Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

تاریخ فلسفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1089
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

سوفیستها را می توان از نخستین متفکران باستان دانست که موضوع اصلی اندیشه را معطوف به مساله انسان میدانستند. ایشان برای نخستین بار جهت پژوهش فلسفی را از «فوسیس» به «نوموس» تغییر دادند. تقریبا همزمان و اندکی پس از ظهور سوفیستها، سقراط، افلاطون و همچنین ارسطو نیز با وجود مخالفت ها و تعارضات بنیادین با ایشان، انسان را نخستین خواست نظریه فلسفی برشمردند. این امر اصلی ترین وجه اشتراک دو دیدگاه سوفیستی و فلاسفه کهن را نشان می دهد. از سوی دیگر، میان سقراط و سوفیستها از لحاظ شیوه دیالکتیک و بحث نیز نوعی قرابت صوری وجود دارد. اما از آنجا که سقراط معرفت را دارای معیار ثابت و فارغ از تاثیرات و متغیرات حسی قلمداد می کند، از این رو «انسان معیار همه چیز است» پروتاگوراس از آنجا که نظر به انسان فردی دارد و حقیقت را نسبی تلقی می کند، مورد انتقاد و اعتراض سقراط قرار می گیرد. بدین ترتیب مطالعه تطبیقی آراء سوفیستی و اهالی فلسفه نشان می دهد که موضوع و روش، نزد دو گروه یکسان، اما غایت اندیشه متفاوت بوده است. این غایت نزد سوفیستها آموزش یا «پایدیا» بود، در حالی که فلاسفه غایت عمل را در شناخت حقیقت می جستند. نوشتار حاضر با هدف کشف وجوه اشتراک و افتراق دو دیدگاه، در گام نخست به تدقیق آراء شاخص آن خواهد پرداخت و سپس روشن می کند که برخی نتایج فکری بدست آمده توسط سوفیستها، با وجود بدنامی تاریخی ایشان، تاثیراتی پاینده تا فلسفه معاصر غربی داشته است. بعبارت دیگر، اینان با تغییر جهت فلسفه به مساله انسان بنوعی مبانی فلسفه نوین غرب را پی افکندند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1089

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تاریخ فلسفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    6912
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

یکی از موضوعات مهم در فلسفه اسلامی، اثبات جوهریت نفس است. ملاصدرا و ابن سینا با وجود اتفاق نظر در اصل جوهریت نفس در تفسیر و تبیین آن اختلاف نظر اساسی دارند. این اختلاف که به مباحث مهمی مانند تبیین نفس، تغییرات آن و رابطه آن با قوا نیز کشیده شده است، مساله اصلی نوشتار حاضر است. بر اساس نظر ابن سینا موجودات ممکن مرکب از دو جزء تحلیلی - عقلی وجود و ماهیتند و مقسم مقولات نیز که جوهر و عرض در ذیل آن ها قرار می گیرد، خود ماهیت است و تفاوت جوهر و عرض نیز به این است که وجود جوهر فی نفسه و وجود عرض لغیره است. بر این مبنا، نفس جوهر مجردی است که افعال اختیاری تدبیری و ادراک امور کلی را انجام می دهد و دارای فروع یا قوایی است که افعال خود را بواسطه آن ها به انجام میرساند. در این رویکرد، اختلاف نفوس انسان ها از عالی ترین تا پایین ترین مرتبه به اعراض است و در جوهر هیچ تحولی ایجاد نمی شود. بعقیده ملاصدرا نیز عرض هیچگونه استقلالی در مقابل جوهر ندارد، از این جهت، حقیقتی است وابسته که دارای وجود تبعی و لغیری است، اما بنا به اصل اصالت وجود که ملاک تشخص، وجود است، وجودی که مشخص معروض است، همان مصداق خود جوهر و مصداق همه اعراض است؛ یعنی یک وجود واحد است که مصداق انسان با اعراض مختلف است. نفس جوهری است از سنخ وجود، دارای وجود لنفسه و ذومراتب که اعراض آن از مراتب این حقیقت محسوب می شوند. قوای نفس شئون و مراتب نفسند و کمالاتی که نفس کسب می کند مرهون اتحاد او با صور ادراکی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6912

