Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1230
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

زمینه و هدف: مطالعات پایش وضعیت دانش آموختگان علوم پزشکی به ویژه گروه های پرستاری و مامایی دارای اهمیت ویژه ای است، این پژوهش با هدف تعیین وضعیت اشتغال دانش آموختگان رشته های کارشناسی پرستاری، هوشبری، اتاق عمل و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی زنجان در پنج سال اخیر انجام گردید. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، 560 دانش آموخته رشته های کارشناسی پرستاری، هوشبری، اتاق عمل و مامایی که در سالهای 89 تا 94 از دانشکده پرستاری و مامایی زنجان فارغ التحصیل شده بودند، وارد مطالعه شدند. داده های پژوهش را از طریق تماس تلفنی با دانش آموختگان جمع آوری و در پرسشنامه پژوهشگر ساخته وارد گردید. داده های حاصل از طریق آمارهای توصیفی و استنباطی و با نرم افزار SPSS 22 مورد آنالیز قرار گرفت. یافته ها: از تعداد 560 دانش آموخته، 487 مورد قابل دسترسی بوده و داده های آن ها مورد تحلیل قرار گرفت. مطالعه حاضر نشان داد بیش از 85 درصد دانش آموختگان سال های94-89 در رشته های پرستاری، اتاق عمل، هوشبری و مامایی شاغل و کمتر از 3 درصد دانش آموختگان در هر رشته بیکار بودند. بیش از 70 درصد شاغلین در هر چهار رشته در بخش های دولتی مشغول بکار بودند. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که اغلب دانش آ موختگان رشته های پرستاری، مامایی، اتاق عمل و هوشبری در بخش های دولتی اشتغال داشتند. اطلاع از وضعیت اشتغال و توزیع دانش آموختگان رشته های وابسته علوم پزشکی می تواند در برآورد ظرفیت های پذیرش دانشجو و تامین نیروی انسانی مورد نیاز جامعه کمک کننده باشد. زمینه و هدف: مطالعات پایش وضعیت دانش آموختگان علوم پزشکی به ویژه گروه های پرستاری و مامایی دارای اهمیت ویژه ای است، این پژوهش با هدف تعیین وضعیت اشتغال دانش آموختگان رشته های کارشناسی پرستاری، هوشبری، اتاق عمل و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی زنجان در پنج سال اخیر انجام گردید. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، 560 دانش آموخته رشته های کارشناسی پرستاری، هوشبری، اتاق عمل و مامایی که در سال های 89 تا 94 از دانشکده پرستاری و مامایی زنجان فارغ التحصیل شده بودند، وارد مطالعه شدند. داده های پژوهش را از طریق تماس تلفنی با دانش آموختگان جمع آوری و در پرسشنامه پژوهشگر ساخته وارد گردید. داده های حاصل از طریق آمارهای توصیفی و استنباطی و با نرم افزار SPSS 22 مورد آنالیز قرار گرفت. یافته ها: از تعداد 560 دانش آموخته، 487 مورد قابل دسترسی بوده و داده های آن ها مورد تحلیل قرار گرفت. مطالعه حاضر نشان داد بیش از 85 درصد دانش آموختگان سال های 94-89 در رشته های پرستاری، اتاق عمل، هوشبری و مامایی شاغل و کمتر از 3 درصد دانش آموختگان در هر رشته بیکار بودند. بیش از 70 درصد شاغلین در هر چهار رشته در بخش های دولتی مشغول بکار بودند. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که اغلب دانش آ موختگان رشته های پرستاری، مامایی، اتاق عمل و هوشبری در بخش های دولتی اشتغال داشتند. اطلاع از وضعیت اشتغال و توزیع دانش آموختگان رشته های وابسته علوم پزشکی می تواند در برآورد ظرفیت های پذیرش دانشجو و تامین نیروی انسانی مورد نیاز جامعه کمک کننده باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1230

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    10-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    759
  • دانلود: 

