نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

آتش برآب حمیدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    15-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    901
  • دانلود: 

    413
چکیده: 

در رمانهای رئالیستی با شخصیتهایی روبه رو می شویم که به اصول و ارزشهای راستین پایبندند. گئورگ لوکاچ، که با تکیه بر نظر انگلس ادبیات رئالیستی را نمونه راستین و شالوده و سنگ بنای ادبیات می داند و لوسین گلدمن، که هر اثر سازگار با رئالیسم را اثری ارزشمند به شمار می آورد، این قهرمانانِ به اصطلاح پروبلماتیک را افرادی بی آینده و معترض معرفی می کنند که ساز مخالف می زنند و در جهانی رو به زوال و پر از تباهی، جویای ارزشهای انسانی حقیقی هستند و می کوشند ارزشهای مدرن را تغییر دهند و اصالت سابق را به آنها بازگردانند. از طرفی به باور گلدمن بین وضعیت ارزشهای اصیل در رمان و وضعیت ارزشهای مصرفی در بازار مشابهتی دقیق وجود دارد: هردو، ارزشهایی ضمنی به حساب می آیند، چون زیرمجموعة ارزش مبادله ای هستند. قهرمانی که می کوشد در جهانی که ارزشهای اصیل دست نایافتنی اند، در پی این ارزشها باشد، توهماتی پیدا می کند که منجر به نابودی اش خواهدشد. قمارباز داستایِفسکی مثال واضحی از جایگاه پول به عنوان معیاری برای ارزش درادبیات است. در مقالة حاضر برآنیم تا روشن سازیم چگونه قهرمانان پروبلماتیک این اثر، به سان خریداران و فروشندگانی خودآزار و دیگرآزار، از ارزشهای اصیل و راستین دور و به دنبال این ابژة فتیشیستی روان می شوند و پول به مرکز توجه و وسواس آنها بدل می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 901

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 413 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    29-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    574
  • دانلود: 

    231
چکیده: 

بررسی تصاویر عناصر چهارگانه آب، باد، خاک و آتش همواره از درون مایه های اصلی نقد مضمونی به شمار می رود. تصاویر عناصر چهارگانه خصوصاً تصویر مربوط به عنصر آب در دنیای خیالی کولت، یکی از نویسندگان زن فرانسوی مطرح قرن بیستم مشاهده می شود. تصاویر عنصر آب در شکلهای متفاوت و مختلفی در آثار این نویسنده به چشم می خورند که از آن جمله می توان به آب جوانی، آب ناپاک و آب محتضر اشاره کرد. آیا این تصاویر در بررسی دنیای ادبی این نویسنده از دیدگاه نقد مضمونی نقش مهمی را ایفا می کنند؟ آیا بررسی تصاویر این سه آب راهی است برای درک مفاهیمی جدید در آثار کولت؟ موضوع بحث مقاله حاضر تحلیل و تفسیر این تصاویر در سه اثر کولت، پیچک های تاک، سیدو و گندم نارس می باشد. سعی بر آن داریم تا با بررسی این تصاویر به درک هر چه بیشتر این سه اثر نامبرده، درونمایه ها، حالات روحی و تأثیرات این تصاویر بر روح و جان نویسنده بپردازیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 574

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 231 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    47-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    448
  • دانلود: 

    201
چکیده: 

از منظر زبان شناختی، یکی از چالش برانگیزترین جوانب مهارت نوشتن جمله بندی است. اگرچه برخی از جملات تنها از یک جمله واره تشکیل می شوند، نویسندگان، به منظور دست یابی به اثرگذاری بیشتر، اغلب جمله واره ها را با یکدیگر ترکیب می کنند تا درنهایت بتنوانند متنی منسجم تولید کنند. با استفاده از رویکرد اصطلاح شناسی تخصصی، مقال] حاضر مجموعه ای متشکل از 23 اصطلاح تخصصی گرامری که به طور معمول در کلاس های آموزش مهارت نوشتن به کار گرفته می شوند را مورد بررسی دقیق قرار می دهد. بدین منظور، پیکره ی زبانی حاوی 14 کتاب گرامرتوسط پژوهشگران تهیه شد و تمامی 23 اصطلاح تخصصی انتخابی در این پیکره جستجو و شمارش شد. به علاوه، از 72 دانشجوی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه شهید بهشتی آزمون اصطلاحات تخصصی (تهیه شده از اصطلاحات مورد مطالعه) گرفته شد. براساس تعداد تکرار اصطلاحات درپیکره ی زبانی، نتایج آزمون اصطلاحات تخصصی و تحلیل داده های کیفی که از معنی و کاربرد اصطلاحات و مصاحبه های انجام شده با دانشجویان بدست آمد، پژوهشگران شبکه ای اصلاح شده از اصطلاحات تخصصی گرامری برای تدریس جمله واره ها را ارائه کردند. درصورت بکارگیری یکپارچه ی این شبکه ی پیشنهادی، بسیاری از ابهامات و چالش های استفاده از اصطلاحات تخصصی گرامری برای تدریس جمله واره ها در آموزش مهارت ونوشتن به زبان انگلیسی مرتفع خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 448

