تعیین جایگاه عقل و عقلانیت در نظامهای تربیتی یکی از کارهای اساسی در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت است. در این نوشتار تلاش شده است تا بر مبنای آموزه های اسلامی موقعیت عقل را در یک نظام تربیتی اسلامی معلوم کنیم. برای این منظور توضیح داده شده که اولا عقل به اعتبار منشا و متعلق های مختلف وجوه متفاوتی دارد؛ و ثانیا تعیین این وجوه برای تعیین چیستی و جایگاه عقلانیت در ادبیات اسلامی اهمیت دارد. علاوه بر آن، گفته شده است که داشتن درک کافی از ماهیت عقل در گرو پاسخگویی به برخی از سوالاتی است که نظریه های مختلف معمولا به آن ها توجه داشته اند. برخی از این سوالات عبارتند از: امکانات و محدودیت های عقل، ماهیت فردی و اجتماعی عقل، نسبت و ارتباط عقل با احساس و عاطفه از سویی، و عمل و بخصوص عمل اخلاقی از سوی دیگر. در پایان با تاکید بر برخی ویژگی های اساسی عقل که حاصل پاسخ به سوالات فوق است، به برخی از استلزامات تربیتی منبعث از آن دیدگاه درباره عقل، در قالب روش و برنامه، اشاره شده است.