پژوهش در تعلیم و تربیت رویکردی نظام یافته درباره وجوه گوناگون تدریس، یادگیری، تربیت و تحصیل است. هدف از این پژوهشها کشف الگوهای عمل تعلیم و تربیتی، نوآوری و بهبود نظریه ها، برای تبیین این الگوها و به کارگیری دانش مبتنی بر پژوهش به منظور ایجاد و اعتباربخشی روشهای بهبود فعالیتهای تعلیم و تربیتی است. این پژوهشها همواره مواجه با مسایل فلسفی بسیار مهم درباره ماهیت واقعیتهای زندگی انسان و دستیابی به بهترین ابزارهای کسب دانش در این امور هستند. دانشمندان، از گذشته های دور تاکنون، جایگاههای متفاوتی را درهر یک از موارد فوق به خود اختصاص داده، رویکردهای گوناگون را در بررسی واقعیتهای زندگی انسان و مسایل تعلیم و تربیت پیشه خود ساخته اند.