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 201 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

برادران عبداله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    69-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1178
  • دانلود: 

    675
چکیده: 

اگر ترجمه را به قول یورگن هابرماس «کنشی ارتباطی» به شمار آوریم، آن گاه نظریه ترجمه را نیز چه بسا باید همچون تحلیل گفتمان در چارچوب یک نظریه عمومی در حوزه ارتباطات تعریف کنیم. در مورد نشانه شناسی نیز چنین امری صادق است و از همین رو کاربست مقوله ی بینامتنیت که از جستارهای بنیادین علم نشانه شناسی است در نظریه، عمل و نقد ترجمه، ثمربخش و راه گشا خواهد بود. مقاله پیش رو، پس از بررسی اجمالی مبانی و مصادیق نشانه شناسی در حوزه زبان شناسی و اختصاصاً ترجمه پژوهی، یک نمونه درخشان از رویکرد نشانه شناختی به ترجمه ادبی را از تاریخ معاصر ترجمه نثر داستانی از ادبیات کلاسیک انگلیسی به زبان فارسی پیش خواهد نهاد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1178

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 675 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    79-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    514
  • دانلود: 

    304
چکیده: 

تصویرشناسی به عنوان گرایشی در ادبیات تطبیقی که به مطالعه ی تصاویر و بازنمایی های بیگانه («دیگری») در یک اثر ادبی یا یک ادبیات می پردازد می تواند با نوع ادبی حماسه مناسبتی ویژه داشته باشد؛ چرا که تنها در این نوع ادبی بازنمایی دیگری الزاماً با طرد، هراس و تحقیری مبالغه آمیز همراه است و در سه گانه ی بیگانه هراسی، بیگانه دوستی و شیفتگی در مقابل بیگانه، طرح شده توسط دانیل هانری پاژو[1]، تصویرشناس فرانسوی، این بازنمایی همواره در شق نخست جای می گیرد. در واقع حماسه نوع ادبی هویت محوری است که با برجسته کردن اختلاف ها و تضادهای میان ما و دیگری، بر تضادها و اختلاف های داخلی سرپوش می گذارد و هویت اجتماعی را بازسازی می کند. قطعاً این هویت در تضاد با غیریت ی تعریف می شود که دیوها و غول های حماسه نمونه هایی از آن هستند. جستار حاضر بر آن است که با بررسی بوطیقای بازنمایی دیگریدر نوع ادبی حماسه به بررسی سازوکار طرد بیگانه و تغییر شکل آن در این نوع ادبی بپردازد و رابطه ی آن را با ویژگی های ذاتی این نوع موردمطالعه قرار دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 514

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 304 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

تقوی فردود زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    101-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    521
  • دانلود: 

    675
چکیده: 

