Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1411
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1411

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-7
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1192
  • دانلود: 

    603
چکیده: 

در یک سال گذشته در مقالات ارسالی به دفتر سردبیری موارد متعددی از سوء رفتار در پژوهش های پزشکی مشاهده گردیده است. این موارد شامل عدم رعایت اخلاق در تحقیقات پزشکی، دزدیدن اطلاعات دیگران، وجود ghost authors، gift authorship، dual submissions، salami publications، ..... بودند. در بررسی های بیشتر دفتر سردبیری به این نتیجه رسید که فشار رقابتی مستمر به پژوهشگران برای چاپ مقالات بیشتر، علی رغم میل باطنی آن ها برای کشف درست و دقیق حقایق علمی، باعث بروز تعارض بین اهداف شخصی آنان و پیشرفت علمی جامعه می گردد و در نهایت سبب بروز سوء رفتار در پژوهش می شود. آگاه و آشنا کردن پژوهشگران با سوء رفتارهای تحقیقاتی از مسائل بسیار با اهمیت در جامعه مربوطه است. در ابتدای این مقاله بخش مهم ولی کوتاهی از تاریخ این معضل بازگو می شود و به دنبال آن تعاریف، واکنش سردبیر و پیشگیری از این پدیده مورد بحث قرار می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1192

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 603 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    8-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    2302
  • دانلود: 

    1079
چکیده: 

زمینه و هدف: با توجه به پیشرفت بیماری های مزمن ازجمله نارسایی مزمن کلیه، کیفیت زندگی این بیماران اغلب پایین تر از حد طبیعی می باشد. این مطالعه به منظور تاثیر به کارگیری الگوی خودمراقبتی اورم (Orem) بر کیفیت زندگی بیماران تحت درمان با همودیالیز طراحی و اجرا شد.مواد و روش کار: مطالعه حاضر یک تحقیق نیمه تجربی، به روش نمونه گیری هدفمند بر روی 35 بیمار همودیالیزی مراجعه کننده به بخش همودیالیز بیمارستان خاتم الانبیا زاهدان در سال 1389 اجرا شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل اطلاعات جمعیت شناختی، فرم بررسی وضعیت سلامت مبتنی بر الگوی اورم و ابزار استاندارد سنجش کیفیت زندگی SF-36 بود. نمرات کیفیت زندگی به عنوان پیش آزمون ثبت و سپس پرسشنامه بررسی وضعیت سلامت اورم تکمیل گردید و نیازهای آموزشی تعیین و آموزش های لازم در طی 4 جلسه نیم ساعته به صورت انفرادی به مدت یک ماه داده شد. پس از گذشت 2 ماه از آخرین جلسه پرسشنامه کیفیت زندگی مجددا تکمیل و داده هاتوسط نرم افزار SPSS-16 با استفاده از آمارتوصیفی و آزمون t زوجی، ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: پس از به کارگیری الگوی خودمراقبتی تمامی ابعاد کیفیت زندگی به صورت معنی داری ارتقا یافت (P<0.005). هم چنین میانگین کل کیفیت زندگی از 46.90 درصد به 56.65 درصد بعد از بکارگیری الگوی خودمراقبتی ارتقا یافت و تفاوت معنی داری نشان داد (P<0.001 ).نتیجه گیری: نتایج حاکی از تاثیر مثبت الگوی خودمراقبتی اورم می باشد. لذا برنامه ای بر اساس نیازهای آموزشی، می تواند به لحاظ مزمن بودن و سیر پیشرونده بیماری اهمیت الگوهای خودمراقبتی دائم رانشان دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2302

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1079 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    13-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1249
  • دانلود: 

    613
چکیده: 

