Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 39)
  • صفحات: 

    117-133
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1001
  • دانلود: 

    1392
چکیده: 

هدف از این تحقیق بررسی کاربرد روش طیف نگار امپدانس الکتروشیمیایی EIS در مطالعه ساختار، خواص و اثر جریان سرگردان 220 VAC بر بتن می باشد. در این مقاله ابتدا با بررسی منابع معتبر علمی، کاربرد روش EIS در بررسی مواد سیمانی مرور شده است. سپس با انجام آزمون های آزمایشگاهی تاثیر جریان سرگردان ACبا ولتاژ 220 ولت بر بتن ساخته شده از سیمان پرتلند معمولی بررسی شده است. در این رابطه نمونه های بتنی قبل و بعد از اعمال ولتاژ 220 VAC به کمک روشEIS مورد مطالعه قرار گرفت. به منظور اثبات صحت نتایج، روش های دیگر مثل اندازه گیری مقاومت ویژه، تغییرات جریان نسبت به زمان در هنگام اعمال ولتاژ بالای AC و تعیین عمق نفوذ کلرید قبل و بعد از اعمال جریان سرگردان مورد بررسی قرار گرفت و نتایج هم راستا با نتایج EIS بود. تیرهای بتنی توزیع برق و نیز فنداسیون بتنی شبکه قطار شهری به ترتیب مثل هایی از سازه های بتنی در معرض جریان سرگردان متناوب و دینامیکی می باشند. تاثیر جریان سرگردان 220 VAC و کاربرد EIS در بررسی آن از مباحث جدید در بتن است. بر اساس نتایج بدست آمده با اعمال جریان سرگردانAC تحت ولتاژ VAC و به مدت 50 دقیقه بر روی نمونه بتنی ساخته شده از سیمان پرتلند معمولی، مقاومت ویژه آن نسبت به حالت قبل از اعمال جریان، به میزان 33 درصد کاهش یافت. همچنین در مراحل اولیه اعمال جریان، مقدار جریان عبوری از نمونه از مقدار 157 mA به مقدار mA 459افزایش یافت. ترسیم نمودار رادلس از طریق طیفEIS در حالت قبل و بعد از اعمال جریان AC افزایش ضریب نفوذ کلرید در بتن را مورد تایید قرار داد. علاوه بر این تغییرات طیف EIS در حالت قبل و بعد از اعمال جریان AC مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس عبور جریان AC در مدت 50 دقیقه و تحت ولتاژ 220 VAC باعث افزایش اندازه حفره های مویین بتن شده است. با توجه به اینکه بتن نوعی ساختار سلولی فعال می باشد بنابراین جریان سرگردان AC می تواند موجب تغییر در ساختار و نفوذپذیری عوامل خورنده در آن شود و به عبارت دیگر، آن را دچار نوعی پیری زودرس نماید و درنتیجه دوام آن را کاهش دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1001

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1392 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 39)
  • صفحات: 

    135-144
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1445
  • دانلود: 

    772
چکیده: 

با توجه به لزوم به کارگیری معیارهای علمی و صریح در خصوص ارزیابی هزینه های تحمیل شده به محیط زیست، پژوهش حاضر با بهره گیری از اطلاعات مربوط به سنجش پارامترهای آلایندگی در بخش حمل و نقل و همچنین جمع آوری اطلاعات مربوط به نهاده ها و ستانده های تولیدی، اقدام به برازش الگوی مرزی تصادفی مسافت شده است. با توجه به نظریه پیگو که هر آلوده گر باید هزینه های آلایندگی خود را پرداخت کند، در این مقاله با توجه به وجود کمبودها در زمینه روش های مناسب تحلیلی برای سیاست گذاری در زمینه محیط زیست، اقدام به برآورد قیمت های سایه ای آلاینده های زیست محیطی که در اثر سوخت های فسیلی مصرف شده در بخش حمل و نقل منتشر می شوند، شده است. بر این اساس میانگین قیمت های سایه ای (هزینه های کاهش آلودگی) در بخش حمل و نقل در طول سال های 1357 تا 1389 برای آلاینده اکسید نیتروژن (NOx) برابر با 121469.7- ریال برای هرتن کیلومتر، آلاینده دی اکسیدگوگرد (SO2) برابر با 131936.9- ریال برای هرتن کیلومتر و آلاینده دی اکسید کربن (CO2) برابر با 488.4381- ریال برای هرتن کیلومتر می باشد. یافته های این مطالعه به عنوان مبنای اولیه برنامه ریزی به سیاست گذاران این عرصه پیشنهاد می شود تا شناخت صحیح تری از آثار اقتصادی- زیست محیطی بخش حمل و نقل و هزینه های زیست محیطی تحمیل شده داشته باشند. با توجه به اینکه سهم آلاینده های دی اکسید کربن (CO2)، اکسیدنیتروژن (NOx) و دی اکسیدگوگرد (SO2) در بخش حمل و نقل از کل آلایندگی این بخش به ترتیب به طور متوسط در حدود 93، 6 و 3 درصد می باشد، لذا میانگین قیمت های سایه ای آلاینده های CO2،NOx  وSO2 با در نظر گرفتن سهم هر کدام از این آلاینده ها، به ترتیب برابر 454.247، 777.406 و 409.004 ریال برای هرتن کیلومتر به دست می آید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1445