کشف فهرست عظیمی از اساطیر فضایی آشکار در شعر آپولینر و سپانلو نشان می دهد هر دو شاعر به خوبی از جغرافیای اجتماعی، فرهنگی، سنتی و ادبی ملل مختلف آگاه هستند و آگاهانه به بازسازی شاعرانه ی فضا می پردازند تا تعاملاتی بین فضای انسانی و ادبیات برقرار سازند. علیرغم این، علاوه بر اساطیر آشکار در شعر آن ها شاهد عناصر اسطوره گونه ای هستیم که در ورای اعمال و افکار و گفتارها و شخصیت ها و فضاها پنهان هستند. در مقاله حاضر از لابلای دو اسطوره ی آشکار مشترک بین دو شاعر به بررسی چند لایه ی اسطوره ای رسوب شده در فضا-زمان و بازسازی فضایی که توسط دوشاعر با تکیه بر این لایه های اسطوره ای صورت می گیرد، پرداخته می شود. علاوه بر آن، به منظور کشف ناخودآگاه نویسنده های اثر و معرفی امیال و آرزوهای دو شاعر، بر روش شناسی ژیلبر دوران در باب ساختارهای تخیلی تکیه شده، حضور اعمال، فضاها و شخصیت های ادبی که شباهت های تکرار شونده با همتایان اسطوره ای خود دارند، مورد بررسی قرار می گیرد. حضوری که اساطیر پنهان را نزد شاعران تصریح می سازد و رابطه ی بین سوژه و فضا را برجسته ساخته، وجوه اشتراک بین دوشاعر را نیز به تصویر می کشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 521

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 675 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    117-146
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    379
  • دانلود: 

    137
چکیده: 

مطالعه ی حاضر با الهام از زبان شناسی شناختی و به ویژه نظریه ی استعاره های مفهومی لیکاف و جانسون (1980)، تأثیر روش تفصیل ریشه ای به عنوان یک روش تدریس صریح که برگرفته از این مکتب است را با روش های رایج دیگر تدریس واژگان تخصصی زبان انگلیسی با اهداف ویژه (اقتصاد) یعنی آموزش واژگان از طریق ارائه ی معادل های فارسی، تعاریف انگلیسی و روش تدریس ضمنی را مقایسه کرده است. یافته های پژوهش، حاکی از برتری روش تفصیل ریشه ای بر سایر روش-های صریح و همچنین برتری روش ضمنی در تدریس و نگاهداشت ذهنی واژگان تخصصی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 379

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 137 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

زرین جویی بهمن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    147-173
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    535
  • دانلود: 

    167
چکیده: 

شهر، به مثابه نظامی فعال، نقشه ادبی خودآگاه کلان شهر و مکان فرهنگی، فضای معینی است که زندگی روزانه انسان را دستخوش تغییر وتحول می کند. امروزه شهرها نه تنها فراتر از مرزهای جغرافیایی شناخته شده پیش می روند، بلکه بیشتر به صورت ذهنی-کلامی طراحی می شوند. این مقاله بر روی شهر دوبلین جیمز جویس (1941-1882)، به مثابه تجسمی از اجزاء معماری ذهنی زبان در رمان اولیس (1922)، تمرکز کرده، و مشخص می کند که چگونه جویس تصویری هنرمندانه و زیبایی شناسانه از شهر، مکان های دولتی و خصوصی، خیابان ها، رستوران ها، کافه ها، بیمارستان ها، و به طور کلی تفکرات و سنت های شهروندانش را ارائه می دهد. به استناد جغرافیای-ذهنی و الگوی جغرافیای کلان شهری از دیدگاه نظریات مرلین کاورلی، این مقاله به بحث درباره نقشه ادبی و کلامی شهر دوبلین می پردازد. جویس آمیزه ای از تصاویر افراد، شهروندان، جامعه و زندگی شهری آنان را با تصاویر ذهنی، و نمادهای معماری، به خصوص معماری واقعی شهر بر اساس تجربیات شخصیت های قصه اش از جمله لئوپولد بلوم، استیفن ددالوس و مالی بلوم را ارائه می کند. از یک سو جغرافیای معین طبقات اجتماعی در دوبلین از طریق پراکندگی انواع خانه ها و ساکنین اش هم به آنها شکل می دهد و هم توسط آنها شکل می پذیرد، سپس معماری خانه ها و خیابان ها و نقشه معماری ذهنی افرادی که در این خانه ها سکونت دارند با هم وارد ارتباطی دو سویه می شوند که از هم غیر قابل تفکیک هستند. از سوی دیگر جغرافیای ذهنی آنان هنگامی که مشغول پرسه زنی یا قدم زنی در خیابان های مختلف دوبلین هستند، مورد بررسی قرار می گیرد. آنچه که جویس در رمان اولیسارائه می کند، لایه های معماری بیرونی مکان ها، به خصوص برج مارتلو، و لایه های درونی آنها شامل لایه های فرهنگی، هنری، اجتماعی-سیاسی و درون ذهنی شخصیت های رمان از طریق گفتمان ذهنی-جغرافیایی است. این دانش حاصل پرسه زنی و بیداری شخصیت ها در خیابان های دوبلین است. در واقع مکان به هر خواننده ای این فرصت را می دهد تا تاریخ شهرو ساکنین آن را درک کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 535