    386
چکیده: 

زمینه و هدف: شناخت عوامل مرتبط با گرایش به سوء مصرف مواد در دانشجویان می تواند تاثیر بسزایی در پیشگیری از گرایش آنان به سمت اعتیاد داشته باشد. لذا این مطالعه باهدف تعیین رابطه بین خودکارآمدی عمومی با گرایش به سوء مصرف مواد در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی و دکترای عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 95-94 بودند که تعداد آن ها 1759 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از روش کوکران تعداد 315 نفر تعیین شد که به صورت نمونه گیری تصادفی وارد مطالعه گردیدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های خودکارآمدی عمومی شرر ( Sherer)، استعداد اعتیاد ( APS) و پذیرش اعتیاد ( AAS) جمع آوری گردید. از بین 315 پرسشنامه توزیع شده تعداد 284 پرسشنامه سالم وارد مرحله تجزیه و تحلیل شدند. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه انجام شد. یافته ها: بین متغیر خودکارآمدی با استعداد اعتیاد (r=0.281 و P=0.001) و خودکارآمدی با پذیرش اعتیاد (r=-0.316 و P=0.001) ارتباط معناداری وجود داشت. نتایج رگرسیون خطی نیز نشان داد که خودکارآمدی عمومی پیش بینی کننده معنادار استعداد و پذیرش اعتیاد است بطوری که 28 درصد از واریانس استعداد اعتیاد و 30 درصد از واریانس پذیرش اعتیاد را تبیین می نماید. نتیجه گیری: خودکارآمدی عمومی از عوامل پیش بینی کننده استعداد و پذیرش اعتیاد در دانشجویان می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 759

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 386 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    19-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    501
  • دانلود: 

    455
چکیده: 

زمینه و هدف: در راستای الکترونیکی شدن فرایندهای آموزش و یادگیری و ارزشیابی، هدف از انجام این مطالعه بررسی اثربخشی و کارایی استفاده از نرم افزار جامع مدیریت آزمون (نجما) در برگزاری آزمون های ارتقا و گواهینامه دستیاران تخصصی بالینی پزشکی بوده است. روش بررسی: در یک مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1394، در گروه های بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، هزینه های مربوط به برگزاری آزمون های ارتقا و گواهینامه دستیاران در سال های 1393 به روش سنتی و1394 به روش نجما مقایسه گردید. شاخص های کمی و کیفی تعداد 6300 سوال مربوط به 42 دفترچه آزمون 21 رشته بالینی به تفکیک روش برگزاری ارزیابی شد. از کل اعضای هیات علمی گروه های بالینی دانشکده پزشکی نیز در مورد مزیت های هر یک از دو روش سنتی و نجما نظرسنجی شد. یافته ها: هزینه های برگزاری آزمون در روش نجما کمتر از روش سنتی بود. از کل 377 نفر عضو هیات علمی بالینی دانشکده پزشکی، 8/64 درصد از اساتید موافق با برگزاری آزمون ها به روش نجما به جای روش سنتی بودند. شاخص های کمی و کیفی آزمون و میزان ایرادهای ساختاری سوالات در بین دو روش سنتی و نجما تفاوت آماری معنی داری با یکدیگر نداشت. نتیجه گیری: با ت وجه به قابلیت های نرم افزار نجما در مدیریت آزمون های کشوری، می توان علاوه بر کاهش هزینه ها و وقت صرف شده و رضایت مندی بیشتر اساتید، با حذف مراحل واسطه ای از مرحله طراحی تا آنالیز سوالات امتحان، افزایش امنیت آزمون را نسبت به روش های سنتی تامین کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 501

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 455 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    32-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1158
  • دانلود: 

    429
چکیده: 

