مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,905
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جوهریت نفس از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 یکی از موضوعات مهم در فلسفه اسلامی, اثبات جوهریت نفس است. ملاصدرا و ابن سینا با وجود اتفاق نظر در اصل جوهریت نفس در تفسیر و تبیین آن اختلاف نظر اساسی دارند. این اختلاف که به مباحث مهمی مانند تبیین نفس, تغییرات آن و رابطه آن با قوا نیز کشیده شده است, مساله اصلی نوشتار حاضر است. بر اساس نظر ابن سینا موجودات ممکن مرکب از دو جزء تحلیلی - عقلی وجود و ماهیتند و مقسم مقولات نیز که جوهر و عرض در ذیل آن ها قرار می گیرد, خود ماهیت است و تفاوت جوهر و عرض نیز به این است که وجود جوهر فی نفسه و وجود عرض لغیره است. بر این مبنا, نفس جوهر مجردی است که افعال اختیاری تدبیری و ادراک امور کلی را انجام می دهد و دارای فروع یا قوایی است که افعال خود را بواسطه آن ها به انجام میرساند. در این رویکرد, اختلاف نفوس انسان ها از عالی ترین تا پایین ترین مرتبه به اعراض است و در جوهر هیچ تحولی ایجاد نمی شود. بعقیده ملاصدرا نیز عرض هیچگونه استقلالی در مقابل جوهر ندارد, از این جهت, حقیقتی است وابسته که دارای وجود تبعی و لغیری است, اما بنا به اصل اصالت وجود که ملاک تشخص, وجود است, وجودی که مشخص معروض است, همان مصداق خود جوهر و مصداق همه اعراض است؛ یعنی یک وجود واحد است که مصداق انسان با اعراض مختلف است. نفس جوهری است از سنخ وجود, دارای وجود لنفسه و ذومراتب که اعراض آن از مراتب این حقیقت محسوب می شوند. قوای نفس شئون و مراتب نفسند و کمالاتی که نفس کسب می کند مرهون اتحاد او با صور ادراکی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صابری نجف آبادی، ملیحه. (1392). جوهریت نفس از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا. تاریخ فلسفه، 4(2)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/495379/fa

    Vancouver: کپی

    صابری نجف آبادی ملیحه. جوهریت نفس از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا. تاریخ فلسفه[Internet]. 1392؛4(2):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/495379/fa

    IEEE: کپی

    ملیحه صابری نجف آبادی، “جوهریت نفس از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا،” تاریخ فلسفه، vol. 4، no. 2، pp. 0–0، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/495379/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button