مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,778
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

865
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آوای قرآن بر اضطراب امتحان در دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر زنجان در سال 1390

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 96

کلیدواژه

چکیده

 مقدمه: اضطراب نوعی تشویش و نگرانی است و یک حالت فیزیولوزیکی و روانی است که با علایم جسمی, هیجانی, شناختی و رفتاری مشخص می شود. اکثر دانش آموزان و دانشجویان قبل از امتحان دچار درجاتی از اضطراب می شوند که می توان از روش های مختلف غیر دارویی از جمله صوت روح افزای ناشی از تلاوت آیات قرآن به عنوان یک روش بسیار موثر و مفید جهت کاستن این اضطراب استفاده نمود.روش بررسی: این مطالعه به شیوه تجربی بر روی 62 نفر از دانش آموزان مقطع راهنمایی که به طور تصادفی در دو گروه شاهد و آزمون قرار گرفتند, انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات فردی و پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون بود. ابتدا میزان اضطراب دو گروه قبل از برگزاری امتحان اندازه گیری شد. سپس برای گروه آزمون به مدت 20 دقیقه آوای قرآن کریم تلاوت شد, در حالی که گروه کنترل به مدت 20 دقیقه در سرجای خود نشستند. میزان اضطراب مجددا اندازه گیری شد و با استفاده از آزمون های T زوجی و T مستقل میانگین اضطراب دو گروه قبل و بعد از مداخله مورد مقایسه قرار گرفت.یافته ها: میانگین اضطراب در گروه آزمون قبل از مداخله 17.52 و بعد از مداخله 14.48 بود. آزمون آماری تی زوجی این اختلاف را معنی دار نشان داد (P<0.05). میانگین نمره اضطراب در گروه شاهد قبل از مداخله 17.39 و بعد از 20 دقیقه 17.1 بوده است. آزمون آماری تی مستقل این اختلاف را معنی دار نشان نداد (P>0.05).نتیجه گیری: یافته های این پژوهش حاکی از تاثیر موفقیت آمیز بودن آوای قرآن در کاهش اضطراب می باشد و از آوای قرآن می توان به عنوان یک روش غیر داروی, مطمئن و ارزان قیمت جهت کاهش اضطراب قبل از امتحان استفاده نمود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قربانی، فاطمه، قربانی، زهرا، و آوازه، آذر. (1393). بررسی تاثیر آوای قرآن بر اضطراب امتحان در دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر زنجان در سال 1390. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)، 22(90)، 89-96. SID. https://sid.ir/paper/61159/fa

    Vancouver: کپی

    قربانی فاطمه، قربانی زهرا، آوازه آذر. بررسی تاثیر آوای قرآن بر اضطراب امتحان در دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر زنجان در سال 1390. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)[Internet]. 1393؛22(90):89-96. Available from: https://sid.ir/paper/61159/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه قربانی، زهرا قربانی، و آذر آوازه، “بررسی تاثیر آوای قرآن بر اضطراب امتحان در دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر زنجان در سال 1390،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)، vol. 22، no. 90، pp. 89–96، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/61159/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button