برای تدوین یک نظام آموزشی مناسب می بایست هرکدام از عناصر آموزش را جداگانه مورد بررسی وتاثیر آن را بر ارتقاء سطح کیفی آموزش های تخصصی سنجیده و بهترین روش های آموزشی را ارائه نمود. یکی از این مولفه های تاثیرگذار، روش های یاددهی (روش های تدریس) بوده که یکی ازمهمترین عوامل ارتقاء سطح کیفی آموزش های تخصصی محسوب می گردد.این تحقیق ازنوع کاربردی و توصیفی تحلیلی و با استفاده از روش میدانی و جامعه آماری شامل353 نفر با حجم نمونه تعداد129 نفر به روش تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعه، از بین کلیه فرماندهان پاسگاه ها، پایگاه ها و ناوگروه های شناوری، اساتید و فراگیران انتخاب گردیده است ابزارگردآوری اطلاعات؛ پرسشنامه ی 40 سوالی که توسط محقق صورت گرفته است، بامقیاس پنج گزینه ای لیکرت بوده که پس ازتایید روایی محتوایی آن با نظرمتخصصان،پایایی آن بااستفاده ازضریب آلفای کرانباخ 0.98 محاسبه شده و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، و نرم افزار SPSS انجام شد. یافته های آماری این پژوهش نشان می دهد. الف: روش های تدریسی که درحال حاضرتوسط اساتید دروضعیت موجود مورد استفاده قرارگرفته وصحت آن نیز به صورت معنی داری توسط داده ها موردارزیابی قرارگرفته عبارتند از:1-روش تدریس سخنرانی 2- روش تدریس پرسش وپاسخ 3- روش تدریس حفظ وتکرار4- روش تدریس حل مساله 5- روش تدریس مختلط (چند حسی)ب: روش های تدریسی که دروضعیت مطلوب مورد نیاز بوده ومی تواند باعث ارتقاء سطح کیفی آموزش های تخصصی دریایی شود عبارتند از:1-روش تدریس کارگاهی 2- روش تدریس آزمایشی 3- روش تدریس مختلط (چند حسی) 4- روش تدریس تجربه علمی 5- روش تدریس گردش علمی6- روش تدریس نمایشی7- روش تدریس مشاهده 8- روش تدریس حل مساله 9- روش تدریس حفظ وتکرار10- روش تدریس پرسش وپاسخ. باتوجه به تجزیه وتحلیل مولفه هادردوسطح «وضعیت موجود ووضعیت مطلوب» نتایج نشان داد، که برای ارتقاءسطح کیفی آموزش های تخصصی دریایی، ( بافراهم آوردن زیرساخت های لازم مانند مکان، منابع، زمان و..) مربیان می بایست با استفاده بیشتراز روش های تدریس کارگاهی، آزمایشی، عملی، نمایشی، تجربی و مشاهده ای برابر سرفصل ها و برنامه های تفصیلی که قابلیت ارتقاء سطح کیفی آموزش را داشته ومی تواند در ارتقاء کیفیت آموزشهای دریایی بسیار تاثیرگذار باشد استفاده نمایند.