برخلاف تصور رایج، ابن سینا یک فیلسوف مشائی صرف نیست و نمیتوان او را بعنوان رئیس مشائیان مسلمان در مقابل سنت حکمت اشراق قرار داد؛ بلکه او از «حکمت مشرقی» خود قصد دارد بینش فلسفی جدیدی را متفاوت با سنت عقلی مشائی ارائه دهد. او با تالیف آثاری چون رسائل سه گانه تمثیلی - عرفانی زمینه را برای طراحی حکمت الاشراق سهروردی فراهم ساخت. ابن سینا در این رسائل از طریق تمثیل و رمز ببیان سفر روح از مغرب (ظلمت) نفسانی بسوی مشرق آن پرداخته و در نمط نهم کتاب الاشارات با عنوان «مقامات العارفین» به شرح و توصیف این سفر و مراحل آن اقدام کرده است. ابن سینا در این بخش از کتاب الاشارات با معرفی عارف و تبیین و توصیف مراحل سیر و سلوک عرفانی و درنهایت شرح حالات سالک در جایگاه وصول به حق، بر اهمیت روش شهودی و سیر و سلوک عرفانی در کشف حقیقت تاکید ورزیده است. در واقع آنچه در «مقامات العارفین» مشاهده میشود تفسیری مبسوط از قصه های سه گانه تمثیلی - عرفانی ابن سیناست.