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 772 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 39)
  • صفحات: 

    145-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1381
  • دانلود: 

    728
چکیده: 

سازه های زیرزمینی بخش جدایی ناپذیر زیرساخت های شهرنشینی امروزی را تشکیل می دهند. در صورتی که این سازه ها در مناطق زلزله خیز احداث شوند، کنترل پایداری آنها ضروری خواهد بود. در مطالعه حاضر، تحلیل دینامیکی تونل ها دوقلوی مترو تبریز با استفاده از نرم افزار FLAC2D مورد بررسی قرار گرفته است. مهمترین مساله در تحلیل دینامیکی این پروژه قرار گرفتن تونل در زیرسطح آب زیرزمینی و همچنین دارا بودن قابلیت روانگرایی خاک پیرامون تونل در قسمت هایی از مسیر تونل ها می باشد که در نظر گرفتن همزمان بارهای دینامیکی و فشار آب منفذی با انتخاب مدل رفتاری مناسب برای خاک را ملزم می سازد. مدل رفتاری موهر- کولمب برای مصالح در شرایط استاتیکی و مدل رفتاری فین برای مدل سازی اضافه فشار حفره ای دینامیکی مورد استفاده قرار گرفت.برای بررسی دینامیکی از دو سطح زلزله MCL و DBL و همچنین از سه شتابنگاشت دوزچه، لوماپریتا استفاده شده است. پایداری سیستم نگهداری تحت بارهای دینامیکی و استاتیکی بررسی شده است. نتایج به دست آمده، نشان می دهند که شرایط مختلف بار ورودی زلزله، توزیع فشار آب حفره ای و تنش های پوشش را تحت تاثیر قرار می دهند. افزایش فرکانس غالب بارگذاری، موجب کاهش نیروهای داخلی پوشش و فشار آب حفره ای شد. همچنین با کاهش ماکزیمم شتاب بارگذاری، نیروهای داخلی پوشش و فشار آب حفره ای اضافی، کاهش یافتند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1381

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 728 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 39)
  • صفحات: 

    159-171
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    810
  • دانلود: 

    538
چکیده: 

هزینه عملیاتی وسایل نقلیه شامل مصرف سوخت، مصرف روغن موتور، نگهداری و تعمیرات و زمان سفر می باشد که یک بخش مهم از آنالیز هزینه های چرخه عمر روسازی است. بخش مهمی از هزینه های عملیاتی وسایل نقلیه مربوط به هزینه مصرف سوخت می باشد. هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر گزینه های بهسازی روسازی در دوره تحلیل 10 سال بر کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه می باشد. بدین منظور مصرف سوخت در 1170 کیلومتر از شبکه راه های شریانی استان خوزستان با استفاده از نرم افزار HDM-4 برای دو حالت کلی از عملیات مرمت و نگهداری روسازی مورد ارزیابی قرار گرفت. در حالت اول فقط درزگیری و لکه گیری (نگهداری روزمره) و در حالت دوم عملیات نگهداری اساسی (روکش، بازسازی روسازی و ...) نیز در نظر گرفته شد. همچنین نگهداری اساسی به منظور بررسی کیفیت ساخت، برای دو سطح از ناهمواری تعریف گردید. در حالت اول فرض گردید پس از اعمال عملیات نگهداری اساسی مقدار IRI به 1.5 متر بر کیلومتر و در حالت دوم به2.5 متر بر کیلومتر برسد. با توجه به نتایج به دست آمده، با در نظر گرفتن نگهداری روزمره به عنوان رویکرد نگهداری روسازی، تغییری در کاهش مصرف سوخت مشاهده نشد. با اعمال عملیات نگهداری اساسی، مصرف سوخت خودروها در دوره طرح روسازی کاهش یافت. کاهش مصرف سوخت در ناهمواری 1.5 متر بر کیلومتر، بین 0.5 تا 1.5 درصد برای خودروهای سبک و 1.5 تا 4.0 درصد برای خودروهای سنگین و دیزلی حاصل گردید. همچنین مصرف سوخت در ناهمواری 2.5 متر بر کیلومتر، برای خودروهای سبک و بنزینی بین 0.1 تا 1 درصد و برای خودروهای سنگین و دیزلی 0.5 تا 2.5 درصد کاهش یافت. نتایج این تحقیق نشان می دهد که با اجرای نگهداری اساسی در زمان مناسب، صرفه جویی بسیار زیادی در مصرف سوخت از طریق بهبود کیفیت سواری و مشخصات سطحی روسازی حاصل می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 810

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 538 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کریمی حسین | ستاک مصطفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 39)
  • صفحات: 

