مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

548
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کیفی سازی روشهای یاددهی آموزشهای تخصصی علوم و فنون دریایی

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 120

چکیده

 برای تدوین یک نظام آموزشی مناسب می بایست هرکدام از عناصر آموزش را جداگانه مورد بررسی وتاثیر آن را بر ارتقاء سطح کیفی آموزش های تخصصی سنجیده و بهترین روش های آموزشی را ارائه نمود. یکی از این مولفه های تاثیرگذار, روش های یاددهی (روش های تدریس) بوده که یکی ازمهمترین عوامل ارتقاء سطح کیفی آموزش های تخصصی محسوب می گردد.این تحقیق ازنوع کاربردی و توصیفی تحلیلی و با استفاده از روش میدانی و جامعه آماری شامل353 نفر با حجم نمونه تعداد129 نفر به روش تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعه, از بین کلیه فرماندهان پاسگاه ها, پایگاه ها و ناوگروه های شناوری, اساتید و فراگیران انتخاب گردیده است ابزارگردآوری اطلاعات؛ پرسشنامه ی 40 سوالی که توسط محقق صورت گرفته است, بامقیاس پنج گزینه ای لیکرت بوده که پس ازتایید روایی محتوایی آن با نظرمتخصصان,پایایی آن بااستفاده ازضریب آلفای کرانباخ 0.98 محاسبه شده و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون, و نرم افزار SPSS انجام شد. یافته های آماری این پژوهش نشان می دهد. الف: روش های تدریسی که درحال حاضرتوسط اساتید دروضعیت موجود مورد استفاده قرارگرفته وصحت آن نیز به صورت معنی داری توسط داده ها موردارزیابی قرارگرفته عبارتند از:1-روش تدریس سخنرانی 2- روش تدریس پرسش وپاسخ 3- روش تدریس حفظ وتکرار4- روش تدریس حل مساله 5- روش تدریس مختلط (چند حسی)ب: روش های تدریسی که دروضعیت مطلوب مورد نیاز بوده ومی تواند باعث ارتقاء سطح کیفی آموزش های تخصصی دریایی شود عبارتند از:1-روش تدریس کارگاهی 2- روش تدریس آزمایشی 3- روش تدریس مختلط (چند حسی) 4- روش تدریس تجربه علمی 5- روش تدریس گردش علمی6- روش تدریس نمایشی7- روش تدریس مشاهده 8- روش تدریس حل مساله 9- روش تدریس حفظ وتکرار10- روش تدریس پرسش وپاسخ. باتوجه به تجزیه وتحلیل مولفه هادردوسطح «وضعیت موجود ووضعیت مطلوب» نتایج نشان داد, که برای ارتقاءسطح کیفی آموزش های تخصصی دریایی, ( بافراهم آوردن زیرساخت های لازم مانند مکان, منابع, زمان و..) مربیان می بایست با استفاده بیشتراز روش های تدریس کارگاهی, آزمایشی, عملی, نمایشی, تجربی و مشاهده ای برابر سرفصل ها و برنامه های تفصیلی که قابلیت ارتقاء سطح کیفی آموزش را داشته ومی تواند در ارتقاء کیفیت آموزشهای دریایی بسیار تاثیرگذار باشد استفاده نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button