زمینه و هدف: بر اساس مدل مراحل تغییر رفتار، افراد در مراحل مختلف رفتار مصرف سیگار قرار می گیرند. هدف این مطالعه بررسی مصرف سیگار بر اساس مدل مراحل تغییر در بین دانشجویان پسر 6 دانشگاه کشور در سال تحصیلی 89-1388 بود.مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی 578 دانشجو به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه فرم کوتاه سیگار کشیدن بر اساس سازه مدل مراحل تغییر بود. داده های جمع آوری شده وارد نرم افزار آماری SPSS -15 شده و از طریق آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آزمون χ2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میانگین سن افراد مورد بررسی 23.3±2.3 سال بود. سن شروع مصرف سیگار 18.4±3.3 سال و مدت زمان مصرف سیگار 4.6±3.4 سال با میانگین 9.1±7.4 نخ سیگار در روز بود. 268 نفر (46.6%) و 83 نفر (14.4%) به ترتیب اظهار داشتند که نصف و بیشتر از نصف دوستان آن ها سیگاری می باشند. 321 نفر (55.5%) در مرحله پیش تفکر، 109نفر (18.9%) در مرحله تفکر، 99 نفر (17.1%) در مرحله آمادگی، 27 نفر (4.7%) در مرحله عمل و 22 نفر (3.8%) در مرحله نگهداری بودند.نتیجه گیری: حدود سه چهارم دانشجویان در مرحله پیش تفکر و تفکر قرار دارند و با توجه به شرایط سنی آنان و مضرات ثابت شده سیگار مداخلات لازم جهت ترغیب آنان به ترک سیگار با استفاده از سازه های مدل مراحل تغییر ضروری است. هم چنین وجود 17.8 درصد افراد واقع در مرحله آمادگی فرصت مغتنمی برای مداخلات آموزشی در بین آنان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1249

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 613 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    18-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    691
  • دانلود: 

    505
چکیده: 

زمینه و هدف: معلمین بر سلامت روانی و رشد دانش آموزان تاثیر قابل توجهی دارند و از سوی دیگر تدریس و مشاوره می توانند مشاغل پر استرسی باشند. هدف این مطالعه مقایسه وضعیت روان شناختی دبیران و مشاورین تربیتی با استفاده از آزمون چند محوری شخصیت مینه سوتا (MMPI) می باشد.مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی و به صورت مقطعی، بر روی 120نفر از مشاورین و معلمین شاغل در دبیرستان های زاهدان که به روش تصادفی انتخاب شدند، صورت گرفت. به منظور مقایسه وضعیت روانی این افراد پرسشنامه MMPI (فرم 71 سوالی) و به منظورآنالیز داده ها، از شاخص های آمار توصیفی از جمله (فراوانی، درصد، میانگین) و هم چنین از آزمون t استفاده گردید.یافته ها: نتایج نشان دادند که بین وضعیت روانی مشاورین ومعلمین، تفاوت های معنی داری وجود داشت و این دو گروه در 6 معیار از 8 معیار بالینی (افسردگی، سایکوپاتی، افکارپارانویید، پسیکاستنی، اسکیزوفرنیا و هایپومانیا) تفاوت دارند. مشاورین مرد در مقیاس های هیستری و سایکوپاتی از مشاورین زن نمرات میانگین بالاتری دارند و در گروه معلمین، زنان نمره بالاتری در مقیاس های هیپوکندری، هیستریا، پارانویید، پسیکاستنی و اسکیزوفرنیا از مردان داشتند.نتیجه گیری: گرچه نیمرخ گروهی دبیران و مشاورین تربیتی در محدوده نرمال بودند ولی دبیران و مشاورین در چندین مقیاس تفاوت معنی داری داشتند لذا لازم است اقداماتی برای بررسی عوامل احتمالی مرتبط با این تفاوت ها انجام شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 691

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 505 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    23-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1254
  • دانلود: 

    624
چکیده: 

