مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

740
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاملی نظری درباره نسبت آموزش عالی و همبستگی اجتماعی؛ مرور اجمالی تجربه مالزی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 با الهام از ایده «یادگیری دائمی», آموزش به طور عام و آموزش عالی به طور خاص به شیوه ‏های گوناگون بر فرایندها و الگوهای تعامل یا تقابل تاثیری اساسی دارند. همبستگی اجتماعی یکی از بارزترین فرایندهای تعاملی آموزش پایه تلقی می‏ شود که محصول نقش ‏آفرینی مستقیم و غیرمستقیم تمامی کارگزاران, روندها و ساختارهای اجتماعی و تاریخی به ‏ویژه نهادهای آموزش عالی است. این نوشته با هدف فهم رابطه آموزش عالی و همبستگی اجتماعی و کاربست احتمالی نتایج آن در برنامه ‏ریزی آموزش عالی ایران و با محوریت این پرسش اصلی که نهاد آموزش عالی چگونه می ‏تواند در تولید و ارتقای همبستگی اجتماعی سهم ایفا کند به نگارش درآمده است.داده‏ های این نوشته در بخش نخست با روش کتابخانه ‏ای و در بخش مطالعه موردی با تلفیقی از روش مشاهده و کتابخانه ‏ای و با الهام از چارچوب نظری اولنا و هینمن نگاشته شده است. طبق اصول چارچوب یاد شده نظام آموزش عالی از راه محتوای برنامه درسی, تولید و بازتولید فرهنگ و اخلاق دانشگاهی, ایجاد شبکه‏ های پایدار, پایه ‏گذاری سنت‏ های ثبات ‏بخش, تولید اجماع درباره قراردادهای اجتماعی و آفرینش سرمایه اجتماعی باعث شکل‏ گیری و تقویت همبستگی اجتماعی می ‏شود. در جامعه مالزی نیز که زندگی اجتماعی در طول خطوط و تمایزات قومی جریان دارد, نظام آموزش عالی یکی از سازوکارهایی ساختاری است که برای پل زدن بین شکاف ‏ها و تقلیل خطوط همبستگی زدای قومی به خدمت گرفته شده است. با الهام از این تجربه و آموزه های نظریه های فوق می توان با نگاهی آسیب شناسانه به نظام آموزش عالی ایران کنونی نگریست و برای نیل به همبستگی اجتماعی افزون تر, بازنگری در شیوه جذب بومی گزینی و سرفصل های دروس عمومی را یادآور شد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، علی. (1390). تاملی نظری درباره نسبت آموزش عالی و همبستگی اجتماعی؛ مرور اجمالی تجربه مالزی. مطالعات ملی، 12(1 (ویژه نامه آموزش عالی، هویت همبستگی ملی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/453467/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی علی. تاملی نظری درباره نسبت آموزش عالی و همبستگی اجتماعی؛ مرور اجمالی تجربه مالزی. مطالعات ملی[Internet]. 1390؛12(1 (ویژه نامه آموزش عالی، هویت همبستگی ملی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/453467/fa

    IEEE: کپی

    علی کریمی، “تاملی نظری درباره نسبت آموزش عالی و همبستگی اجتماعی؛ مرور اجمالی تجربه مالزی،” مطالعات ملی، vol. 12، no. 1 (ویژه نامه آموزش عالی، هویت همبستگی ملی)، pp. 0–0، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/453467/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button