Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Journal of Psychology

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (73)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1630
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1630

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Journal of Psychology

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (73)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    2140
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2140

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (پیاپی 73)
  • صفحات: 

    3-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2152
  • دانلود: 

    828
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی اهداف پیشرفت در رابطه بین نیاز به شناخت و درگیری شناختی بر حسب تعلل ورزی دانش آموزان بود. برای این منظور 268 نفر (161 دختر و 107 پسر) از دانش آموزان پایه سوم دبیرستان های دولتی شهر شیراز به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه ای خودگزارشی متشکل از خرده مقیاس های نیاز به شناخت، مقیاس اهداف پیشرفت، مقیاس درگیری شناختی و مقیاس تعلل ورزی تحصیلی پاسخ دادند. روش اجرای پژوهش، توصیفی و با توجه به بررسی روابط میان متغیرها در قالب مدل علی تحلیل مسیر، طرح پژوهش همبستگی انتخاب شد. نتایج پژوهش بطور کلی نشان داد که در یک بافت تحصیلی تعلل ورزی، نیاز به شناخت از طریق واسطه گری اهداف پیشرفت بر راهبردهای شناختی عمیق دارای اثر غیرمستقیم، مثبت و معنی دار؛ در حالی که بر راهبردهای شناختی سطحی دارای اثر غیرمستقیم، منفی و معنی دار است. یافته ها همچنین بیانگر آن بود که اثر مستقیم نیاز به شناخت بر اهداف تبحری معنی دار و مثبت و بر اهداف رویکرد- عملکرد و اهداف اجتناب- عملکرد معنی دار و منفی است. در ضمن، اثر هر یک از اهداف پیشرفت بر راهبردهای شناختی، سطحی و عمیق متفاوت بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2152

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 828 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (پیاپی 73)
  • صفحات: 

    22-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1643
  • دانلود: 

    1114
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر ابعاد شخصیت در قضاوت اخلاقی بر اساس سطح فعالیت نظام فعال ساز رفتاری (BAS) و نظام بازداری رفتاری (BIS) بود. از جامعه دانشجویان پسر دانشگاه خوارزمی بر پایه نمرات انتهایی توزیع پرسشنامه شخصیتی کارور و وایت، چهار گروه دارای فعالیت بالای نظام فعال ساز رفتاری (HBAS)، فعالیت پایین نظام فعال ساز رفتاری (LBAS)، فعالیت بالای نظام بازداری رفتاری (HBIS) و فعالیت پایین نظام بازداری رفتاری (LBIS) انتخاب شدند و به داستان های اخلاقی شخصی و غیرشخصی پاسخ دادند. نتایج نشان داد که افراد دارای فعالیت بالای نظام فعال ساز رفتاری و افراد دارای فعالیت بالای نظام بازداری رفتاری در مقایسه با افراد دارای فعالیت پایین نظام بازداری رفتاری در هر دو مولفه قضاوت اخلاقی شخصی و غیرشخصی نمرات بیشتری به دست آوردند. به نظر می رسد که صفات شخصیتی مرتبط با نظام فعال ساز رفتاری و نظام بازداری رفتاری، که به ترتیب با هیجان های مثبت و منفی مرتبط هستند منجر به سودگرایی در قضاوت های اخلاقی شخصی و غیرشخصی می شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1643

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1114 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (پیاپی 73)
  • صفحات: 

    37-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2986
  • دانلود: 

    1932
چکیده: 