زمینه و هدف: روش های مراقبت از خود در مقابل توهم شنوایی می توانند آشفتگی های ناشی از توهم را در مددجویان اسکیزوفرنیک کاهش دهند. هدف این پژوهش بررسی فراوانی روش های مراقبت ازخود در توهمات شنوایی در بیماران اسکیزوفرنیای پارانوئید بستری در بیمارستان شفا بود.مواد و روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی بر روی 201 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی پارانوئید، بستری در بخش های روانپزشکی با روش نمونه گیری آسان بود. جمع آوری داده ها با پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش صورت گرفت، بخش اول مشخصات جمعیت شناختی و بخش دوم پرسشنامه خود گزارش دهی با 38 عبارت در مورد راهکارهای مراقبت از خود.یافته ها: بین برخی از متغیرهای دموگرافیک و موثر دانستن روش های مراقبت از خود در توهم شنوایی ارتباط معنی دار آماری وجود داشت. بین جنس با حیطه جسمی (P<0.05)، شغل با حیطه جسمی (P<0.07) وضعیت زناشویی با حیطه شناختی (P<0.07) وضعیت زندگی با حیطه رفتاری (P<0.01) و وضعیت زناشویی با حیطه رفتاری (P<0.01) ارتباط وجود داشت. 53.2 درصد از نمونه ها توهم شنوایی خود را از نوع صداهایی که امر می کنند گزارش کردند، هم چنین موثرترین روش مراقبت از خود در توهم شنوایی از نظر بیماران، در حیطه روش های جسمی بودکه سوء مصرف مواد (82.1%) بیشترین روشی بود که در این حیطه از نظر مددجویان موثر شناخته شد.نتیجه گیری: مددجویان مبتلا به اسکیزوفرنیای پارانوئید بیشتر از روش های حیطه جسمی مراقبت از خود درمقابل توهم شنوایی استفاده می کردند و این نتایج تاکیدی بر نیاز این مددجویان به مداخلات مناسب پرستاری، در رابطه با آموزش و هدایت آن ها در انتخاب روش های موثر و مناسب مراقبت از خود در توهم شنوایی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1254

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 624 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    29-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1429
  • دانلود: 

    1149
چکیده: 

زمینه و هدف: برای نخستین بار نقش و اهمیت باورهای فراشناختی در ایجاد و تداوم اختلالات اضطرابی در نظریه درمانی فراشناخت مطرح شد. هدف پژوهش حاضر، رواسازی مقیاس اصلاح شده فراشناخت برای نوجوانان (MCQ-A ) در یک نمونه ایرانی است.مواد و روش کار: این پژوهش از نوع هنجاریابی است. نخست نسخه اصلی پرسشنامه به فارسی برگردانده شد. سپس فرم نهایی به همراه پرسشنامه افسردگی کودکان و پرسشنامه اضطراب آشکار کودکان، بر روی 204 نوجوان (103نفر دختر، 101 نفر پسر) 13 تا 17 ساله که به صورت تصادفی خوشه ای از مدارس شهر اصفهان انتخاب شده بودند اجرا شد. پایایی پرسشنامه از روش های آلفای کرونباخ وضریب دو نیمه سازی محاسبه گردید و به منظور تعیین روایی پرسشنامه، از روایی همگرا، روایی ملاکی و تحلیل عوامل تاییدی استفاده شد.یافته ها: داده های ضریب همبستگی جهت محاسبه روایی همگرا نشان داد که عامل کلی فراشناخت و تمامی عوامل آن به جز «خودهشیاری شناختی» با افسردگی و اضطراب ارتباط مثبت و معنادار دارند. هم چنین نتایج تحلیل پایای حاکی از مقادیر مناسب ضرایب آلفای کرونباخ و دو نیمه سازی برای عامل کلی و مولفه های (MCQ-A) بود. تحلیل عوامل تاییدی با روش تحلیل مولفه های اصلی نیز 5 عامل را استخراج کرد که در مجموع 45 درصد از واریانس کل پرسشنامه را تبیین می کردند.نتیجه گیری: پرسشنامه اصلاح شده فراشناخت برای نوجوانان، آزمونی پایا و معتبر در نمونه ایرانی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1429

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1149 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    37-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    7616
  • دانلود: 

    2063
چکیده: 

