مکتب های یادگیری با ویژگی های شخصیتی افراد ارتباط دارند (براون، 2003؛ کلب، 1984). کارآیی آموزش معلم (بندورا، 1997، 1977، 1995؛ تیلی، 2001) در اصطلاحات آموزشی نیز حائز اهمیت می باشد. با این وجود، اثرات جنسیت و شخصیت بر کارآیی آموزش دبیران و نوع فعالیت های آنها به طور مناسب مطالعه نشده است. این مطالعه در راستای بررسی اثرات شخصیت و جنسیت بر کارآیی آموزشی معلمان و همچنین فعالیت های آموزشی آن ها انجام شده است. بدین منظور، 280 معلم زن در این مطالعه شرکت نموده اند. از پرسشنامه های تیپ شخصیتی مایرز و بریگز، کارآیی آموزشی و فعالیت های آموزشی استفاده شده است. داده های تحقیق بوسیله آمار توصیفی و دو آزمون تحلیل واریانس دو طرفه تحلیل شده اند. نتایج تحقیق نشان می دهند که ترکیب درون گرائی، حس گرائی، تفکر و قضاوت و همچنین ترکیب برون گرائی، حس گرائی، تفکر و قضاوت رایجترین تیپ های شخصیتی در میان معلمان زبان انگلیسی در ایران می باشند. نتایج همچنین نشان می دهد که دبیران زن و مرد با تیپ های شخصیتی مختلف کارآیی آموزشی یکسان دارند و جنسیت و شخصیت بر فعالیت های آموزشی آنها تاثیر دارند.
اصل مقاله به صورت متن کامل انگلیسی، در بخش انگلیسی قابل رویت است.