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 167 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سلاجقه پروین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    175-194
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    575
  • دانلود: 

    332
چکیده: 

این مقاله، گفتاری تحلیلی در چگونگی شگردهای روایی، شخصیت پردازی و استفاده ی ویژه از ابعاد «زمان»، در رمان پست مدرنیستی «سلاخ خانه ی شماره ی پنج»، اثر کورت وُنه گات، نویسنده ی معاصر آمریکایی است و شامل سه بخش است: قسمت اول: معرفی مختصر اثر و پیشینه ی بررسی و نقدهای انجام شده درباره ی این کتاب است. قسمت دوم: شامل طرح مباحث نظری مرتبط با این مقاله، با استفاده از نظریه های ادبی، به ویژه نظریه های پست مدرنیستی و همچنین آراء فرمالیست های روسی در روایت شناسی است قسمت سوم: تحلیل تکنیک های استفاده از زمان، روایت و شخصیت پردازی در این اثر معروف جهانی است. در پایان مقاله نیز، نتیجه گیری و معرفی منابع، آمده است. در این مقاله تلاش نگارنده بر این بوده است تا ضمن طرح مباحث نظری، در حد امکان، با استفاده از شاهدمثال های مناسب از خود متن، شگردهای نویسندگی در این اثر تاریخی-داستانی-اجتماعی-علمی-تخیلی را به نحوی، مورد تحلیل قرار دهد، که سیر روایی داستان برای خواننده ی ناآشنا با این اثر نیز، تا حدود زیادی روشن شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 575

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 332 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

غضنفری نفیسه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    195-208
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1097
  • دانلود: 

    226
چکیده: 

در بحث آموزش زبان دوم، میزان شباهت یا تفاوت نظام آوایی دو زبان، در یادگیری آن توسط زبان آموزان تاثیر مستقیمی دارد و بدیهی است هر چه میزان شباهت بیشتر باشد، یادگیری برای دانشجویان ساده تر خواهد بود و تفاوت بیشتر، دشواری های آموزش را دوچندان می کند. درپژوهش حاضر، یک تست شفاهی از 45 نفر از دانشجویان رشته زبان چینی در مقطع لیسانس دانشگاه شهید بهشتی به عمل آمده است که تمامی همخوان های زبان چینی توسط آنان خوانده می شود و با بررسی فایل صوتی ضبط شده، تعداد دانشجویانی که هر یک از همخوان ها را درست یا غلط تلفظ کرده اند مشخص می گردد. نتایج به دست آمده از تست شفاهی به وضوح نشان می دهد که 10 عدد از همخوان ها بدون هیچ اشتباهی توسط فراگیران زبان چینی تلفظ شده اند، و 11 عدد از همخوان ها که با همخوان های زبان فارسی تفاوت داشته اند با ضریب خطاهای متفاوتی توسط فراگیران تلفظ شده اند. که نشان دهنده آن است که 47% همخوان های زبان چینی و فارسی از لحاظ نظام واجی و آموزش فراگیران تطابق مناسبی دارند. که این مسئله فرضیه ای را که در این پژوهش مطرح شده بود به درستی تایید می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1097

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 226 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فهیم کلام محبوبه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    209-226
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1757
  • دانلود: 

    785
چکیده: 

"آنته کریستا"، اثر داستانی املی نوتومب ( Amé lie Nothomb)، نویسنده ی معاصر بلژیکی، روایت پریشان حالی و تعارض شخصیت های آن است. نوتومب در پرداخت شخصیت های این اثر، حالات روحی آنان همچون خجالت، ترس از جمع، وابستگی، دروغگویی، حقارت و غرور را به تصویر می کشد. دو شخصیت مهرطلب و برتری طلبی که نوتومب در این اثر خلق می کند، تداعی کننده ی تیپ های شخصیتی است که هورنای در تئوری های روانشناختی خود به آن ها پرداخته است. کارن هورنای، یکی از تئوریسین های بزرگ عرصه ی روانکاوی، با اهمیت دادن به عوامل فرهنگی و اجتماعی در شکل گیری ابعاد شخصیتی انسان و نقض دیدگاه های روانکاوی فروید، از رفتارهای متفاوت شخصیتی، رویکردی جدید و نوآورانه ارائه داده است. با توجه به این که تا کنون پژوهشی در این زمینه صورت نگرفته است و نیز جایگاه ویژه آثار نوتومب در ادبیات معاصر، در این مقاله برآنیم تا این اثر نوتومب را با تکیه بر نظریه های روانشناختی هورنای مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1757