زمینه و هدف: ذهن خوانی یکی از توانایی های شناخت اجتماعی مغز است و ذهن آگاهی توانایی خود تنظیمی توجه و هدایت آن به طرف تکلیف می باشد. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین ذهن خوانی و ذهن آگاهی می باشد.مواد و روش کار: در این مطالعه مقطعی 40 نفر با میانگین سنی 21.5 سال شرکت کردند. هر یک از شرکت کنندگان آزمون پرسش نامه ذهن آگاهی و آزمون عصب روان شناسی ذهن خوانی خود و دیگران را تکمیل نمودند. ارتباط متغیرها با استفاده از آزمون آماری پیرسون مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: یافته ها نشان داد که ارتباط معنی داری بین توانایی ذهن خوانی و ذهن آگاهی وجود دارد. هم چنین بین توانایی ذهن خوانی خود و دیگران نیز ارتباط معنی دار وجود دارد (P<0.05).نتیجه گیری: ماهیت مشابه تکالیف و ساختارهای عصبی مشترک بین ذهن آگاهی و ذهن خوانی را می توان دلیل همبستگی آن ها دانست. ذهن آگاهی را می توان پیشگوی مناسب ذهن خوانی در نظر گرفت. بین توانایی ذهن خوانی خود و دیگران نیز ساختار عصب شناختی درگیر در تکلیف یکسان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 7616

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2063 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    43-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1591
  • دانلود: 

    792
چکیده: 

زمینه و هدف: امروزه آموزش مهارت های برقراری ارتباط از جمله مهارت حل تعارض، به عنوان یکی از چندین مهارت زندگی، از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف از مقاله حاضر نیز بررسی اثربخشی روان درمانی گروهی به شیوه شناختی و تحلیل تبادلی بر بهبود مهارت حل تعارض می باشد.مواد و روش کار: در این مطالعه از روش پژوهش نیمه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. 45 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی که به کلینیک روانشناسی دانشگاه فردوسی مراجعه کرده بودند، با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و به شیوه تصادفی، در گروه کنترل (15 نفر) و گروه آزمایشی شناختی (15 نفر) و تحلیل تبادلی (15 نفر) جایگزین شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه حل تعارض و روش های مداخله گروه درمانی شناختی و تحلیل تبادلی بود که به مدت 8 جلسه دو ساعته و به صورت هفته ای برگزار شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی از آماره های میانگین و انحراف استاندارد و درسطح استنباطی از روش تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد.یافته ها: نتایج آزمون توکی نشان داد که بین نمرات پس آزمون مهارت حل تعارض دو گروه درمانی شناختی و تحلیل تبادلی تفاوت معنی داری وجود ندارد (P=0.3). اما هر دو گروه درمان تفاوت معنی داری را با گروه کنترل نشان دادند (P<0.001، P=0.01).نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان می دهد که هر دو روش گروه درمانی شناختی و تحلیل تبادلی مهارت حل تعارض را بهبود می بخشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1591

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 792 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    49-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1878
  • دانلود: 

    1058
چکیده: 

زمینه و هدف: میزان شیوع بیماری آسم در ایران در کل جمعیت حدود 5.5 درصد برآورد گردید. از عوامل موثر در کنترل علایم، خودمدیریتی همیشگی توسط خود بیمار می باشد. هدف از این مطالعه بررسی عوامل تاثیرگذار در رفتارهای خودمدیریتی و کنترل بیماری آسم است.مواد و روش کار: این مطالعه مقطعی تحلیلی بر روی 102 نفر از بیماران مبتلا به آسم شهر کاشان انجام شد. نمونه گیری به روش آسان و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه هایی مشتمل بر متغیرهای آگاهی، نگرش، رفتارهای خودمدیریتی و تست کنترل آسم بود. پایایی و روایی پرسشنامه مورد سنجش و تایید قرار گرفت. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری ANOVA، رگرسیون و همبستگی انجام شد.یافته ها: آزمودنی ها به طور متوسط 87.46 درصد نمره قابل اکتساب از آگاهی و 82.2 درصد از نمره نگرش را به دست آوردند و با به دست آوردن 57.72 درصد از حداکثر نمره رفتارهای خودمدیریتی در سطح متوسط قرارگرفتند، نمره کنترل بیماری آسم به دست آمده توسط بیماران 40.28 می باشد که در گروه بیماران آسمی ضعیف کنترل شده می باشند. همبستگی مثبت و معنی داری بین رفتار خودمدیریتی و آگاهی و نگرش و هم چنین بین رفتار خودمدیریتی و کنترل آسم مشاهده شده و بین آگاهی و کنترل آسم رابطه منفی مشاهده گردید.نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که هر چه عوامل نگرش و رفتارهای خودمدیریتی بیماران قویتر باشد وضعیت کنترل آسم در آن ها بهتر خواهد بود. درمورد ارتباط منفی بین آگاهی و کنترل بیماری آسم مطالعات بیشتری باید بادر نظر گرفتن شرایط فرهنگی جامعه انجام شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1878

