با توجه به محیط کسب وکار کنونی یکی از چالش های اساسی شرکت های هلدینگ نحوه مدیریت راهبردی پرتفولیوی کسب وکارهایشان است. براین اساس و با توجه به انتقادات به مدل های موجود مدیریت پرتفولیوی شرکت، هدف این مطالعه ارائه و تبیین مدلی موثر برای مدیریت پرتفولیوی شرکت های هلدینگ می باشد. رویکرد این تحقیق استقرایی و روش آن کیفی است و برای نظریه پردازی و ارائه مدل از راهبرد نظریه پردازی داده بنیاد کلاسیک استفاده شده است. روش گردآوری داده ها مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته است و با استفاده از نمونه گیری نظری با 22 خبره فعال در 13 شرکت هلدینگ مصاحبه شده است. کدگذاری و تحلیل مصاحبه ها منجر به شکل گیری مفهوم «پرتفولیوی دوسوتوان» به عنوان مقوله اصلی پژوهش شد. یافته پژوهش منجر به شکل گیری دو ماتریس «توانمندی» و «نیازمندی» به قابلیت های کاوش و بهره برداری برای تحلیل SBUها شد. با استفاده از خروجی و ابعاد این دو ماتریس، «ماتریس توازن» براساس منطق زیربنایی دوسوتوانی شکل گرفت. این ماتریس SBUها را به چهاردسته تقسیم بندی می نماید و تصمیمات در سطح هلدینگ برای هر گروه متفاوت خواهد بود. در نهایت مشخص شد هلدینگ ها برای تحلیل پرتفولیوی خود از دو جهت گیری ابزاری و رویکردی استفاده می کنند. جهت گیری هلدینگ ها توازن پرتفولیوی آنها را مشخص می کند.