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 785 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

لعل بخش پدرام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    227-244
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    575
  • دانلود: 

    178
چکیده: 

این مقاله، با تمرکز بر شخصیت اصلی رمان ارباب انتقامِ فیلیپ راث، باکی، به بازخوانی این شخصیت در آینه ی اسطوره ی ادیپ شهریار سوفوکل می پردازد. نگارنده تلاش کرده است تا در سایه ی نظریه ی استیون توتوسی دُ زپتنک در نقد تطبیقی، به کشف چگونگی و نه چیستی ها پرداخته و با ایجاد فضایی گفتمانی بین دو اثر مورد مطالعه، ضمن برجسته نمودن تفاوت های ناگزیر این دو اثر که نتیجه ی برآمدن آن ها از دو فرهنگ و زمان متمایز است، خطوط موازی و شباهت های ظریف این دو اثر را به نمایش گذاشته و چگونگی و اهمیت بازآفرینی اسطوره ی ادیپ در قرن بیست و یکم را بیان کند. یافته های این تحقیق نشان می دهد که روایت زندگی و سرنوشت باکی، بازنویسی زندگی و سرنوشت ادیپ شهریار سوفوکل است که خود دلیلی بر اثبات حضور همیشگی اسطوره در زندگی امروزی ما است. نیز به نظر می رسد راث تلاش کرده تا با اقتباس و بازسازی اسطوره ی یونانی ادیپ، بر آسیب پذیری نوع بشر در برابر قدرت بلامنازع تقدیر تأکید گذارده و این قدرت سرنوشت ساز را به چالش بکشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 575

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 178 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

منتخبی بخت ور نرگس

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    245-268
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    281
  • دانلود: 

    296
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 281

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 296 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    269-289
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    337
  • دانلود: 

    99
چکیده: 

مقاله ی پیش رو به بررسی «گفتمان وا­ ساز» در رمان چشم هایشان خدا را می نگریست اثر زورا نیل هِرستون، نخستین رمان نویس زن آمریکایی آفریقایی تبار می پردازد. مطالعات انجام شده بر روی برجسته ترین آثار فمینیستی سیاه پوستان آمریکا نشان می دهد که گفتمان وا­ ساز ابزاری مؤثر در دست زنان سیاه پوست جهت مقابله با استثمارشان است. یکی از بارزترین ویژگی های این گفتمان نفی اصول نظام خرد مرکز محور است که سال ها بسیاری از گروه های اقلیت را از داشتن صدایی مستقل محروم کرده بود. در گفتمان وا­ ساز از عناصری استفاده می شود که توسط طبقه ی حاکم به صورت منفی تعریف شده و از آن ها برای انقیاد بخش هایی از اجتماع سود برده اند. از مهم ترین این عناصر می توان به سکوت، خشونت، جنون، هم جنس خواهی و منطق ستیزی اشاره کرد. به همین سبب، نویسندگان مقاله این گفتمان را «گفتمان واساز» نامیده اند. به منظور نشان دادن چگونگی استفاده ی ابزاری زنان سیاه پوست از این گفتمان، رمان چشم هایشان خدا را می نگریست مورد تحلیل قرار می گیرد. در این اثر، بزرگ ترین اقدام برانداز جِینی، قتل تی کیک، عاشق و آخرین همسر خود است که با آن جِینی به یک صدای مستقل و بی نیاز از مردان می رسد و در همین رابطه، سکوت جِینی به هنگام محاکمه توسط هیئت منصفه تماماً متشکل از مردان سفیدپوست اهمیت می یابد. این پژوهش با بهره گیری از واسازی و با تاکید بر ویژگی خرد مرکز محوری آن انجام شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 337

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 99 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button