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1058 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    56-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1447
  • دانلود: 

    781
چکیده: 

زمینه و هدف: اضطراب فیزیکی اجتماعی، تصوربدنی و عزت نفس از جمله متغیرهایی هستند که نقش مهمی در اختلالات خوردن ایفا می کنند. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش اضطراب فیزیکی- اجتماعی، تصوربدن و عزت نفس در پیش بینی اختلالات خوردن در زنان ورزشکار بود.مواد و روش کار: روش تحقیق این پژوهش همبستگی بود. 181 زن ورزشکار رشته ایروبیک و آمادگی جسمانی به روش خوشه ای انتخاب و مقیاس های اختلالات خوردن، اضطراب فیزیکی اجتماعی، نگرانی در مورد تصوربدن و عزت نفس را تکمیل نمودند.یافته ها: بر اساس نتایج بین اضطراب فیزیکی اجتماعی (r=0.326)، نگرانی در مورد تصوربدن (r=0.345) و عزت نفس (r=0.349) با اختلالات خوردن رابطه معنی دار وجود داشت و این متغیرها 0.27 واریانس اختلالات خوردن را تبیین نموده است.نتیجه گیری: نتایج با یافته های قبلی هم خوان است و تلویحات مهمی در توجه به متغیرهای پیش بین اختلالات خوردن در زنان ورزشکار دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1447

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 781 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    61-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2434
  • دانلود: 

    2278
چکیده: 

زمینه و هدف: کیفیت زندگی از معیارهای تعیین کننده اثرات اسکیزوفرنی و درمان آن بر فرد مبتلا بوده و ارزیابی آن در بیماران اسکیزوفرنی حائز اهمیت می باشد. از این رو مطالعه حاضر با هدف مقایسه کیفیت زندگی بیماران اسکیزوفرنی با جامعه سالم در شهر رشت انجام گرفته است.مواد و روش کار: این پژوهش مطالعه ای توصیفی مقطعی بود که نمونه های آن را 52 بیمار اسکیزوفرن مراجعه کننده به مرکز شفا (گروه مورد) و 153 فرد سالم (گروه شاهد) شهر رشت تشکیل می داد. ابزار گردآوری داده ها مشتمل بر 3 بخش پرسشنامه عوامل فردی- اجتماعی، ابزار استاندارد کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و ابزار استاندارد بررسی وضعیت روانی (خاص بیماران) بود. نمونه های گروه بیماران به روش در دسترس و گروه سالم به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند.داده ها به روش مصاحبه چهره به چهره گردآوری و تحت نرم افزار SPSS و آزمون های آماری χ2، t و ANOVA تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: بنابر یافته های این مطالعه تفاوت معنی داری بین کیفیت زندگی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و سالم در ابعاد کیفیت کلی (p<0.0001) و حیطه های عمومی (p<0.006)، فیزیکی (p<0.0001)، روانی (p<0.001) و ارتباطات اجتماعی (p<0.015) وجود داشت.نتیجه گیری: مددجویان اسکیزوفرن در مقایسه با جامعه سالم شهر رشت دارای کیفیت زندگی پایین تری بوده و نیازمند ارتقای درمان و مراقبت پس از ترخیص با توجه خاص به جنبه ارتباطات اجتماعی می باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2434

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2278 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    67-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2797
  • دانلود: 

    1449
چکیده: 

