نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

کریمی علی

نشریه: 

مطالعات ملی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1 (ویژه نامه آموزش عالی، هویت همبستگی ملی)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    738
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

با الهام از ایده «یادگیری دائمی»، آموزش به طور عام و آموزش عالی به طور خاص به شیوه ‏های گوناگون بر فرایندها و الگوهای تعامل یا تقابل تاثیری اساسی دارند. همبستگی اجتماعی یکی از بارزترین فرایندهای تعاملی آموزش پایه تلقی می‏ شود که محصول نقش ‏آفرینی مستقیم و غیرمستقیم تمامی کارگزاران، روندها و ساختارهای اجتماعی و تاریخی به ‏ویژه نهادهای آموزش عالی است. این نوشته با هدف فهم رابطه آموزش عالی و همبستگی اجتماعی و کاربست احتمالی نتایج آن در برنامه ‏ریزی آموزش عالی ایران و با محوریت این پرسش اصلی که نهاد آموزش عالی چگونه می ‏تواند در تولید و ارتقای همبستگی اجتماعی سهم ایفا کند به نگارش درآمده است.داده‏ های این نوشته در بخش نخست با روش کتابخانه ‏ای و در بخش مطالعه موردی با تلفیقی از روش مشاهده و کتابخانه ‏ای و با الهام از چارچوب نظری اولنا و هینمن نگاشته شده است. طبق اصول چارچوب یاد شده نظام آموزش عالی از راه محتوای برنامه درسی، تولید و بازتولید فرهنگ و اخلاق دانشگاهی، ایجاد شبکه‏ های پایدار، پایه ‏گذاری سنت‏ های ثبات ‏بخش، تولید اجماع درباره قراردادهای اجتماعی و آفرینش سرمایه اجتماعی باعث شکل‏ گیری و تقویت همبستگی اجتماعی می ‏شود. در جامعه مالزی نیز که زندگی اجتماعی در طول خطوط و تمایزات قومی جریان دارد، نظام آموزش عالی یکی از سازوکارهایی ساختاری است که برای پل زدن بین شکاف ‏ها و تقلیل خطوط همبستگی زدای قومی به خدمت گرفته شده است. با الهام از این تجربه و آموزه های نظریه های فوق می توان با نگاهی آسیب شناسانه به نظام آموزش عالی ایران کنونی نگریست و برای نیل به همبستگی اجتماعی افزون تر، بازنگری در شیوه جذب بومی گزینی و سرفصل های دروس عمومی را یادآور شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 738

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مطالعات ملی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1 (ویژه نامه آموزش عالی، هویت همبستگی ملی)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    539
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

ساختار آموزش عالی به طور عام و دانشگاه به طور خاص، می تواند در طول زمان نقشی محوری در آموزش علوم و فرهنگ و جامعه پذیری افراد جامعه ایفا کرده و در فرایند «ملت سازی» و هویت بخشی تاثیر زیادی بر جای بگذارد.نظام آموزش عالی از طریق توزیع فرصت های برابر، امکان راهیابی افراد مستعد و نخبگان متلق به همه گروه های اجتماعی را به مجامع علمی و سپس به چرخه قدرت فراهم ساخته و از این طریق نقش مهمی در تحکیم همبستگی ملی به عنوان یکی از شاخص های مهم توسعه سیاسی و اجتماعی ایفا می کند. همبستگی ملی در این چارچوب به معنای «حضور فیزیکی هم زمان مجموعه ای از افراد»، «احساس عاطفی مشترک» و «اشتراک در توجه و آگاهی متقابل» می باشد که در قالب عناصری مانند پیوندهای احساسی مشترک، فعالیت، تعامل و عناصر هنجاری اشتراکی قابل درک است.روش مورد استفاده در پژوهش حاضر، روش توصیفی - تحلیلی می باشد. انتخاب این روش به طور عمده متاثر از نیاز به آمار شد کمی دانشگاه ها در دوره پس از انقلاب اسلامی ایران (به طور مشخص در مقطع زمانی 1368-1384) و همچنین تحلیل و تبیین نسبت این رشد کمی با فرایند همبستگی ملی می باشد.نتیجه آن که، نیروهای اجتماعی جدید برخاسته از فرایند آموزشی دانشگاه ها به دلیل برخورداری از سطح بالای سواد و آموزش، رشد طبقه متوسط جدید، تقویت فرهنگ جامعوی و ارتقا سطح مشارکت اجتماعی و سیاسی نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی، دارای احساس هویت مشترک بوده و به واسطه امکان خودآگاهی هویتی، ظرفیت ‏های جدیدی برای ارتقا فرایند همبستگی ملی ایجاد می ‏کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 539

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مطالعات ملی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1 (ویژه نامه آموزش عالی، هویت همبستگی ملی)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    580
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

