مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,998
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

964
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: بررسی مفهوم، اصول و روش های تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی (عنوان عربی: مفهوم التربیة المعنویة واصوله و أسالیبه من منظار العلامة الطباطبائی)

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 112

کلیدواژه

علامه طباطبایی (کلیدواژه عربی: التربیة المعنویةQ3
العلامة محمد حسین الطباطبائی)Q3

چکیده

 چکیده فارسی:مفهوم تربیت معنوی یکی از مسائل چالش برانگیز در فلسفه تعلیم و تربیت است. در این مقاله برای دستیابی به این مفهوم, دیدگاه علامه طباطبایی به عنوان مبنا مدنظر قرار می گیرد. این مقاله در دو بخش تنظیم شده است؛ در بخش اول, مفهوم تربیت معنوی مورد بررسی قرار گرفته, روش مطالعه در این بخش, تحلیل پیش رونده است؛ بدین معنی که پس از بررسی و اتخاذ پیش فرض های لازم از رویکرد فلسفی و اسلامی علامه, به سمت استنباط مفهوم تربیت معنوی پیش می رویم. در دیدگاه علامه طباطبایی تربیت معنوی, جهت دهی به فرایند تجرد نفس, متناسب با فطرت ربوبی او معنا می یابد که در پی تقویت میل, تفصیل معرفت و انجام عمل متناسب با آن است. بدین ترتیب, اهداف تربیت معنوی دارای سه جنبه شناختی, گرایشی و عملی است. در قسمت دوم, برخی از اصول و روش های تربیت معنوی با استفاده از روش قیاسی فرانکنا بدست آمده است. اصول و روش هایی نظیر اصل عدم تشبیه خدا به سایر موجودات و روش ذکر تسبیحی, اصل پالایش خیال و روش تمرکز بر یک صورت خیالی, اصل ایجاد ملکه و روش تکرار عمل. چکیده عربی:لطفا برای مشاهده چکیده عربی به متن کامل (pdf) مراجعه فرمایید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اشعری، زهرا، باقری، خسرو، و حسینی، افضل السادات. (1391). عنوان فارسی: بررسی مفهوم, اصول و روش های تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی (عنوان عربی: مفهوم التربیة المعنویة واصوله و أسالیبه من منظار العلامة الطباطبائی). تربیت اسلامی، 7(15)، 89-112. SID. https://sid.ir/paper/100696/fa

    Vancouver: کپی

    اشعری زهرا، باقری خسرو، حسینی افضل السادات. عنوان فارسی: بررسی مفهوم, اصول و روش های تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی (عنوان عربی: مفهوم التربیة المعنویة واصوله و أسالیبه من منظار العلامة الطباطبائی). تربیت اسلامی[Internet]. 1391؛7(15):89-112. Available from: https://sid.ir/paper/100696/fa

    IEEE: کپی

    زهرا اشعری، خسرو باقری، و افضل السادات حسینی، “عنوان فارسی: بررسی مفهوم, اصول و روش های تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی (عنوان عربی: مفهوم التربیة المعنویة واصوله و أسالیبه من منظار العلامة الطباطبائی)،” تربیت اسلامی، vol. 7، no. 15، pp. 89–112، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/100696/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button