تحلیل جامع سازه های مصالح بنایی (از جمله بناهای تاریخی مانند پل های قوسی (چالش های مهمی را در مقابل مهندسان طراح ایجاد می کند که شاید بتوان این چالش ها را به پیچیدگی های الگوهای خاص رفتاری به دلیل وجود ناپیوستگی ها و نیز تکنیک های ساخت و ساز سنتی آنان نسبت داد. در واحدهای مصالح بنایی، بخش مهمی از تغییر شکل ها به خاطر حرکت احتمالی بین بلوک های تشکیل دهنده سازه می باشد. روش تحلیلی المان مجزا، بر اساس نمایش صریح بلوک ها و درزها، ابزار عددی قدرتمندی است که می تواند بیشتر به جزئیات اجزای معماری سازه های مصالح بنایی بپردازد. در این تحقیق، کاربرد روش المان مجزا در محیط های ناپیوسته متشکل از مصالح بنایی مورد مطالعه قرار می گیرد که در آن از برنامه سه بعدی DEC3 استفاده شده است. بدین منظور و در ابتدا برای کسب اطمینان از عملکرد برنامه و تبیین رفتار مصالح بنایی در مدل های عددی المان مجزا، به حل و مقایسه نتایج مثال های مختلف مصالح بنایی و سپس به مدل اصلی پل قوسی پرداخته می شود. در این تحقیق، با مطالعه عددی رفتار لرزه ای قوس های مصالح بنایی سنگی در یک مدل المان مجزا (با استفاده از تحلیل های تاریخچه زمانی) پاسخ های سازهای به دست آمده و فرآیند خرابی به شکل مناسبی شبیه سازی شده است. در این شبیه سازی با یک رویکرد کلی به بررسی اثر زلزله بر روی قوس های مزبور و نحوه بروز خرابی در آنها پرداخته می شود. یکی از شیوه های رایج بهسازی رفتار در شیبهای سنگی و تونل ها استفاده از تکنیک پس تنیدگی است. در این مقاله، ضمن بررسی امکان استفاده از این تکنیک برای مقاوم سازی لرزه ای پل های قوسی مصالح بنایی، میزان کارایی آن برای این پل ها مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحلیل های روش المان مجزا بیانگر قابلیت مناسب این روش برای مقاوم سازی لرزه ای پل های قوسی مصالح بنایی است.