مطالعات پسااستعماری از حوزه های مطالعاتی جدید درباره مسائل کشورهای جهان سوم است. این نگرش انتقادی به مجموعه ای از رهیافت های نظری اشاره دارد که با تاکید بر پیامدهای استعمارگرایی به تحلیل گفتمان استعماری می پردازد. طبق این رویکرد، غرب آگاهانه با تعریف شرق به عنوان دیگری غیر متمدن، آن ‏را به حاشیه رانده است. هدف مطالعات پسااستعماری دخالت در گفتمان ‏های استعماری و از ‏هم‏ گسستن آنها است، اما نباید به نقد صرف گفتمان استعماری اکتفا کرد بلکه باید «نقد از خود» را به این موضوع افزود تا از این طریق بتوان به راه حل انتقادی دست یافت. در این پژوهش، دانشجویان به عنوان بخشی از طیف روشنفکری جامعه مدنظر ما بوده اند و بدین منظور ایمیل های غیرشخصی تعداد 40 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران مورد بررسی قرار گرفته و نمونه های زیادی از ایمیل هایی که دارای محور مقایسه ای نسبت به ایرانی و غیرایرانی بوده اند با شیوه هدفمند انتخاب شده و با رویکرد مطالعات پسااستعماری مورد مداقه قرار گرفته اند. پس از مطالعه ایمیل ها با روش تحلیل گفتمان انتقادی به روش فرکلاف، این نتیجه به دست می آید که سه مولفه کلیت سازی، ناهمزمان سازی و منفی سازی بر این ایمیل ها حاکم است که با گفتمان شرق شناسی مطابقت دارد. از این رو می توان گفت که گفتمان شرق ‏شناسانه در میان تعداد متنابهی از ایمیل های دانشجویان دانشگاه تهران وجود دارد و جمعی از نخبگان جامعه، دست کم در عرصه نمادین، گفتمان استعمار درباره فرودستی خود را پذیرفته ‏اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 580

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خسروی علیرضا

نشریه: 

مطالعات ملی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1 (ویژه نامه آموزش عالی، هویت همبستگی ملی)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    712
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

وحدت و همبستگی ملی از مفاهیم و دال ‏های مرکزی گفتمان امام خمینی (ره) است که با رویکردی راهبردی و معقول مورد تاکید همیشگی ایشان بود. امام خمینی (ره)، از میان نهادها، گروه ‏ها و مراکز موثر بر وحدت و همبستگی، بیش از همه بر نقش مراکز تولید فکر، اندیشه و فرهنگ نظیر حوزه و دانشگاه تصریح کرده و با مقایسه دانشگاه اسلامی و غربی، تفاوت بارز این دو را ابتنای کلیت دانشگاه اسلامی بر محور توحید تبیین می ‏کردند. بنابراین از منظر امام خمینی (ره)، وحدت ریشه در توحید و وحدانیت دارد و لذا دانشگاهی می ‏تواند در وحدت و همبستگی ملی نقش ایفا کند که محیط، محتوا، علم، معلم و متعلم آن در مسیر وحدانیت باشند. هدف اصلی این مقاله، بازخوانی جایگاه دانشگاه در گفتمان امام خمینی (ره) و تبیین رابطه میان این نهاد با وحدت و همبستگی ملی است. این مقاله نشان می ‏دهد که نگاه امام خمینی (ره) به نقش دانشگاه در وحدت و همبستگی ملی، نگاهی هستی‏ شناسانه با دو کارکرد ایجابی و سلبی است که چگونگی آن بستگی به میزان هم ‏خوانی هویت دانشگاه با هویت ملی دارد. این که از منظر امام خمینی (ره) چه نوع دانشگاهی، با چه ویژگی ‏ها و کارکردهایی می ‏تواند موجب تقویت همبستگی ملی شود، مساله اصلی این نوشتار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 712

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مطالعات ملی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1 (ویژه نامه آموزش عالی، هویت همبستگی ملی)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    548
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

با درک اهمیت و جایگاه هویت ملی به مثابه دربر گیرنده ترین سطح هویت جمعی در برقراری و تداوم همبستگی ملی، این پژوهش درصدد است تا میزان بازنمایی هویت ملی را در نشریات دانشجویی دانشگاه کردستان، در قالب بررسی کمی و استقرایی، مورد شناسایی قرار دهد. در انجام این پژوهش از روش و فن تحلیل محتوا و در جمع آوری اطلاعات از تمام شماره های 145 نشریه که در فاصله زمانی سال های 1377-1389 در دانشگاه کردستان انتشار یافته اند، استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد از مجموع مطالب مورد بررسی، به ترتیب 20.4 و 18 درصد مطالب به هم گرایی و واگرایی از هویت ملی اختصاص یافته است. از میان ابعاد و مولفه های هم گرایی، بعد سیاسی و مولفه های «مشارکت سیاسی» و «پذیرش قانون اساسی» و از میان ابعاد و مولفه های واگرایی، بعد اجتماعی و مولفه «تلقین سرنوشت واحد برای کردها» بیش از همه در کانون توجه نشریات دانشجویی قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 548