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تاریخ فلسفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1593
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

نزد ابن سینا شناخت زوایای گوناگون وجود انسان جایگاه ویژه یی دارد. در نظام فلسفی او انسان موجودی حادث است که هم نفس مجرد و هم بدن مادی او با افاضه عقل فعال ایجاد می شود. نفس از همان ابتدا از حیث ذات، مجرد و هم افق با عقول مفارق است اما از حیث فعل، مادی و نیازمند ابزارهای جسمانی است. رابطه نفس و بدن رابطه یی بیبدیل است: نفس مدبر بدن و فاعل اصلی همه افعال انسان است و بدن، ابزار منحصر بفرد فعل نفس در حیات دنیوی و واسطه فعلیت یافتن قوا و توانمندی های آن است. انسان، حیات متقدم بر حیات دنیوی ندارد و ازلی نیست اما نفس مجردش، ابدی است و برخلاف بدن که با مرگ از بین میرود نفس، فنا نمی پذیرد و جاودانه است.سه اثر تمثیلی - عرفانی ابن سینا نیز با محور انسان شناسی تدوین شده اند: در رساله الطیر، حی بن یقظان و سلامان و ابسال شیخ الرئیس به زبان قصه و رمز و در قالب نمادها و سمبل ها، حیات انسان و عوامل و موانع کمال او را تبیین می کند و با نگاهی کمتر فلسفی و بیشتر عرفانی و تربیتی، تلاش می کند تا راه تعالی و سعادت را به جویندگان بنمایاند.نوشتار حاضر قصد دارد نمود انسان شناسی فلسفی ابن سینا را در انسان شناسی رسائل سه گانه عرفانی - تمثیلی او جستجو نماید و از این رهگذر به تفاوت ها و شباهت های دو نوع نگاه به انسان از منظر این فیلسوف مبرز مشائی برسیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1593

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رنجبر رضا

نشریه: 

تاریخ فلسفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    718
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

دکتر خلیل خان ثقفی (اعلم الدوله)، پس از فارغ التحصیلی از دارالفنون و پیش از عزیمت به فرنگ، دو رساله در موضوع زمان و مکان ترجمه و تالیف کرده است: در رساله اول - که در شماره پیشین مجله معرفی و منتشر شد - او به بحث در باب ایده مکان و زمان متناهی و نامتناهی پرداخته است. در رساله دوم که برای اولین بار، در این شماره معرفی و منتشر می شود و شامل ترجمه بخش کوتاهی از یک کتاب مفصل فلسفی از ژول سیمون، فیلسوف قرن نوزدهم فرانسه است، مساله جوهر بودن یا نبودن زمان و مکان مطرح شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 718

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تاریخ فلسفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1303
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

برخلاف تصویر رایج، ابن سینا نه پیرو محض ارسطوست و نه صرفا شارح آراء وی. ابن سینا فیلسوفی مستقل، برجسته و مسلمان ایرانی است. وی در پرتو نقدها به فلسفه یونان و ارسطو، درصدد شکلدهی گسست معرفتی بنیادین و طرح ریزی شالوده های حکمت مشرقی است.یکی از موضوعات متنازع فیه، مساله نفس، جوهریت، تجرد و جاودانگی آن است. ابن سینا آراء ارسطو در این سه موضوع را نابسنده دانسته که دچار کاستیها، اشتباهات و خلطهاست. وی می کوشد تا با نقد دیدگاه ارسطو، طرحی جدید از مساله نفس بدست دهد. ابن سینا با نقد تعریف ارسطو از نفس آغاز کرده، با جرح و رد براهین بقا پیش رفته و سرانجام نظریه یی بدیع در موضوع جاودانگی نفس تدوین نموده است. این نظریه پشتوانه یی بنام «اجل البراهین» ابن سینایی دارد.هدف اصلی نوشتار حاضر، بررسی آراء ارسطو، ایرادات ابن سینا بر آنها و نشان دادن ساحت های ابتکاری ابن سینا در مساله نفس می باشد. نگارنده نشان میدهد که دستاورد ابن سینا، راهی جدید در مساله نفس و بدن را گشوده و تلقی استمرار آراء ارسطو در میان فیلسوفان اسلامی، تلقی نادرست است. ابن سینا را باید آغازگر بحث های بنیادین در موضوع نفس و جاودانگی آن قلمداد کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1303

