پژوهش حاضر به همترازسازی بین نمره های دو مقیاس اضطراب کتل و اضطراب حالت- صفت اشپیلبرگر می پردازد. بدین منظور از میان همه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران که در سال تحصیلی 89-1388 مشغول به تحصیل بوده اند، تعداد 330 نفر دانش آموز (170 دختر و 160 پسر) به شیوه نمونه برداری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و دو مقیاس مذکور بر روی آنها اجرا شد. نتایج نشان می دهد همبستگی بین اضطراب کتل و خرده مقیاس حالت اشپیلبرگر برابر 0.805 و همبستگی اضطراب کتل و خرده مقیاس صفت اشپیلبرگر برابر 0.816 و همبستگی بین دو خرده مقیاس اضطراب اشپیلبرگر (حالت- صفت) برابر با 0.915 است. همبستگی بالای این آزمونها نشان می دهد که همه آنها یک ویژگی مشترک یعنی اضطراب را اندازه می گیرند. ضریب اعتبار هریک از آزمونهای کتل، حالت و صفت اشپیلبرگر که با استفاده از روش آلفای کرونباخ برآورد گردیده به ترتیب برابر با 0.768، 0.901، 0.906 بوده است. این فرایند بیانگر این مطلب است که آزمون ها از مفروضه های اساسی همترازسازی یعنی همبستگی و اعتبار کافی برخوردارند. سرانجام نمره های مقیاس اضطراب کتل با نمره های هر یک از خرده آزمون های مقیاس اضطراب اشپیلبرگر معادل گردید.