Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1159
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بازسازی شناختی بر میزان خودکارآمدی اجتماعی، عاطفی، تحصیلی و خواندن کودکان دارای ناتوانی یادگیری انجام شد.روش: پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر پایه چهارم و پنجم ابتدایی مراجعه کننده به مرکز ناتوانی های یادگیری شهر اصفهان بود که از میان آنها 30 نفر به شیوه هدفمند انتخاب و پس از تایید تیم تشخیصی، 15 نفر به طور تصادفی در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه سنجش خودکارآمدی کودکان بندورا، موریس و مرسر (2004) بود. شرکت کنندگان در این پژوهش قبل و بعد از اعمال مداخله و اندازه گیری مجدد خودکارآمدی در مرحله پس آزمون و پیگیری (یک ماه بعد از اتمام مداخله)، مورد بررسی قرار گرفتند. گروه های آزمایش و کنترل هر کدام متشکل از 11 دانش آموز پسر و 4 دانش آموز دختر بودند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه طی 10 هفته متوالی تحت مداخله شناختی در خصوص افزایش خودکارآمدی (افزایش خودآگاهی، بررسی خودپنداره، آموزش خودمشاهده گری، خودتنظیمی و خودگویی مثبت) قرار گرفتند، اما گروه کنترل در لیست انتظار برای مداخله پس از پایان دوره آزمایش قرار گرفت و طی دوره آزمایش، آموزشی دریافت نکرد. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس، همبستگی و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته ها نشان داد که آموزش توانسته است میزان دانش کودکان از ناتوانی یادگیری و میزان خودکارآمدی آنان را به طور معنی داری افزایش دهد. نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از آن بود که بازسازی شناختی قادر است به طور معنی داری به دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری در راستای افزایش خودکارآمدی عمومی (p³0.001)، خودکارآمدی تحصیلی (p³0.001) و خودکارآمدی اجتماعی در مرحله پس آزمون و پیگیری (p³0.001) کمک کند، اما مداخله بر خودکارآمدی هیجانی و خودکارآمدی خواندن گروه آزمایش تاثیر معنی داری نشان نداد.نتیجه گیری: با توجه به اینکه دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری علاوه بر مشکل تحصیلی از نظر اجتماعی آمار بالاتری از افسردگی، تنهایی و عزت نفس پایین را تجربه می کنند، با انجام مداخله فوق می توان به ارتقاء سطح بهداشت روانی آنان کمک نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1159

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1404
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین ابعاد شخصیت و دو نوع رفتار شهروندی سازمانی (معطوف به فرد و معطوف به سازمان) در مدیران و کارکنان شرکت صنایع هفت الماس و استیل البرز در شهر تهران انجام شد.روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی و نمونه پژوهش متشکل از 200 نفر از مدیران و کارکنان شرکت مذکور بود که به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه شخصیت پنج عاملی مک کری و کاستا و مقیاس رفتار شهروندی ویلیامز و اندرسون بود.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که از میان ابعاد شخصیتی، سازگاری، برون گرایی و پذیرا بودن نسبت به تجارب با رفتار شهروندی سازمانی معطوف به فرد و بعد سازگاری با رفتار شهروندی سازمانی معطوف به سازمان رابطه مثبت معنی دار دارد. بین بعد روان رنجور خویی و رفتار شهروندی سازمانی معطوف به سازمان نیز رابطه منفی معنی دار به دست آمد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که دو بعد سازگاری و روان رنجور خویی رفتار شهروندی سازمانی معطوف به سازمان را پیش بینی می کنند.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که ابعاد شخصیت با رفتارهای شهروندی سازمانی رابطه دارد و از ابعاد شخصیتی می توان برای پیش بینی این رفتارها در سازمانها سود جست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1404

