هزینه تعمیر و نگهداری ماشین، قسمت کوچکی از هزینه کاربرد ماشین می باشد. برآورد هزینه های تعمیر و نگهداری تراکتور از نظر بهره وری و مدیریت در زمان جایگزینی بسیار مهم می باشد. بنابراین ارایه یک مدل ریاضی برای پیش بینی هزینه تعمیر و نگهداری تراکتورهای رایج منطقه مهم می باشد؛ هر چند که سه مدل برای سه منطقه مختلف دیگر ارایه شده است. به همین منظور مطالعه ای در شهرستان های استان کرمانشاه به روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی بر اساس تعداد تراکتور انتخاب و انجام گرفت. در این مطالعه، 70 پرسشنامه بین کاربران تراکتور مسی فرگوسن (285 MF) و 50 پرسشنامه بین کاربران تراکتور یونیورسال (650 UTB) در تابستان سال 1379 توزیع و توسط یکی از محققین این فرم ها تکمیل گردیدند. داده ها به برنامه های رایانه ای صفحه گسترده Excel و برنامه آماری SPSS برای تجزیه و تحلیل های آماری و ترسیم نمودار و تعیین مدل مناسب وارد گردیدند. از آزمون آماری t، برای مقایسه میانگین هزینه های تراکتور مسی فرگوسن و یونیورسال و برای تعیین مدل مناسب از آزمون های آماری، Z, F، ضریب تعیین، R2 استفاده گردید. میانگین هزینه های تراکتور یونیورسال در سطح 5 درصد اطمینان، از تراکتور مسی فرگوسن بیشتر بود. مناسب ترین مدل برای تراکتورهای موجود در استان کرمانشاه به شرح زیر می باشد:TAR=1.1 (Tauh) 1.06نهایتا مدل ارایه شده در 5000 و 10000 ساعت کارکرد تجمعی (Tauh) با مدل ارایه شده توسط دیگر محققین اعم از ملی یا بین المللی مورد مقایسه قرار گرفت. میزان تخمینی هزینه توسط مدل فوق نسبت به مدل های ملی کمتر و نسبت به مدل بین المللی با اینکه به طور خط موازی پیش رفت، میزان هزینه بالاتری را نشان داد.