زمینه وهدف: اعتیاد به اینترنت، نوعی وابستگی است که برخی ویژگی های شخصیتی تاثیر مهمی بر استفاده از آن دارد، بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی واعتیاد به اینترنت، اجرا گردیده است.مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی از بین 12480 دانش آموز مقطع دوم و سوم متوسطه شهرستان کاشان، که تعداد 400 نفر به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای اندازه گیری میزان اعتیادبه اینترنت دانش آموزان از آزمون 20 سوالی اعتیادبه اینترنت و برای اندازه گیری ویژگی های شخصیتی دانش آموزان از پرسشنامه 60 سوالی نئو استفاده شد. برای تحلیل دادهای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون هم زمان استفاده گردید.یافته ها: بین اعتیاد به اینترنت با روان رنجور خویی و برون گرایی با 95 درصد طمینان رابطه معنی داری وجودداشت، اما بین با وجدان بودن با اعتیاد به اینترنت رابطه معنی داری مشاهده نشد.نتیجه گیری: اعتیاد به اینترنت با برخی از صفات شخصیتی دانش آموزان ازجمله روان رنجورخویی و برون گرایی ارتباط دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2797

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1449 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    72-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1113
  • دانلود: 

    788
چکیده: 

زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه سلامت روان زوجین صاحب فرزند با زوجین فاقد فرزند بود.مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی نمونه مورد بررسی متشکل از چهار گروه از زوجین (1- ناباروری که به دنبال درمان صاحب فرزند شده اند، 2- ناباروری که به دنبال عدم درمان اقدام به فرزند خواندگی نمودند، 3- عادی که مشکل ناباروری نداشته و دارای فرزند هستند و 4- نابارور فاقد فرزند) بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه سلامت روان (28 - GHQ) را تکمیل نمودند.یافته ها: زوجین نابارور فاقد فرزند در مقایسه با دیگر گروه ها، سلامت روان پایین تری داشته و از نظر روانی آسیب پذیری بیشتری داشتند.نتیجه گیری: فقدان فرزند از جمله عوامل تاثیرگذار در آسیب پذیری روانی زوجین نابارور می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1113

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 788 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نجاتی وحید | ملکی قیصر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    76-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1553
  • دانلود: 

    1050
چکیده: 

زمینه و هدف: حل مساله یکی از توانایی های محوری در پیشرفت تحصیلی است. افراد تکانشگر برخلاف افراد تامل گرا تمایلی به درگیر شدن با راه حل های مختلف مساله ندارند. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین تکانشگری، و تامل گرایی با عملکرد حل مساله می باشد.مواد و روش کار: در این مطالعه 72 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشکده انسانی دانشگاه زنجان با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای اندازه گیری عملکرد حل مساله از مساله کشیش ها و آدم خوارها استفاده شد. سپس از مشارکت کنندگان خواسته شد مقیاس تکانشگری Barratt و مقیاس نیاز به شناخت را تکمیل کنند.یافته ها: ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین عملکرد حل مساله و تکانشگری همبستگی منفی (p<0.01) و بین عملکرد حل مساله و نیاز به شناخت همبستگی مثبت معنادار (p<0.05) وجود دارد. زمان حل مساله با متغیرهای تکانشگری و نیاز به شناخت رابطه معنی دار نداشت.نتیجه گیری: افراد دارای «نیاز به شناخت» بالا کارایی بهتری در دقت حل مساله دارند و لیکن سرعت حل مساله ارتباط معنی داری با تکانشگری و تامل گرایی ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1553

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1050 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    82-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1006
  • دانلود: 

    615
چکیده: 

زمینه و هدف: اختلالات روانی از عوارض مهم بیماری های مزمن هم چون دیابت شیرین می باشند.مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی، 80 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 از مراجعه کنندگان به درمانگاه دیابت شهر زاهدان، در سال 1386 به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و با پرسشنامه سلامت عمومی غربالگری و در صورت نیاز با مصاحبه روانپزشکی ارزیابی شدند.یافته ها: مجموعا 67.5 درصد نیازمند مصاحبه بودند و در 43.75 درصد نوعی اختلال روانپزشکی تشخیص داده شد. شایع ترین آن ها، اختلالات انطباقی (%15) و افسردگی اساسی (13.75%) بودند.نتیجه گیری: شیوع بالای اختلالات انطباقی و افسردگی در بیماران دیابتی، ارزیابی و درمان روانپزشکی را به عنوان بخشی از درمان در کلینیک دیابت طلب می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1006

