مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

315
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

515
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش روش های فهم حدیث در روایات امام باقر(علیه السلام)

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 24

کلیدواژه

امام باقر (ع)Q3

چکیده

 «فهم حدیث» از جایگاه والایی در میان آموزه های امامان شیعه برخوردار است؛ چنانکه ایشان فهم یک حدیث را برتر از روایت هزار حدیث برشمرده اند. فهم حدیث به دو نحوه تمسک به اصول عمومی فهم متن و رجوع به آموزه های خود امامان امکان پذیر است. واکاوی تاریخ فقه الحدیث نشان می دهد که بحث از اصول فهم و مقصود واقعی کلام معصومان موردتوجه ایشان و اصحاب بوده و از عصر آن بزرگواران و توسط خود ایشان ابداع گردیده است؛ آن سان که ضرورت تمسک به سنت و حدیث, نیز خود ایجاب کرده که ضوابطی توسط امامان(ع) برای فهم درست حدیث ارایه شود. یکی از بخش های روایی سرشار از این حیث, احادیث به جای مانده از امام باقر(ع) است. از مطالعه بر روی روایات رسیده از امام باق(ع) برمی آید که ایشان علاوه بر تبیین بخش عظیمی از معارف دینی, درصدد تعلیم روش های فهم صحیح احادیث به پیروان خود نیز بوده اند؛ تا شیعیان به ویژه در زمان غیبت, بتوانند با بهره گیری از این روش ها, از روایات منتفع گشته و موجبات هدایت را از آن در هر زمان و شرایطی بیابند. از واکاوی روایات امام باقر(ع) به شیوه ی تحلیل محتوا و گردآوری داده های تحقیق به نحو کتابخانه ای, چنین برمی آید که برخی از روش ها, همچون: شناخت واژگان اسمی و حرفی, و توجه به توسعه یافتگی معنای آن ها در جهت شناخت مراد بدوی حدیث می باشند. فهم مراد جدی از طریق روش هایی همچون: بهره گیری از آیات قرآنی همسو, تشکیل خانواده حدیث, توجه به مورد صدور, رخداد نقل به معنا, تقطیع, تحریف, تشابه, تجوز و همچنین تفسیر شایسته در برخورد با سوءبرداشت ها به دنبال اختلاف افهام, قابل دستیابی است و این مهم, در روایات امام باقر(ع) مورد اشاره واقع شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شاهرودی، محمدرضا، اژدری، رامین، و فراستی، امیرحسین. (1401). آموزش روش های فهم حدیث در روایات امام باقر(علیه السلام). مطالعات قرآن و حدیث، 15(2 (پیاپی 30) )، 1-24. SID. https://sid.ir/paper/1008796/fa

    Vancouver: کپی

    شاهرودی محمدرضا، اژدری رامین، فراستی امیرحسین. آموزش روش های فهم حدیث در روایات امام باقر(علیه السلام). مطالعات قرآن و حدیث[Internet]. 1401؛15(2 (پیاپی 30) ):1-24. Available from: https://sid.ir/paper/1008796/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا شاهرودی، رامین اژدری، و امیرحسین فراستی، “آموزش روش های فهم حدیث در روایات امام باقر(علیه السلام)،” مطالعات قرآن و حدیث، vol. 15، no. 2 (پیاپی 30) ، pp. 1–24، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1008796/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button