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1078
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: این پژوهش با هدف پیش بینی آسیب پذیری زنان سرپرست خانواده در برابر استرس بر اساس میزان حمایت اجتماعی و راهبردهای مقابله با استرس و منبع کنترل انجام شد.روش: به منظور بررسی سوالات پژوهشی، 250 زن سرپرست خانواده به صورت تصادفی ساده از میان زنان سرپرست خانواده شهر شیراز انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه های نشانگان استرس خدایاری فرد، راهبردهای مقابله ای فلکمن و لازاروس، مکان کنترل راتر و حمایت اجتماعی دوک استفاده شد. داده ها با استفاده از روش رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج بدست آمده نشان داد که سبک های مقابله ای (گریز- اجتناب، دوری گزینی، رویارویی و جستجوی حمایت اجتماعی) و حمایت اجتماعی قادرند در تعامل با یکدیگر و بطور جداگانه واریانس آسیب پذیری در برابر استرس را پیش بینی کنند.نتیجه گیری: برای پیشگیری از وقوع آسیب روانی زنان سرپرست خانواده، لازم است بر منابع شبکه های حمایتی و اجتماعی توجه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1078

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    837
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: ﻫﺪف پژوهش ﺣﺎﺿﺮ هنجاریابی ﭘﺮسشنامه نگرش به تحقیق بر روی یک نمونه از داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ایرانی بود. روش: طرح تحقیق از نوع زمینه یابی بود. بدین منظور، نمونه ای متشکل از 400 دانشجوی ترم آخر دوره کارشناسی داﻧﺸﮕﺎه کردستان ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدفی طبقه ای اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. دانشجویان مذکور مقیاس های نگرش به تحقیق و خودکارآمدی در تحقیق را ﺗﮑﻤﯿﻞﻧﻤﻮدﻧﺪ.یافته ها: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ عاملی به شیوه چرخش متمایل از نوع ابلیمین مستقیم نشان دهنده پنج ﻋﺎمل نگرش به تحقیق (سودمندی تحقیق در مشاغل آتی، اضطراب تحقیق، نگرش مثبت، تناسب با زندگی و دشواری تحقیق) و یافته های تحلیل عاملی تاییدی نشان دهنده برازش مدل بر روی جامعه ایرانی بود. ﺿﺮاﯾﺐ ﭘﺎﯾﺎیی ﻫﻤﺴﺎنی درونی از ﺟﻤﻠﻪ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ و دونیمه کردن ﺑﺮای 30 ﻣﺎده و پنج ﻋﺎﻣﻞ به ترتیب برابر با 0.89 و 0.87 بود که این مقادیر رﺿﺎﯾﺖ ﺑﺨﺶ ﺑﻮدﻧﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ، ضرایب همبستگی پرسشنامه نگرش به تحقیق با پرسشنامه خودکارآمدی در تحقیق به ترتیب برابر با 0.37، 0.34، 0.32، 0.35 و -0.38 به دست آمد که همگی معنی دار بودند. نتایج آزمون تی ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ میانگین نگرش به تحقیق داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ ﺗﻔﺎوت معنی دار وجود ندارد.نتیجه گیری: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ روایی و ﭘﺎﯾﺎیی ﭘﺮسشنامه نگرش به تحقیق از این ابزار می ﺗﻮان در موسسات ﭘﮋوهشی و محیطهای دانشگاهی اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 837

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1249
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: محققان علوم انسانی به ویژه روانشناسی صنعتی و سازمانی از مدتها پیش به اهمیت عدالت سازمانی به عنوان پایه ای اساسی و ضروری در اثربخشی فرآیندهای سازمانی و رضایت شغلی افراد پی برده اند. در این پژوهش رابطه عدالت سازمانی و مولفه های آن (عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت تعاملی) با رضایت شغلی معلمان مدارس عادی، استثنایی و تیزهوشان بررسی شد.روش: پژوهش از نوع علی- مقایسه ای بود. به این منظور، 300 نفر از معلمان مرد و زن مدارس راهنمایی عادی، استثنایی و تیزهوشان شهرستان کرج به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به سوالات پرسشنامه محقق ساخته عدالت سازمانی و رضایت شغلی (مینایی و ویسمه، 1380) پاسخ دادند. به منظور تحلیل داده های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیری و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین متغیرهای عدالت سازمانی و رضایت شغلی در میان معلمان زن و مرد مدارس عادی، استثنایی و استعدادهای درخشان رابطه معنی دار وجود دارد (P<0.01). همچنین، نتایج حاکی از آن بود که بین میزان ادراک عدالت سازمانی معلمان مدارس عادی، استثنایی و تیزهوشان تفاوت معنی دار وجود ندارد.نتیجه گیری: رعایت عدالت سازمانی در میان کارکنان سازمانها از جمله معلمان نقش مهمی در افزایش رضایت شغلی آنان دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1249

