Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    9-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3094
  • دانلود: 

    679
چکیده: 

زبان گفتاری یکی از گونه های موجود زبانی است که بیشتر در شعر معاصر ایران نمود پیدا کرده است، ولی با وجود پررنگی آن در شعر این دوره، مراحل و کم وکیف این شاخصه به صورت علمی بررسی نشده است. در این مقاله شاعرانی که زبان گفتاری در شعرشان نمود بیشتری دارد، در قالب جریان های شعری شناخته شده، بررسی خواهند شد. به نظر می رسد دوره مشروطه نقطه عطفی در ورود شعر به حوزه عوام و نزدیکی آن به زبان کوچه و بازار است. در جریان های شعری پس از مشروطه، سنت گرایان پاره ای از عناصر زبان محاوره را به منظور اعراض از تقلید و کهنگی زبان، وارد شعر می کنند. رمانتیسیست ها در هر دو شاخه عاشقانه و اجتماعی به جانب زبان ادبی و زیبا، اما ساده گرایش دارند. زبان گفتاری، رسما در جریان سمبلیسم اجتماعی به تشخص می رسد. سمبلیست ها هرچند زبانی یکسر عامیانه ندارند، اما در چارچوب موازین ادبی عناصر زبان گفتاری را در شعر وارد می کنند. اوج این حرکت در تجربه های نوآورانه نیما رقم می خورد. وی نخستین گام جدی را در این زمینه برمی دارد و مجموعه وسیعی از اسامی پدیده های محیط اطراف خود و ساختارهای نحوی گفتاری را هماهنگ با سایر عناصر شعری، وارد شعر می کند. پس از وی این فرایند در آثار پیروانش به ویژه فروغ فرخزاد ادامه می یابد. او شعرش را بر پایه زبان محاوره بنا می نهد و به الگوی مناسبی برای شاعران دهه های بعدی برای نزدیک کردن زبان شعر به زبان گفتاری تبدیل می شود. شاعران حجم و موج نو اگر چه در دستگاه صرفی از واژگان معهود امروزی بهره می برند، اما در دستگاه نحوی و ادبی شعر را از مرزهای زبان گفتاری دور می کنند و عامدانه درصدد هرچه پیچیده تر کردن زبان شعر خود هستند. بعد از انقلاب اسلامی نیز جریانهای نوظهور مانند جریان شعر مقاومت، به ویژه نوگرایان شعر جنگ، دوباره شعر را به زبان گفتاری نزدیک میکنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3094

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 679 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مجد امید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    39-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    853
  • دانلود: 

    1289
چکیده: 

اگرچه تاثیر زبان عربی بر زبان فارسی زیاد بوده است ولی باید دانست که این تاثیرات بیشتر در حوزه ورود لغات بوده و به ندرت در حوزه نحو یا دستور این گونه تاثیرپذیری رخ داده است. سال هاست که دو نمونه از این تاثیرپذیری های نحوی بر دستورنویسان بدیهی فرض شده است: یکی ساختمان «مضاف + صفت + مضاف الیه»، در عباراتی چون «پسران وزیر ناقص عقل» و دیگری استفاده فراوان از تای تانیث در انتهای برخی صفات مانند «کارهای لازمه». این پژوهش در پی آن است که نشان دهد این دو نمونه، ارتباطی به تاثر از زبان عربی ندارد و از ساختمان های دستوری زبان فارسی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 853

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1289 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    51-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1259
  • دانلود: 

    998
چکیده: 

زنان داستان نویس در طی نزدیک به یکصد سال داستان نویسی به شیوه جدید در ایران، داستان های زیادی را به چاپ رسانده اند. بررسی جنبه های گوناگون این داستان ها می تواند روند دگرگونی های جریان داستان نویسی این داستان نویسان را نشان دهد. این مقاله می کوشد با بررسی مقایسه ای موضوعات و درون مایه های مرتبط با زنان در داستان هایی که از آن ها در این پژوهش با عنوان «داستان های زن محور»یاد شده است، در دو دوره تاریخی پیش و پس از انقلاب (از 1300 تا سال 1380) روند دگرگونی این موضوعات و درون مایه ها را نشان دهد. موضوعات مورد پژوهش در این مقاله تحت چهار عنوان «دوران کودکی»، «عشق»، «ازدواج و زندگی زناشویی» و «ارتباط مادر و فرزندی» دسته بندی شده و درون مایه های مختلف این موضوعات در داستان های بلند و کوتاه مورد بررسی قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1259

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 998 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

اکبری مهناز

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    81-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1050
  • دانلود: 

    758
چکیده: 

گذر زمان تراژیک بوده، هست و خواهد بود.سمبلیسم، مکتبی که در نتیجه نهضتی ادبی و هنری در اروپا شکل گرفت، می کوشد با به کارگیری فنون مختلف از چنبره زمان بگریزد. در واقع، شاعر و نویسنده سمبلیست سعی دارد با استفاده از نمادها و سمبل ها، خود را از بعد زمان برهاند و انقباض و انبساط زمانی ایجاد کند. آثار مختلف مکتوب و نمایشی به پیروی از این مکتب خلق شده است. آثار عرفانی مانند منطق الطیر عطار، مثنوی معنوی مولانا، آثار سعدی، غزلیات کلاسیک فارسی، رباعیات خیام، آثار صادق هدایت و ... همچنین آثار خارجی مانند رمان «تصویر دوریان گری» اثر اسکار وایلد، «گربه سیاه» نوشته ادگار آلن پو و فیلم«بنجامین باتن» از این دسته اند. بعضی از این آثار در رهایی از چنبره زمان موفق بوده اما برخی دیگر قادر به تراژیک زدایی از زمان نبوده اند. به هر حال گذر زمان همچنان هست که هست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1050