    173-191
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    647
  • دانلود: 

    613
چکیده: 

در این مقاله، مدلی جامع برای مساله مکان یابی- مسیریابی محور ارائه شده است که ساختار شبکه محوری و غیرمحوری به هر گونه ای می تواند باشد. این مدل در شبکه های حمل و نقل عمومی کاربرد دارد. در این مدل علاوه بر مکان یابی و مسیریابی همزمان، از استراتژی تخصیص چندگانه برای اتصال بین غیرمحورها و محورها به کارگیری شده است. همچنین غیرمحورها هم می توانند به طور مستقیم ارتباط داشته باشند. هدف از این مدل، کمینه سازی هزینه های ایجاد شبکه و انتقال جریان در شبکه می باشد. جهت تسریع در حل مدل و بهبود حد پایین ناشی از آزادسازی خطی مدل، تعدادی نامساوی معتبر و پیش پردازش، ارائه شده است. با توجه به پیاده سازی آن ها به روی مساله های نمونه موجود در ادبیات تحقیق و یک نمونه واقعی، عملکردشان مورد سنجش قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که استفاده از تمامی نامساوی ها و پیش پردازش ها بهترین روش حل در بین روش های حل دیگر پیاده سازی شده این پژوهش خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 647

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 613 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 39)
  • صفحات: 

    193-206
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1021
  • دانلود: 

    696
چکیده: 

امروزه، افزایش بی رویه خودروهای سواری در سطح شهرها و رشد روزافزون سفرهای درون شهری، مشکلاتی از جمله تراکم و آلودگی هوا بوجود آورده و منجر به تنزل کیفیت زندگی در کلان شهرها شده است. در چنین شرایطی معمولا بکارگیری سیستم های مدرن و روش های جدید حمل و نقلی مطرح می شود، اگرچه روش های سنتی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردارند. سیستم دوچرخه سواری با توجه به فوایدی چون: کاهش تراکم و آلودگی هوا و افزایش سطح فعالیت فیزیکی مردم به عنوان یک گزینه حمل و نقلی سبز و انسان- محور مطرح می باشد. در ایران نیز، با توجه به وضعیت نگران کننده افزایش خودروی شخصی و پیامدهای گسترده آن، ترویج استفاده از دوچرخه یک راه حل این بحران می باشد. مطالعات پیشین نشان می دهد، زنان و مردان به علت وجود تفاوت های ذاتی، تفاوت در مسوولیت های اجتماعی و دسترسی به امکانات، رفتار حمل و نقلی متفاوتی دارند. این موضوع در تهران با توجه به سهم تقریبا برابر و قابل توجه زنان در سفرهای درون شهری و به خصوص با توجه به فرهنگ و شرایط کشور از اهمیت بیشتری برخوردار است. با توجه به این موضوع و همچنین مطالعات دوچرخه در ایران، این مقاله به تحلیل کمی تاثیر جنسیت بر میزان تمایل به استفاده از این وسیله ساده، ارزان و فاقد آلاینده برای یک نمونه شهروندان تهرانی می پردازد. در این مطالعه با استفاده از نتایج پرسشگری به صورت مصاحبه حضوری از 1096 شهروند تهرانی در منطقه 8 و گردآوری داده های ویژگی های فردی و خصوصیات سفر 1384 نفر- سفر، مدل انتخاب گسسته از نوع لوجیت دوگانه، جهت تحلیل عوامل موثر بر تمایل زنان و مردان برای سفر با دوچرخه با تاکید بر متغیرهای جدید ساخته شده است. در این مطالعه اثر متغیرهای توضیحی که در مطالعات پیشین کمتر مورد توجه قرار گرفته، مانند نوع وسیله نقلیه، هدف سفر، شروع سفر در ساعات اوج ترافیک و تعداد سفر روزانه مورد تحلیل و تمرکز قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد، عواملی همچون سن، هدف سفر و نوع وسیله نقلیه اثر متفاوتی بر تمایل زنان و مردان برای سفر با دوچرخه دارند. بر این اساس زنانی که از وسیله نقلیه شخصی و مردانی که از اتوبوس و مترو برای سفر استفاده می نمایند، تمایل کمتری به تغییر شیوه سفر به دوچرخه دارند. از طرفی زنان در سفرهای با هدف خرید تمایل بیشتر و در سفر با هدف آموزشی تمایل کمتر برای دوچرخه سواری دارند، در صورتی که مردان در سفرهای با هدف آموزشی تمایل بیشتری برای دوچرخه سواری دارند. نتایج بیانگر آن است که با افزایش سن و افزایش زمان سفر، تقاضای سفر با دوچرخه برای هر دو گروه زن و مرد کاهش می یابد. نتایج همچنین نشان می دهد، متغیر های شروع سفر در ساعت اوج ترافیک و تعداد سفر روزانه، تنها بر تمایل مردان برای دوچرخه سواری موثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1021

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 696 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button