هدف این پژوهش، تعیین تحول خردمندی از دوره نوجوانی تا سالمندی در شهر اصفهان بود. حجم نمونه 345 شرکت کننده در 4 گروه سنی 15 تا 18 سال (108 نفر)، 19 تا 29 سال (104 نفر)، 30 تا 45 سال (44 نفر) و 46 سال به بالا (51 نفر) تشکیل شده بود که به روش نمونه گیری خوشه ای، در گروه 15 تا 18 سال از مدارس و در گروه های دیگر با توجه به تقسیم بندی های نواحی شهرداری شهر اصفهان، به صورت تصادفی انتخاب شدند. طرح پژوهش علی- مقایسه ای و ابزار مورد استفاده مقیاس سه بعدی خردمندی آردلت (2003) بود. پیش از انجام پژوهش مقیاس مورد بررسی و تحلیل معادلات ساختاری قرار گرفت و روایی و اعتبار آن تایید شد. یافته های پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس به منظور بررسی تحول سازه یاد شده نشان داد به طور کلی گروه های سنی اثر معناداری بر نمره کل و نیز نمرات سه بعد شناختی، تاملی، عاطفی و مقیاس سه بعدی خردمندی ندارند. نتایج مقایسه های زوجی در نمره کل و نمرات سه بعد مقیاس سه بعدی خردمندی بین گروه های سنی در بعد عاطفی بین گروه 46 سال به بالا با سه گروه دیگر یعنی 15 تا 18 سال، 19 تا 29 سال و 30 تا 45 سال تفاوت معنی داری نشان داد (به ترتیب p=0.02،p=0.005 ، p=0.002). همچنین در نمره کل نیز گروه 46 سال به بالا با گروه سنی 30 تا 45 سال متفاوت بود(p=0.02).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2986

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1932 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رجبی سوران

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (پیاپی 73)
  • صفحات: 

    53-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1935
  • دانلود: 

    1070
چکیده: 

هدف این تحقیق شناخت تاثیر نوروفیدبک در اصلاح دامنه امواج مغزی و عملکرد پیوسته دیداری-حرکتی (پایداری توجه) دانشجویان با علایم اختلال کمبود توجه همراه با بیش فعالی می باشد. در این تحقیق مداخله ای که با استفاده از یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل انجام شد، 43 نفر از دانشجویان دختر که دارای نمره بالا در پرسش نامه بیش فعالی کانرز و نسبت تتا-بتا بودند، به صورت تصادفی انتخاب و سپس در دو گروه آموزش نوروفیدبک و گروه کنترل جایگزین شدند. برای گروه اول آموزش نوروفیدبک در20  جلسه اعمال شد و گروه کنترل هیچ نوع آموزشی دریافت نکرد. داده های پژوهش با کمک دستگاه نوروفیدبک (TFN)، پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیش فعالی- کم توجهی بزرگسالان کانرز، و آزمون عملکرد پیوسته (TPC) جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج بیانگر بهبودی معنادار در همه ابعاد آزمون عملکرد پیوسته یعنی (پاسخ های صحیح، خطای حذف و خطای ارائه) و دامنه امواج مغزی تتا، ریتم حسی حرکتی و بتا در گروه نوروفیدبک بود. نتایج این پژوهش حاکی از کارآیی نوروفیدبک به عنوان یک شیوه درمانی در اصلاح امواج مغزی و درمان مشکلات توجه در دانشجویان دختر مبتلا به اختلال کمبود توجه همراه با بیشفعالی در مقایسه با گروه کنترل است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1935

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1070 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (پیاپی 73)
  • صفحات: 

    71-87
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1973
  • دانلود: 

    1449
چکیده: 

پژوهش حاضر باهدف پیش بینی سبک های تفکر (قضایی، قانون گذار، و اجرایی) بر اساس مولفه های فراشناخت (خود آگاهی، راهبردهای شناختی، برنامه ریزی و بررسی خود) در دانش آموزان پایه های اول مدارس متوسطه پسرانه استعدادهای درخشان شهر تهران در سال تحصیلی 91-92 اجرا شد. به همین منظور تعداد 165 نفر از دانش آموزان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای تصادفی انتخاب شدند. سیاهه سبک های تفکر (استرنبرگ- واگنر،1997) و سیاهه فراشناخت حالتی (اونیل و عابدی،1996) به عنوان ابزار اندازه گیری مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که هریک از سبک های تفکر و مولفه های فراشناخت به طور معناداری بالاتر از میانگین در بین دانش آموزان تیز هوش می باشند و به طور کلی مولفه های فراشناخت پیش بینی کننده سبک های تفکر هستند. بر اساس یافته های این پژوهش، دانش آموزان مدارس استعداد های درخشان از سبک های تفکر قانون گذاری و قضایی نسبت به سبک تفکر اجرایی بیشتر استفاده می کنند و از مولفه های فراشناخت در ابعاد راهبردهای شناختی و برنامه ریزی ازجایگاه مناسب تری نسبت به ابعاد آگاهی و بررسی خود، برخودارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1973