زمینه و هدف: شایستگی و کیفیت تدریس اساتید نقشی اساسی در کیفیت یادگیری فعال دانشجویان ایفا می کند. این پژوهش با هدف قابلیت پیش بینی کنندگی مولفه های شایستگی و کیفیت تدریس اساتید نسبت به یادگیری فعال دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام پذیرفت. روش بررسی: در این مطالعه 359 نفر از دانشجویان این دانشگاه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و جهت تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. برای تعیین روایی 3 پرسشنامه حاضر از روایی صوری و محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی و مقدار 0.53 برای پرسشنامه شایستگی اساتید، مقدار 0.894 برای پرسشنامه کیفیت تدریس اساتید و مقدار 0.938 برای یادگیری فعال دانشجویان محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های پارامتریک استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که مقدار متغیرهای شایستگی اساتید، کیفیت تدریس اساتید و یادگیری فعال دانشجویان با سطح معناداری برابر با 0.001 بیشتر از متوسط در بین دانشکده های تابعه بود. بین متغیرکیفیت تدریس و یادگیری فعال، با سطح معناداری 0.001 و ضریب همبستگی 0.61 و بین متغیرهای شایستگی اساتید و یادگیری فعال با سطح معناداری 0.001 و ضریب همبستگی 0.65 رابطه معناداری وجود داشت. یافته ها نشان دهنده وجود همبستگی خطی بین متغیر های شایستگی و کیفیت تدریس نسبت به یادگیری فعال با مقدار آماره F برابر با 126.958 و سطح معناداری برابر با 0.0001 بود. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه به نظر می رسد بین کیفیت تدریس و شایستگی اساتید رابطه معناداری وجود داشته و کیفیت تدریس و شایستگی اساتید می تواند یادگیری فعال دانشجویان را پیش بینی نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1158

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 429 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    46-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1144
  • دانلود: 

    458
چکیده: 

زمینه و هدف: از وظایف برنامه ریزان آموزش دنبال کردن برنامه های پویا با هدف ارتقای مستمر و ایجاد فرصت یادگیری بهینه برای یادگیرندگان است. از چالش های مهم آموزش بالینی، تمایل مدرسین به استفاده از روش های آموزشی سنتی و دشواری ارزیابی و نظارت بر فعالیت های دانشجو در کارآموزی است. این مطالعه با هدف تلفیق روش های ارزیابی مبتنی بر عملکرد، لاگ بوک داپز (مشاهده مستقیم مهارت انجام رویه های بالینی) در ارایه و ارزشیابی کارآموزی عرصه دانشجویان کارشناسی هوشبری انجام شد. روش بررسی: این مطالعه دانش پژوهی با سنجش از طریق ارزشیابی و فقط پس آزمون، از تابستان سال1390 برای اولین بار در کشور انجام شد و طی مراحل نیازسنجی، طراحی، اجرا و ارزشیابی کارآموزی به روش تلفیقی با مشارکت 17 دانشجوی دوره اول کارشناسی هوشبری دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان صورت گرفت. داده های حاصل از اجرا و ارزشیابی کارآموزی با روش های آمار توصیفی در نرم افزار SPSS 16 تحلیل شد. یافته ها: مشارکت کنندگان، میزان تاثیر روش تلفیقی را در حیطه های مختلف یادگیری، تعامل با گروه های مختلف درمانی و ارزیابی کلی آموزش، به ترتیب 70.6، 76.5 و 100% متوسط به بالا اعلام نمودند، دستیابی به اهداف کلی آموزشی دوره در همه موارد، خوب و بسیار خوب نشان داده شد. نتیجه گیری: نتایج حاصل از اجرای کارآموزی نشان داد شیوه تلفیقی از دیدگاه ذینفعان، در هدایت فعالیت های دانشجویان در طول دوره و تعامل آنان با دیگر گروه ها، موفق عمل کرده است. به عبارتی، استفاده از این الگو می تواند در ارتقای عملکرد تیمی در آموزش، افزایش کسب مهارت های بالینی و یادگیری عمیق تر کمک موثری نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1144

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 458 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button