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حسینی سیده بهناز

نشریه: 

تاریخ فلسفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1350
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در منابع طبری هرمس از نوادگان شیث فرزند حضرت آدم است و پس از آن دو، اولین فردی است که به نبوت رسیده است. در نظر سهروردی نیز تاریخ اندیشه و فلسفه را باید از هرمس آغاز کرد. درست است که از مهمترین وارثان سنت هرمسی در میان مسلمانان را صوفیه نام برده اند، همان طور که در بسیاری از منابع چهره هایی مانند حلاج و سهروردی را در میان این سنت قرار داده اند، علاوه بر این، از راه فنون و دانش هایی مانند طب، نجوم، کیمیا و مانند این ها نیز عقاید هرمسی به عالم اسلام راه یافته است، در این میان گروهی از نویسندگان، مورخان عارفان و حکمای مسلمان، هرمس را بانی حکمت و علوم برشمرده اند. شهاب الدین سهروردی و صاحب مکتب اشراق در عالم اسلام یکی از بزرگترین نمایندگان این سنت تاویلی و رمزی اسلام و ایران است که علاوه بر تجلیل از شخصیت هرمس تلاش می کند وی را با اساطیر ایرانی پیوند زند. وی لقب هایی را برگرفته از اصطلاحات فلسفی خویش به هرمس نسبت می دهد، از جمله طباع تام و خود را وارث حکمت هرمسی می داند. نوشتار حاضر می کوشد تا با بررسی هرمس در اسطوره های یونانی و پس از آن، نشان دهد که چگونه هرمس وارد نبوت اسلامی گردیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1350

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تاریخ فلسفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    677
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مشاء مورد بررسی این مقاله، مشخص نمودن ماهیت رای خاص بوعلی سینا در معرفت شناسی اخلاقی آثار مشرقی تحت عنوان «شهود عقلی» است. در بررسی ماهیت شهود عقلی، این نوع شهود بر حسب مولفه های تشکیل دهنده آن بررسی می گردد؛ یعنی در اینجا به مواردی توجه خواهد شد که ذیل عنوان «شهود عقلی»، بعنوان منابع کسب معرفت اخلاقی برای ابن سینا مطرح بوده و بنظر می رسد که شهود عقلی از ترکیبی از آن ها بوجود می آید. به این منظور ابتدا به معرفی عناصر معرفتی موجود در شهود عقلی در رویکردی امروزین پرداخته و روشن می کنیم که شهود عقلی از در کنار هم قرار گرفتن سه جزء معرفتی شهود، درونگرایی و عقل تشکیل شده است. در ادامه، نقش هر کدام از این سه مولفه در کارکرد معرفتی شهود عقلی نزد ابن سینا مشخص می گردد. سپس سعی می شود تا با بیان نقش شهود در معرفت شناسی اخلاقی شهودگرایان معاصر، کارکرد خاص این طرح معرفتی نزد معاصران بررسی گردد و با مقایسه نظریات ایشان با ابن سینا، بطور دقیق تر چیستی شهود نزد ابن سینا و نقش مولفه های تشکیل دهنده آن روشن شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 677

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button