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    579
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: رفع احساس تنهایی یکی از نیازهای اساسی در برقراری روابط بین فردی بوده و از انگیزه های ناخودآگاه مهم در تبیین رفتار اجتماعی است. امروزه با گسترش امکانات جدید ارتباطی، بسیاری از روابط در فضای مجازی شکل می گیرند و این روابط به عنوان بخشی از روابط بین فردی مطرح می شوند. این پژوهش قصد دارد تا رابطه بین احساس تنهایی و روابط مجازی را در فضای وبلاگ نویسی با کاربران دانشجو و غیردانشجو مورد مطالعه و مقایسه قرار دهد.روش: به این منظور، 595 نفر (278 زن و 317 مرد) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به مقیاس احساس تنهایی UCLA (نسخه سوم) و پرسشنامه جمعیت شناختی پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که ساعات کاربری و اهداف کاربری در بین دانشجویان و ساعات کاربری و تداوم تنهایی در بین غیر دانشجویان، متغیرهای پیش بینی کننده معنی داری برای احساس تنهایی بودند. ضمن این که جنسیت در هر دو گروه متغیر پیش بینی کننده معنی داری نبود.نتیجه گیری: نتایج حاصله نشان دهنده ارتباط ساعات کاربری وبلاگ و احساس تنهایی است که این امر می تواند موید آسیب پذیری عاطفی و اجتماعی کاربران وبلاگ باشد. این امر، توجه ویژه متخصصان را به غلبه عوامل خطرساز بر عوامل حمایت کننده فضای مجازی معطوف ساخته و طراحی برنامه های حفاظت کننده را می طلبد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 579

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2157
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر زنجان انجام شد.روش: روش پژوهش، آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزار های مورد استفاده شامل آزمون شخصیت سنج کالیفرنیا، معدل پایان ترم دانش آموزان و برنامه آموزشی مهارتهای ارتباطی یونیسف (2004) بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر زنجان در سال تحصیلی 90-1389 بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، 60 نفر از آنها انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند.نتایج: نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری بین میانگین سازگاری اجتماعی (25.6 و p<0.001) و پیشرفت تحصیلی (19.7 و p<0.001) گروه کنترل و آزمایش وجود دارد.نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای ارتباطی موجب بهبود سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2157

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ترخان مرتضی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    673
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: این پژوهش به منظور اثربخشی آموزش گروهی مصون سازی در مقابل استرس (SIT) بر خودکارآمدی اجتماعی و اضطراب اجتماعی افراد معتاد انجام پذیرفته است.روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. برای نمونه گیری از میان 54 نفر از افراد معتادی که در کلاسهای Na اداره بهزیستی شرکت می کردند با استفاده از پرسشنامه خودکارآمدی اجتماعی و اضطراب اجتماعی 30 نفر که خودکارآمدی اجتماعی پایین و اضطراب اجتماعی بالا داشتند، به طور تصادفی انتخاب و به طور داوطلبانه در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایشی 10 جلسه، هفته ای یک جلسه، فنون SIT را آموزش دیدند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. پس از آموزش، مجددا خودکارآمدی اجتماعی و اضطراب اجتماعی هر دو گروه مورد اندازه گیری قرار گرفت.یافته ها: به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از تحلیل کوواریانس یک طرفه (آنکوا) استفاده شد. نتایج آنکوا نشان داد، F به دست آمده هم در خودکارآمدی اجتماعی (p£0.05، df=27، F=83.93) و هم در اضطراب اجتماعی (p£0.05، df=27، F=119.97) معنی دار می باشد. به عبارت دیگر، SIT موجب افزایش خودکارآمدی اجتماعی و کاهش اضطراب اجتماعی افراد معتاد شده است.نتیجه گیری: این مطالعه، اهمیت روش SIT را در افزایش خودکارآمدی اجتماعی و کاهش اضطراب اجتماعی افراد معتاد نشان می دهد. یافته های این پژوهش با یافته های سایر پژوهشها همگرایی دارد. همه تحقیقات مبین این واقعیت هستند که با آموزش SIT می توان موجبات خودکارآمدی اجتماعی بالا و اضطراب اجتماعی پایین افراد معتاد را فراهم ساخت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 673

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button