 درصد و محتوای کتاب علوم 10.5 درصد, برآگاهی های فرا شناختی تاکید داشتند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صفری، یحیی، و مرزوقی، رحمت اله. (1388). ارزیابی محتوای درسی کتاب ها, راهنمای تدریس و اهداف آموزشی درس علوم دوره راهنمایی تحصیلی, از لحاظ میزان توجه به مولفه های فراشناخت و آگاهی های فراشناختی دانش آموزان. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، 1(2 (پیاپی 2-57))، 76-100. SID. https://sid.ir/paper/476090/fa

    Vancouver: کپی

    صفری یحیی، مرزوقی رحمت اله. ارزیابی محتوای درسی کتاب ها, راهنمای تدریس و اهداف آموزشی درس علوم دوره راهنمایی تحصیلی, از لحاظ میزان توجه به مولفه های فراشناخت و آگاهی های فراشناختی دانش آموزان. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)[Internet]. 1388؛1(2 (پیاپی 2-57)):76-100. Available from: https://sid.ir/paper/476090/fa

    IEEE: کپی

    یحیی صفری، و رحمت اله مرزوقی، “ارزیابی محتوای درسی کتاب ها, راهنمای تدریس و اهداف آموزشی درس علوم دوره راهنمایی تحصیلی, از لحاظ میزان توجه به مولفه های فراشناخت و آگاهی های فراشناختی دانش آموزان،” مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، vol. 1، no. 2 (پیاپی 2-57)، pp. 76–100، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/476090/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button