محیط کسب و کار و تجارت، تحت تاثیر عوامل متعدد در حال تغییر و تحول است. مطالعه مستمر تحولات محیطی و دیگر عوامل تاثیرگذار بر بازاریابی و صادرات کالا و خدمات و انتقال و انعکاس آن به مدیران عالی و بخش های مختلف صنعت از جمله رسالت های مهم بازاریابی است. در راستای کمک به توسعه صادرات و بازاریابی صادراتی فرش دستبافت، ضمن الگوگیری از بازاریابی فرایندی و هماهنگ، پنج عامل: مدیریت، محیط، استراتژی، بخش بندی و آمیخته بازاریابی به عنوان مهمترین عوامل تاثیرگذار بر بازاریابی فرش دستبافت ایران در دو وضعیت موجود و مطلوب مورد بررسی و پیمایش قرار گرفته است. با طراحی پرسشنامه در خصوص پنج عامل مذکور، پانزده متغیر اصلی و 78 مولفه مرتبط و تبیین کننده متغیرهای اصلی، از چهار گروه آماری تحقیق شامل: صاحب نظران، صادر کنندگان، وارد کنندگان فرش ایران در خارج و فروشندگان در داخل و خارج، در نظر گرفته شده است. نتایج تحقیق حاکی از تایید روابط معنی دار میان عوامل پنجگانه اصلی در تحقیق حاضر بود و فرضیات تحقیق تایید شده اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که پنج عامل فوق الذکر مهمترین عوامل موثر می باشند. اولویت تاثیرگذاری این عوامل عبارتند از محیط، آمیخته، بخش بندی، استراتژی و مدیریت بازاریابی صادراتی فرش دستبافت ایران. آسیب شناسی فرش دستبافت نیز حاکی از آن است که بر اساس نظر پاسخگویان، پیرامون 5 متغیر اصلی، تفاوت معنی داری بین وضع مطلوب و موجود وجود دارد که نشان از نارسایی در وضعیت موجود بازاریابی صادراتی فرش دستبافت در ایران می باشد. نتایج تحقیق در بر گیرنده پیشنهادات و راهکارهای اساسی برای برنامه ریزان و سیاستگذاران امر تولید و صادرات فرش دستبافت می باشد.