هدف پژوهش حاضر مفهوم سازی و شناسائی مولفه های تشکیل دهنده هویت تحصیلی دانشجویان به عنوان یکی از انواع خاص هویت، با توجه به ساختار فرهنگی-اجتماعی و بافت آموزش عالی جامعه ایران بوده است. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش کیفی و طرح نظریه برخاسته از داده ها استفاده شده است. شرکت کنندگان در پژوهش شامل 65 نفر (52 نفر دانشجوی مرد و 13 نفر دانشجوی زن) بودند که در نیمسال های چهارم تا ششم مقطع کارشناسی دانشگاه سراسری اردکان و ششم تا هشتم مقطع دکترای حرفه ای در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد مشغول به تحصیل بودند. برای گردآوری داده ها، از روش گروه های کانونی استفاده شد و در دو دانشگاه مورد بررسی و پنج گروه کانونی تشکیل گردید. نتایج کدگذاری نظری نشان داد که هویت تحصیلی دانشجویان ایرانی از پنج مولفه تعهد تحصیلی، خودپنداشت تحصیلی، آینده اندیشی، تعلق به دانشگاه و عاملیت شخصی تشکیل شده است.