Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

739
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاملی نظری درباره نسبت آموزش عالی و همبستگی اجتماعی؛ مرور اجمالی تجربه مالزی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 با الهام از ایده «یادگیری دائمی», آموزش به طور عام و آموزش عالی به طور خاص به شیوه ‏های گوناگون بر فرایندها و الگوهای تعامل یا تقابل تاثیری اساسی دارند. همبستگی اجتماعی یکی از بارزترین فرایندهای تعاملی آموزش پایه تلقی می‏ شود که محصول نقش ‏آفرینی مستقیم و غیرمستقیم تمامی کارگزاران, روندها و ساختارهای اجتماعی و تاریخی به ‏ویژه نهادهای آموزش عالی است. این نوشته با هدف فهم رابطه آموزش عالی و همبستگی اجتماعی و کاربست احتمالی نتایج آن در برنامه ‏ریزی آموزش عالی ایران و با محوریت این پرسش اصلی که نهاد آموزش عالی چگونه می ‏تواند در تولید و ارتقای همبستگی اجتماعی سهم ایفا کند به نگارش درآمده است.داده‏ های این نوشته در بخش نخست با روش کتابخانه ‏ای و در بخش مطالعه موردی با تلفیقی از روش مشاهده و کتابخانه ‏ای و با الهام از چارچوب نظری اولنا و هینمن نگاشته شده است. طبق اصول چارچوب یاد شده نظام آموزش عالی از راه محتوای برنامه درسی, تولید و بازتولید فرهنگ و اخلاق دانشگاهی, ایجاد شبکه‏ های پایدار, پایه ‏گذاری سنت‏ های ثبات ‏بخش, تولید اجماع درباره قراردادهای اجتماعی و آفرینش سرمایه اجتماعی باعث شکل‏ گیری و تقویت همبستگی اجتماعی می ‏شود. در جامعه مالزی نیز که زندگی اجتماعی در طول خطوط و تمایزات قومی جریان دارد, نظام آموزش عالی یکی از سازوکارهایی ساختاری است که برای پل زدن بین شکاف ‏ها و تقلیل خطوط همبستگی زدای قومی به خدمت گرفته شده است. با الهام از این تجربه و آموزه های نظریه های فوق می توان با نگاهی آسیب شناسانه به نظام آموزش عالی ایران کنونی نگریست و برای نیل به همبستگی اجتماعی افزون تر, بازنگری در شیوه جذب بومی گزینی و سرفصل های دروس عمومی را یادآور شد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، علی. (1390). تاملی نظری درباره نسبت آموزش عالی و همبستگی اجتماعی؛ مرور اجمالی تجربه مالزی. مطالعات ملی، 12(1 (ویژه نامه آموزش عالی، هویت همبستگی ملی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/453467/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی علی. تاملی نظری درباره نسبت آموزش عالی و همبستگی اجتماعی؛ مرور اجمالی تجربه مالزی. مطالعات ملی[Internet]. 1390؛12(1 (ویژه نامه آموزش عالی، هویت همبستگی ملی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/453467/fa

    IEEE: کپی

    علی کریمی، “تاملی نظری درباره نسبت آموزش عالی و همبستگی اجتماعی؛ مرور اجمالی تجربه مالزی،” مطالعات ملی، vol. 12، no. 1 (ویژه نامه آموزش عالی، هویت همبستگی ملی)، pp. 0–0، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/453467/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا