مقدمه: مدل شناختی- اجتماعی لنت و براون در زمینه رضایت شغلی به خاطر اینکه سازه های گنجانده شده در آن متغیرهایی هستند که می توان با مداخلات روانشناختی موجب ارتقای رضایت شغلی در بین معلمان شد از اهمیت برخوردار می باشد، این پژوهش به اعتبار سنجی مدل رضایت شغلی لنت و براون (2006) پرداخته شده است.روش: جامعه آماری این پژوهش متشکل از کلیه معلمان شهرستان کرج بود که از میان آنها 410 معلم دبیرستان به طور تصادفی خوشه ای انتخاب و به پرسشنامه های رضایت شغلی، عاطفه مثبت، پیشرفت هدفمندانه کاری، حمایت هدفمندانه کاری و خودکارآمدی مربوط به کار و شرایط کاری پاسخ دادند.یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که مدل مفروض شده لنت و براون (2006) با داده ها برازش خوبی دارد. همچنین، نتایج نشان داد که عاطفه مثبت توان پیش بینی رضایت شغلی را دارد و عامل حمایت هدف به طور غیرمستقیم و از طریق متغیر میانجی گر محیط کاری بر رضایت شغلی تاثیر می گذارد، اما اثر ضریب پیش بینی آن بر رضایت شغلی معنی دار نیست. به علاوه، حمایت از هدف بر پیشرفت هدف تاثیر مثبت و معنی دار داشت، ولی اثر پیشرفت هدف بر روی رضایت شغلی معنی دار نبود.نتیجه گیری: این پژوهش گام مهمی در جهت اعتبارسنجی یکی از مهمترین مدل های رضایت شغلی معلمان بود و نتایج آن هم از نظر نظری و هم از دیدگاه کاربردی می تواند در بافت مدرسه اثربخش باشد.