مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

202
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

135
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی ابعاد اساسی بی تفاوتی سازمانی معلمان: پژوهشی ترکیبی

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 49

چکیده

 مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه بندی ابعاد اساسی بی تفاوتی سازمانی در بین معلمان مدارس مقطع ابتدایی شهرستان فردیس انجام شده است. روش شناسی پژوهش: رویکرد پژوهش آمیخته و با طرح اکتشافی بود. در بخش کیفی این پژوهش از روش نظریه برخاسته از داده ها و در بخش کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. روش نمونه گیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی تصادفی طبقه ای بود. نمونه آماری در بخش کیفی با در نظر گرفتن قانون اشباع نظری, تعداد 14 نفر و در بخش کمی, براساس فرمول کوکران تعداد 320 نفر بود. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی, پرسشنامه محقق ساخته با 32 سوال بود. در بخش کیفی برای دستیابی به روایی از چک کردن به وسیله شرکت کنندگان و برای تعیین پایایی از راهبرد تایید همکاران پژوهشی استفاده شد. در بخش کمی به منظور بررسی روایی پرسشنامه ازنظرات خبرگان استفاده شد, نتیجه آزمون آلفای کرونباخ 84/0 به دست آمد که نشان دهنده پایایی بالای پرسشنامه بود. روش تحلیل داده ها در بخش کیفی, تحلیل محتوایی استقرایی با بهره گیری از کدگذاری در سه سطح باز, محوری و انتخابی بود که 32 نشانگر و 9 بعد (بی تفاوتی ناشی از حوادث, بی تفاوتی ناشی از علل مادی, بی تفاوتی ناشی از عوامل روحی و روانی, بی تفاوتی ناشی از علل مدیریتی, بی تفاوتی ناشی از عدم مشارکت همکاران, بی تفاوتی ناشی از اظهارنظر افراد غیرمتخصص, بی تفاوتی ناشی از محیط کار, بی تفاوتی ناشی از سازمان و بی تفاوتی ناشی از حضور ارباب رجوع) شناسایی شد. در بخش کمی, از نرم افزار SPSS برای تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون فریدمن و از نرم افزار AMOS برای تحلیل عاملی تاییدی, معادله های ساختاری, تحلیل مسیر و برازش مدل بهره گرفته شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که؛ با توجه به بار عاملی بالای هر یک از گویه ها, ابعاد بی تفاوتی سازمانی معلمان تایید شد. براساس نتایج تحلیل عاملی تاییدی, مدل پژوهش مدلی روا می باشد و چهارچوب مناسبی را جهت بررسی ابعاد بی تفاوتی سازمانی معلمان ارایه می دهد. همچنین نتایج نشان داد که؛ بی تفاوتی ناشی از اظهارنظر افراد غیرمتخصص مهم ترین بعد بی تفاوتی در بین معلمان می باشد و سایر ابعاد در جایگاه های بعدی قرار دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جلیلیان، سهیلا، عظیم پور، احسان، نجاتی، وجیهه، و شهری، آذر. (1401). شناسایی ابعاد اساسی بی تفاوتی سازمانی معلمان: پژوهشی ترکیبی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 13(1 (پیاپی 53) )، 31-49. SID. https://sid.ir/paper/1001426/fa

    Vancouver: کپی

    جلیلیان سهیلا، عظیم پور احسان، نجاتی وجیهه، شهری آذر. شناسایی ابعاد اساسی بی تفاوتی سازمانی معلمان: پژوهشی ترکیبی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی[Internet]. 1401؛13(1 (پیاپی 53) ):31-49. Available from: https://sid.ir/paper/1001426/fa

    IEEE: کپی

    سهیلا جلیلیان، احسان عظیم پور، وجیهه نجاتی، و آذر شهری، “شناسایی ابعاد اساسی بی تفاوتی سازمانی معلمان: پژوهشی ترکیبی،” رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، vol. 13، no. 1 (پیاپی 53) ، pp. 31–49، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1001426/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button