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کریمی علی

نشریه: 

مطالعات ملی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1 (ویژه نامه آموزش عالی، هویت همبستگی ملی)
  • صفحات: 

    195-206
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    843
  • دانلود: 

    372
کلیدواژه: 
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 843

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 372 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

NAZARI ALIASHRAF | BAGHERI SAMAD

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2011
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    SUPPLEMENT 1
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    236
  • دانلود: 

    345
چکیده: 

Structure of the higher education in general and University in particular, can play a central role in National solidarity Process and cultural socialization. The higher education system can provide the possibility of presence of the qualifying individuals and elites that belong to all social groups in scientific community and then to the cycle power through equal opportunities and thereby provide an important role in strengthening national solidarity as one of the important indicators of social and political development. National solidarity in this context means "the physical presence of people","emotional common sense" and "sharing of knowledge and mutual respect" which can be understood through some elements such as common sence, links, activities, interactions and shared normative elements.The Method which used in this study is descriptive method. This paper creates new capacities for analyzing the relation between education and national solidarity.The conclusion is that the new social forces arising from the educational process have the common sense due to the high level of literacy and education, new middle-class growth, strengthening of social culture and promoting of the social and political participation towards social and political issues, and due to the possibility of self-identity awareness create new capacities for promoting the process of national solidarity.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 236

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 345 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

QADERZADEH OMID | QADERZADEH HERSH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2011
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    SUPPLEMENT 1
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    350
  • دانلود: 

    345
چکیده: 

By Perceiving the importance and position of national identity as the most inclusiveness level of collective identity in creation and maintenance of national solidarity, this research is purposed to identify the convergence and inconvergence of national identity in the student journals of Kurdistan university, in the form of quantitative-inductive method. In fulfilling this research, we apply the method and technique of content analysis and we gathered information about 145 journals that were published from 1377 to 1389 in Kurdistan university. The findings of this study demonstrate that 20.4% and 18% of the content of journals, respectively, were concerned with the convergence and divergence of national identity. Among aspects and indexes of the nationl convergence, political aspect and indexes of political participation and acceptance of legislation and among aspects and indexes of divergence of national identity, Social aspect and index of prompting single ethnic predestination to kurds were represented more than other aspects and indexes of national identity.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 350

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 345 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

RABIEE ALI | GHOLAMI FARZAD | ALIKHANI ZOHREH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2011
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    SUPPLEMENT 1
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    254
  • دانلود: 

    345
چکیده: 

Postcolonial Studies is one of the new study areas about the issues of the third world. This critical attitude comprises a set of theoretical approaches that are accounting for colonial discourse analysis with emphasizing on the effect of colonialism on cultures. On the basis of this approach west scholars who study orientation are used to call it as "non-civilized other" to marginalize orients self. The ultimate goal of postcolonial studies is combating against colonialism and imperialism discourse and deconstructing it, but it is not sufficient to criticize the colonial discourse merely. Rather we need to use "self-criticism" for achieving a critical solution. In this research the students have been considered as a part of the enlightenment spectrum, so, 40 impersonal Tehran university students’ e-mails have been analyzed. In this research a lot of e-mails containing comparative themes toward being Iranian ornot have been purposively chosen and studied based on the post-colonial studies. After studying the e-mails based on Fairclough's critical discourse analysis, we came to this conclusion that 3 criteria are compatible with Orientalism that dominate on these e-mails. These criteria includes as asynchrony, negative making and totality making. It can be said that there is a considerable amount of Orientalism discourse in Tehran university students’e-mails and therefore a group of the elites have accepted symbolically their baseness alleged by the colonial discourse.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 254

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 345 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

KHOSRAVI ALIREZA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2011
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    SUPPLEMENT 1
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    275
  • دانلود: 

    345
چکیده: 

National Unity or solidarity are one of central and main signifiers or concepts of Imam Khomeini’s Discourse, which he continuously focused on from rational and strategic point, but not ideological and tactical approach. Among different influential institutions, groups and important centers on unity and solidarity, Imam had a special attention on think tanks and thought or ideas producing by centers like University and hawzahs. In Imam’s point of view, unity rooted in oneness. So, the university which its science, environment, contents, masters and students are formed and established based on this root, can play a positive role on national unity. In brief, Imam’s view to the university role on national solidarity is an ontological view with two different functions which each depends on the level of harmonization between university identity and national identity.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 275