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 758 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    107-128
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    984
  • دانلود: 

    1037
چکیده: 

لهجه بخارایی یکی از لهجه های زبان فارسی است که در دهه دوم قرن بیستم هم زمان با شروع فعالیت های روشنفکران بخارا، جدیدان، در آثار سران فکری این جنبش به کار گرفته شد و در خدمت روشنگری و تعلیم درآمد و پس از تقسیم ماوراءالنهر، به نام زبان تاجیکی به زبان رسمی و دولتی جمهوری تاجیکستان، یکی از جمهوری های مستقل پنج گانه آسیای مرکزی، ارتقا یافت. نقش فطرت بخارایی (1886-1938م)، که از سران جنبش جدیدان در بخارا بود، در تکوین این زبان نوآیین، منحصر به فرد است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی توصیفی، رمان بیانات سیاح هندی (چاپ 1330ق در استانبول) در سه نظام آوایی، واژگانی و نحوی بررسی شد. نتایج تحلیل نشان داد فطرت در این اثر با استفاده مکرر از ویژگی های نظام گفتاری مردم بخارا در اوایل قرن بیستم، تلاش آگاهانه ای را برای پی ریزی زبانی نوآیین به کار گرفته است، با این حال زبان وی به رغم نزدیک شدن به گونه گفتاری و تلاش برای انعکاس ظرایف تلفظ این لهجه در نوشتار، زبانی آمیخته و ترکیبی است: ترکیبی از گونه ادبی و گونه گفتاری، به گونه ای که این هماهنگی در استفاده از دو نظام، زمینه را برای ارتقای این لهجه به زبان مستقل در سال های سپسین آماده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 984

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1037 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

دهقان علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    129-160
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1883
  • دانلود: 

    870
چکیده: 

شعر فارسی از جهت پیوند دادن واژگان معمولی اقتصادی با احساس و عاطفه شاعرانه، در قلم حافظ به اوج رسیده است. حافظ برای نشان دادن وضع معیشتی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی زمان خود از اصطلاحات اقتصادی با هنرمندی خاص بهره جسته است. بخشی از اندیشه های عرفانی و فلسفی و جهان بینی و تصویر زندگی مطلوب وی، در قالب همین اصطلاحات منعکس شده است. اصطلاحات اقتصادی در دیوان حافظ از لحاظ مفهوم به چند دسته تقسیم می شود و کاربرد آن ها در مفاهیم مجازی بر بار معنایی آن ها می افزاید.از نظر ساختار نیز خلق انواع ترکیب ها و کاربرد صنایع ادبی و فنون بلاغی، موجب غنای اصطلاحات اقتصادی می شود. بدین ترتیب فضای اقتصادی و در کنار آن بازار پر رونق با کالاهای گوناگون پدید می آید که عاطفه و احساس شاعرانه و جان و روح عارفانه، آن را زنده و پویا می کند. این مقاله هنر حافظ را در این شیوه نشان می دهد، اوضاع اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی و دیدگاه شاعر را درباره آن ها در آیینه اصطلاحات اقتصادی می نمایاند و شگردهای او را درطراحی فضای اقتصادی شاعرانه و بازار شوق عارفانه بررسی می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1883

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 870 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    161-180
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2648
  • دانلود: 

    1503
چکیده: 

انتخاب مواد درسی مناسب که برمبنای اصول آموزشی تهیه و تدوین شده باشد، از مهم ترین نکات در آموزش زبان است. این نکته بیش از آنکه مربوط به روش تدریس باشد، اهمیت برنامه درسی را نمایان می سازد. اگرچه توجه مدرسان زبان عمدتا متوجه روش تدریس است، اما باید توجه داشت که طرح درس و برنامه درسی همسنگ روش تدریس اهمیت دارد (اگر نگوییم مهم تر از روش تدریس است). پیشینه مطالعات مربوط به آموزش زبان حاکی از آن است که این برنامه ها در یک سیر تکوینی قرار داشته و طی چند دهه اخیر از حالت صرف دستوری یا معنائی خارج شده و تعاملی تر شده اند. از میان برنامه های درسی مختلف، برنامه درسی تکلیف محور به عنوان رویکردی جدید که فضایی برای کاربرد واقعی زبان توسط زبان آموزان فراهم می کند، اخیرا جایگاهی قابل ملاحظه در میان دیگر رویکرد ها و برنامه های درسی یافته است. بارزترین ویژگی این رویکرد توجه هم زمان به دستور و معناست که بر این ایده استوار شده است که زبان «نه به هدف برقراری ارتباط» بلکه «از طریق برقراری ارتباط» یادگرفته می شود. به بیانی دیگر، در این رویکرد، یادگیری زبان برای این نیست که زبان آموز بعدا بتواند کاری انجام دهد یا چیزی بگوید، بلکه همه آن کارها را باید هم زمان با یادگیری زبان انجام دهد و بگوید. با توجه به اهمیت تهیه و تدوین مواد آموزشی مناسب برای تقویت مهارت های زبانی، به ویژه مهارت خواندن، بر مبنای رویکرد آموزشی تکلیف محور زبان، هدف این پژوهش، بررسی جوانب مختلف این رویکرد و معرفی آن به عنوان روش نوین آموزشی برای تقویت درک مطلب فارسی آموزان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2648

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1503 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0