نوشته حاضر، نقدی است بر سلسله مقالات آقای مسعود امامی که طی چهار شماره در مجله فقه اهل بیت علیهم السلام (شماره های 46، 47، 54 و 57) درج شده است. در قسمت پیشین این نوشته، ضمن نقد روش شناختی مقالات آقای امامی، مفصلا به نقد مطالب ایشان در شماره های 46 و 47 مجله فقه اهل بیت علیهم السلام پرداختیم و در پایان، با طرح این سوال که: «آیا نائینی «عقل گرا» ولی شیخ فضل اله «تعبدگرا» است؟»، وارد بررسی و نقد مقاله وی در شماره های 54 و 57 شدیم. اینک به بررسی و نقد دیگر مطالب ایشان در شماره های اخیر می پردازیم که طی سه محور کلی تقدیم می شود: «شیخ فضل اله نوری و غرب و مشروطیت»، «شیخ فضل اله نوری و دین حداکثری» و «شیخ فضل اله نوری و ولایت سیاسی فقها».