مقدمه: شباهت های زیادی بین نقص حافظه ایجاد شده در بیماران مبتلا به آلزایمر و حیوانات تیمار شده با اسکوپولامین وجود دارد. مطالعه حاضر به منظور بررسی نقش گیرنده های آلفا ـ آدرنرژیک هیپوکامپ پشتی در یادگیری وابسته به وضعیت القا شده با اسکوپولامین در موشهای بزرگ آزمایشگاهی نر انجام گرفته است.روش ها: کانول گذاری به صورت دو طرفه در ناحیه هیپوکامپ پشتی رت های نر صورت گرفت. موش ها در دستگاه یادگیری اجتنابی مدل step-through آموزش دیدند و تست حافظه 24 ساعت بعد از آموزش به صورت اندازه گیری زمان تاخیر ورود به خانه سیاه (محل تحریک) انجام شد.یافته ها: تزریق پس از آموزش اسکوپولامین (0.5, 2 mg/rat)، به هیپوکامپ پشتی به صورت وابسته به دوز زمان تاخیر ورود به خانه سیاه را کاهش داد. فراموشی ایجادشده توسط تزریق پس از آموزش اسکوپولامین (2mg/rat) با تزریق قبل از تست اسکوپولامین (0.5, 2 mg/rat) اصلاح شد. تزریق قبل از تست فنیل افرین (0.25, 0.5 mg/rat) نتوانست جلوی تخریب حافظه ایجاد شده توسط تزریق پس از آموزش اسکوپولامین (2mg/rat) را بگیرد. تزریق کلونیدین (0.5, mg/rat) در روز آزمون توانست حافظه تخریب شده با اسکوپولامین (2mg/rat) روز آموزش را اصلاح نماید. تزریق فنیل افرین (0.25, 0.5 mg/rat) یا کلونیدین (0.25, 0.5 mg/rat)، همراه با مقادیر غیر موثر اسکوپولامین (0.25 mg/rat) در روز آزمون توانست حافظه تخریب شده با اسکوپولامین (2 mg/rat) روز آموزش را اصلاح نماید. تزریق درون مغزی پرازوسین (1, 2 mg/rat) یا یوهیمبین (1, 2 mg/rat)، 1) به هیپوکامپ در روز آزمون قبل از مقدار موثر اسکوپولامین (2 mg/rat)، جلوی بهبود حافظه توسط اسکوپولامین روز آزمون را گرفت.نتیجه گیری: احتمالا گیرنده های آلفا - 1و 2 - آدرنرژیک هیپوکامپ پشتی در یادگیری وابسته به وضعیت القا شده توسط اسکوپولامین دخیل می باشد.