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 615 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    86-89
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1186
  • دانلود: 

    595
چکیده: 

زمینه و هدف: سوء مصرف مواد عبارت است از الگوی مصرف غیرانطباقی مواد که به پیامدهای نامطلوب مانند اعتیاد منجر می شود. این پژوهش به منظور تعیین فراوانی سوء مصرف مواد در دانشجویان خوابگاه های پسرانه دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1387 انجام شده است.مواد و روش کار: این مطالعه به روش مقطعی در کلیه دانشجویان پسر ساکن در خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی شهر همدان به روش نمونه گیری سرشماری انجام شد. تعداد نمونه 430 نفر وابزار مورد استفاده پرسشنامه بود. اطلاعات با کمک نرم افزار SPSS-15 مورد آنالیز قرار گرفت.یافته ها: بیشتر واحدهای پژوهش (21.9%) در گروه سنی 20 سال، مجرد (92.8%)، دارای بعد خانوار 6 نفر (21.9%)، ساکن شهر (64.9%) و فرزند اول خانواده بودند. نتایج نشان داد که 27 درصد از دانشجویان تاکنون ماده ای را مصرف نکرده و بیشترین مواد مصرفی شامل مواد سبک، مسکن و آرام بخش (44.77%)، سیگار (28.4%) و الکل (20.19%) بود. مصرف مواد سنگین مانند تریاک (5.25%)، حشیش (4.1%)، اکستازی (1.64%) و سایر مواد (1.13%) در رده های بعدی قرار داشتند. در این راستا مسکن به عنوان ماده آغازین مصرف و سیگار به عنوان آخرین ماده مصرفی شناخته شد.نتیجه گیری: غربالگری دانشجویان در بدو ورود از نظر اعتیاد و اجرای برنامه های پیشگیری از سوء مصرف مواد توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1186

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 595 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    90-93
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1209
  • دانلود: 

    739
چکیده: 

زمینه و هدف: پژوهش حاضر به منظور ارزیابی تاثیر گروه درمانی شناختی-رفتاری بر افسردگی زنان زندانی انجام شد.مواد و روش کار: در این مطالعه آزمایشی ابتدا با اجرای آزمون افسردگی بک 14 نفر از زنان زندانی افسرده تشخیص داده شدند. این افراد به روش تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. سپس برای گروه آزمون ده جلسه 90 دقیقه ای گروه درمانی برگزار گردید. در پایان مداخله گروه های آزمون و کنترل دوباره به پرسشنامه افسردگی بک پاسخ دادند. یافته ها: نتایج نشان داد که میزان افسردگی گروه آزمون (0.912) در مقایسه با گروه کنترل (1.469) به طور معنی داری کاهش یافته است (p<0.05).نتیجه گیری: نتایج این پژوهش بر این دلالت دارد که گروه درمانی شناختی-رفتاری، یک شیوه اثربخش در کاهش افسردگی زنان زندانی افسرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1209

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 739 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    94-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1193
  • دانلود: 

    849
چکیده: 

زمینه و هدف: برنامه های مشاوره قبل از ازدواج نقش مهمی در ارتقا کیفیت زندگی زوجین دارد.مواد و روش کار: این مطالعه از نوع مقطعی– تحلیلی بر روی 205 نمونه از مردان در شرف ازدواج انجام گرفت.روش جمع آوری داده ها پرسشنامه نگرش مردان به مسوولیت پذیری نسبت به بهداشت باروری در 6 حیطه آن بود.یافته ها: نتایج نشان داد میانگین نگرش مردان قبل از شرکت در کلاس 68.03±8.9 و بعد از شرکت 71.60±9.45 بود که تفاوت معنی داری نداشت (p>0.05).نتیجه گیری: به نظر می رسد باید به نگرش مردان نسبت به مسوولیت پذیری زوجین در امور بهداشت باروری در این کلاس ها تاکید شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1193

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 849 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button