مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

811
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

569
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر وضعیت ظاهری روسازی بر مصرف سوخت وسایل نقلیه با استفاده از نرم افزار HDM-4

صفحات

 صفحه شروع 159 | صفحه پایان 171

چکیده

 هزینه عملیاتی وسایل نقلیه شامل مصرف سوخت, مصرف روغن موتور, نگهداری و تعمیرات و زمان سفر می باشد که یک بخش مهم از آنالیز هزینه های چرخه عمر روسازی است. بخش مهمی از هزینه های عملیاتی وسایل نقلیه مربوط به هزینه مصرف سوخت می باشد. هدف از این تحقیق, بررسی تاثیر گزینه های بهسازی روسازی در دوره تحلیل 10 سال بر کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه می باشد. بدین منظور مصرف سوخت در 1170 کیلومتر از شبکه راه های شریانی استان خوزستان با استفاده از نرم افزار HDM-4 برای دو حالت کلی از عملیات مرمت و نگهداری روسازی مورد ارزیابی قرار گرفت. در حالت اول فقط درزگیری و لکه گیری (نگهداری روزمره) و در حالت دوم عملیات نگهداری اساسی (روکش, بازسازی روسازی و ...) نیز در نظر گرفته شد. همچنین نگهداری اساسی به منظور بررسی کیفیت ساخت, برای دو سطح از ناهمواری تعریف گردید. در حالت اول فرض گردید پس از اعمال عملیات نگهداری اساسی مقدار IRI به 1.5 متر بر کیلومتر و در حالت دوم به2.5 متر بر کیلومتر برسد. با توجه به نتایج به دست آمده, با در نظر گرفتن نگهداری روزمره به عنوان رویکرد نگهداری روسازی, تغییری در کاهش مصرف سوخت مشاهده نشد. با اعمال عملیات نگهداری اساسی, مصرف سوخت خودروها در دوره طرح روسازی کاهش یافت. کاهش مصرف سوخت در ناهمواری 1.5 متر بر کیلومتر, بین 0.5 تا 1.5 درصد برای خودروهای سبک و 1.5 تا 4.0 درصد برای خودروهای سنگین و دیزلی حاصل گردید. همچنین مصرف سوخت در ناهمواری 2.5 متر بر کیلومتر, برای خودروهای سبک و بنزینی بین 0.1 تا 1 درصد و برای خودروهای سنگین و دیزلی 0.5 تا 2.5 درصد کاهش یافت. نتایج این تحقیق نشان می دهد که با اجرای نگهداری اساسی در زمان مناسب, صرفه جویی بسیار زیادی در مصرف سوخت از طریق بهبود کیفیت سواری و مشخصات سطحی روسازی حاصل می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فخری، منصور، و شورمیج، ابراهیم. (1393). بررسی تاثیر وضعیت ظاهری روسازی بر مصرف سوخت وسایل نقلیه با استفاده از نرم افزار HDM-4. پژوهشنامه حمل و نقل، 11(2 (پیاپی 39))، 159-171. SID. https://sid.ir/paper/83693/fa

    Vancouver: کپی

    فخری منصور، شورمیج ابراهیم. بررسی تاثیر وضعیت ظاهری روسازی بر مصرف سوخت وسایل نقلیه با استفاده از نرم افزار HDM-4. پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1393؛11(2 (پیاپی 39)):159-171. Available from: https://sid.ir/paper/83693/fa

    IEEE: کپی

    منصور فخری، و ابراهیم شورمیج، “بررسی تاثیر وضعیت ظاهری روسازی بر مصرف سوخت وسایل نقلیه با استفاده از نرم افزار HDM-4،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 11، no. 2 (پیاپی 39)، pp. 159–171، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83693/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button