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1449 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (پیاپی 73)
  • صفحات: 

    88-101
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2035
  • دانلود: 

    1600
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف شناخت تفاوت های جنسیتی در آزمون ترسیم خانواده انجام گرفته است. نمونه این پژوهش توصیفی 218 دانش آموز دختر و پسر پایه سوم دبستان بود که از ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر اصفهان به طور تصادفی انتخاب شدند. آزمون ترسیم خانواده با توجه به دستورالعمل آن اجرا شد و تفاوت هایی که در پژوهش های قبلی به عنوان تفاوت های جنسیتی در ترسیم های کودکان ذکر شده بود، فهرست شده و با استفاده از آزمون های آماری U من ویتنی و خی دو مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون U من ویتنی تفاوت معناداری را در 7 ویژگی از 10 ویژگی بررسی شده توسط این آزمون نشان داد، که شامل استفاده از رنگ های گرم، رنگ های سرد، تعداد رنگ ها، جزییات ضروری و غیر ضروری، تناسبات اندام و کلیشه های جنسی بود. تحلیل نتایج آزمون خی دو نیز تفاوت معناداری را در دو ویژگی که شامل ترسیم ارتباطات و ترسیم اول فرد هم جنس بود، نشان داد. نتایج این پژوهش موید وجود تفاوت بین دختران و پسران در آزمون ترسیم خانواده است، که در تحلیل های این آزمون در حوزه های تشخیصی در نظر گرفتن این تفاوت ها لازم به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2035

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1600 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    1 (پیاپی 73)
  • صفحات: 

    102-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2991
  • دانلود: 

    2496
چکیده: 

این پژوهش به منظور اعتبارسنجی سیاهه شخصیت خود شیفته راسکین و تری (1988) بود. جمعیت مورد مطالعه عبارت بودند. از کلیه دانشجویان دانشگاه آیت اله العظمی بروجردی "ره" که در سال تحصیلی 1392 به تحصیل اشتغال داشتند. در این مطالعه زمینه یابی مقطعی، 335 دانشجو به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و با این ابزار و سیاهه های شخصیت نئو و بالینی چندمحوری شخصیت خودشیفته میلون مورد آزمون قرارگرفتند. روایی همزمان با اجرای همزمان سیاهه خودشیفتگی میلون و روایی افتراقی از طریق توان تمایزگزاری ابزار بین افراد با صفت برونگرایی بالا و توافق جویی پایین سنجیده شد. ضرایب اعتبار از نوع بازآزمایی، تنصیفی و همسانی درونی گزارش شد. ضریب همبستگی بین نمرات سیاهه شخصیت خودشیفته راسکین و سیاهه بالینی چند محوری شخصیت خود شیفته میلون برابر 0.83 (p=0.0000) و معنی دار بود. روایی افتراقی ابزار اثبات شد (p=0.005) ضریب اعتبار بازآزمایی، ضریب همبستگی در تعیین اعتبار تنصیفی و ضریب آلفای کرونباخ در سنجش همسانی درونی به ترتیب  0.72(p<0.001)،  (p<0.05) 0.75و  (p<0.05) 0.65برای کل ابزار به دست آمده است. بررسی نتایج تحلیل عامل تائیدی نشان می دهد که سیاهه راسکین در بین جامعه مورد مطالعه برازش دارد. در جمعیت ایرانی این ابزار و مدل هفت عاملی ابزار مناسب و کاربردی برای غربالگری در پژوهش های مربوط به خودشیفتگی، و هم چنین ابزار تشخیصی مناسبی برای استفاده در جمعیت های غیربالینی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2991

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2496 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button