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 345 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مطالعات ملی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1 (ویژه نامه آموزش عالی، هویت همبستگی ملی)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1260
  • دانلود: 

    359
چکیده: 

دانشگاه دارای رسالت های مختلف و متنوعی است که نخبه‏ پروری، کارآفرینی، پژوهش محور بودن، تمدن ساز بودن و ... از نمونه های آن است. آنچه در این پژوهش مورد مداقه قرار گرفته، ویژگی ها و شاخص های دانشگاه تمدن ساز است. دانشگاه تمدن ساز، دانشگاهی گفتمان ساز در پاسخ به ابهامات هویتی، فرهنگی و تمدنی نضج گرفته از اوضاع متغیر بین المللی و شرایط داخلی در عصر جهانی شدن است. این دانشگاه با تکیه بر ایده و الگوی توسعه اسلامی - ایرانی با مدلی مشروح زمینه های تقویت گفتمان همبستگی ملی را از نظر یک نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باثبات فراهم آورده و شکل گیری انسجام اجتماعی و وحدت ملی و به نوبه خود، زمینه را برای توسعه متوازن در تمام ابعاد مختلف آن فراهم می کند؛ توسعه ای که همه جانبه، متوازن، پایدار، دانش بنیان و دین محور می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1260

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 359 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حاجیانی ابراهیم

نشریه: 

مطالعات ملی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1 (ویژه نامه آموزش عالی، هویت همبستگی ملی)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2544
  • دانلود: 

    162
چکیده: 

این نوشتار مستخرج از پژوهشی تجربی است که با هدف بررسی تاثیر و نقش دانشگاه آزاد اسلامی بر همبستگی اجتماعی دانشجویان در سطح ملی انجام شده است. فرض کلی محقق آن بود که حضور در دانشگاه و گذراندن دوره دانشجویی موجب تغییرات معنی داری در شاخص های همبستگی اجتماعی دانشجویان در سطح اجتماع ملی (همبستگی ملی) خواهد شد. محقق پس از مرور نظریه های جامعه شناختی، همبستگی اجتماعی در سطح فردی، گروهی و نظام اجتماعی مفاهیم نه گانه ای را به عنوان ابعاد همبستگی ملی در نظر گرفته و پرسشنامه ای را برای سنجش تجربی (پیمایش) طراحی کرده است. این شاخص ها در حجم نمونه ای از 313 نفر از دانشجویان شش واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی از کل کشور با روش نمونه گیری سهمیه ای و سپس تصادفی مورد پرسش قرار گرفته است. نمونه های پژوهش با اتخاذ رویکرد مقایسه ای، شامل دو بخش دانشجویان نیمسال اول و هشتم بوده و میانگین ابعاد نه گانه همبستگی در هر دو گروه مقایسه شده اند. نتایج نشان می دهند که در هشت بعد از شاخص ها، تفاوت معنی داری میان دو گروه دانشجویان نیمسال اول و هشتم وجود ندارد. بنابراین دانشگاه تاثیری بر همبستگی اجتماعی دانشجویان ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2544

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 162 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کریمی علی

نشریه: 

مطالعات ملی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1 (ویژه نامه آموزش عالی، هویت همبستگی ملی)
  • صفحات: 

    25-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1030
  • دانلود: 

    620
چکیده: 

شرق شناسی با رویکردی انتقادی گفتار مستشرقان در بازنمایی هویت «غیر» و تصویرسازی آن را مطالعه می کند. ایران شناسی به عنوان شاخه ای از آن نیز رویکرد و هدفی مشابه دارد. این مقاله در چارچوب نظریه شرق شناسی ادوارد سعید و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و مقایسه ای چگونگی بازنمایی هویت و فرهنگ ایرانیان را در دو نسل از ایران شناسان کلاسیک که اروپایی بوده و آثارشان در سفرنامه نویسی متجلی است و نسل معاصر ایران شناسان غربی که دارای خاستگاهی اغلب آمریکایی و دانشگاهی هستند مورد مقایسه قرار می دهد.یافته های مقاله نشان می دهد که اگر چه تلاش ایران شناسان غربی رگه هایی از واقع بینی، انصاف و عدول از سویه های شرق شناسانه را در معرفی فرهنگ و هویت ایرانیان می نمایاند، اما در موارد بسیاری در قالب شرق شناسی می گنجد و از طریق دگرسازی منفی انگار، هویت بخشی به خود از راه انتساب ویژگی های منفی به ایرانیان، غرب محوری و تعمیم ناروا و گاهی حتی با تحریف وقایع تاریخی ایرانیان را بازنمایی می نماید. از این رو بررسی و مطالعه اسناد و منابع ایران شناسان غربی کلاسیک و معاصر را باید جزیی از نظام بازنمود شرق شناسانه فرهنگ و هویت ایرانی ارزیابی کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1030

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 620 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0