هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش مهارت های شناختی- رفتاری بر هوش هیجانی معتادین به شیشه بود. بدین منظور، در این طرح، 36 بیمار با تشخیص وابستگی به شیشه به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار داده شدند. گروه آزمایش طی 12 جلسه دو ساعته به صورت انفرادی تحت آموزش قرار گرفت. آزمودنی های هر دو گروه قبل از شروع درمان (مرحله پایه)، جلسه ششم، دوازدهم و 90 روز پس از پایان درمان با استفاده از آزمون مصاحبه ساخت یافته شخصیت و پرسشنامه بهر هیجانی بار- اُن، مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه کنترل در این مدت آموزشهای مورد نظر را دریافت نکرد. داده ها با روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر ترکیبی و آزمون t همبسته، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد آموزش مهارت های شناختی- رفتاری در بهبود مولفه های هوش هیجانی و بالا بردن توانایی های سازش پذیری، خلق عمومی، درون فردی، بین فردی، تحمل استرس موثر است. نتایج بیانگر این است که آموزش مهارتهای شناختی -رفتاری در افزایش هوش هیجانی موثر است.