زمینه و هدف: از آنجا که آثار عینی میزان حرمت خود (Self-Esteem)، بر بهداشت روانی، سلامت جسم و رفتار اجتماعی انسان ها قابل انکار نیست، بیان موضع علم و دین پیرامون آن ضروری به نظر می رسد. اهمیت و فایده این موضوع زمانی رخ می نماید که از بین تئوری های مطرح شده در تناسب علم و دین، گزینه ما تعامل و توافق آن دو باشد. هدف این پژوهش نشان دادن همسویی علم و دین در تاکید بر تامین سلامت جسم و روان انسان با بالا بردن حرمت خود، و بررسی رابطه خودپنداره با آن می باشد. اما حرمت خود پیوندی با خودپنداره نیز دارد. تاکیدات دینی بر اهمیت و سودمندتر بودن خودشناسی مقدمه ای است جهت رهنمون شدن به عمیق ترین لایه های درونی انگیزه های رفتاری که بدون آن، ارزیابی فرد از خود و دیگران از او کامل نخواهد بود. در روان شناسی اجتماعی از این ارزیابی و مجموعه باورها و احساسات فرد درباره خود به خودپنداره (Self Concept) تعبیر می شود. این ارزیابی اگر منطبق با خویشتن اصیل نباشد با عنوان «مختال» در تعابیر قرانی قابل مقایسه خواهد بود که مطالعه تطبیقی آن ها بخشی دیگر از این نوشتار را تشکیل می دهد.روش بررسی: این پژوهش با شیوه توصیفی و با جمع آوری اطلاعات از کتب در کتابخانه ها شکل گرفته است.یافته ها: تاکید قرآن بر هدفمند بودن خلقت جهان و از جمله انسان، باعث دریافت این مهم برای انسان ها می شود که گوهر ارزشمند وجود خود را نباید ارزان از دست بدهند. این گونه شناخت از هستی و انسان، مبنایی برای حرمت خود می شود که در روانشناسی اجتماعی به عنوان پایه رفتار اجتماعی به هنجار تلقی می گردد.نتیجه گیری: از نتایج این بحث نمایاندن هر چه بیشتر نظریه تعامل علم و دین و ارایه مویدات جدیدی از تاثیر آموزه های آن ها در سلامت انسان می باشد. در این مبحث، مطالعه مقایسه ای موضوع «خود» و حرمت آن و خودپنداره در علم روانشناسی و آموزه های دینی صورت گرفته است.